«یرما» اثر هنری را جایگزین تئاتر همه‌پسند در مشهد کرد

مشهد-ایرنا- تهیه کننده تئاتر "یرما" گفت: این اثر که کاملا با هزینه شخصی و بدون حمایت سازمان یا نهادی ساخته شده است، یک کار هنری است که جایگزین نوع بازاری و همه‌پسند تئاترها در شهر مشهد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "یرما" نمایشی در ژانر اجتماعی و اثر "فدریکو گارسیا لورکا" است که قصه زنی را در قرون گذشته اسپانیا بیان می کند که در آرزو و تلاش برای بچه دار شدن، با زمانه خود می جنگد. کارگردان این نمایش محمود فلاحی و تهیه کنندگان آن سید زاهد رئیسی و مهدی کیایی هستند که از ۹ شب گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد روی صحنه رفته است.

مهدی کیایی تهیه کننده یرما روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: "یرما" یک اثر با شاخص های کاملا هنری است؛ نهادها و سازمانهای مختلف به طور عمده از آثاری حمایت می کنند که همه پسند یا بازاری باشد و معمولا کارهایی مانند "یرما" را نمی پسندند اما ما تلاش کردیم با هزینه شخصی تئاتر هنری فاخر برای این شهر بسازیم و هیچ نهاد یا سازمانی از کار ما حمایت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تمرین "یرما" از یک سال قبل آغاز شده بود، گفت: عوامل این اثر برای حضور در جشنواره تئاتر پارسال استان خراسان رضوی تلاش زیادی کردند اما به سبب تغییر در روند جشنواره، این مهم میسر نشد؛ در ادامه پس از اینکه تئاتر مورد بازبینی قرار گرفت و مجوز لازم را برای اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دریافت کرد، کار با ناآرامی های سال گذشته در شهر مواجه شد و عملا به اجرا نرسید.

او بیان کرد: امسال دوباره عزم خود را برای اجرای عمومی تئاتر "یرما" جزم کردیم و عوامل و بازیگران آن را گرد هم آوردیم و تمرین ها را از سر گرفتیم، گروه "یرما" برای رسیدن به اجرای عمومی در تیرماه جاری، ۲ ماه تمرین مستمر داشتند، ۲ نفر از بازیگران اصلی و ۲ نفر از بازیگران فرم (فرعی) نیز در تمرینات حضور پیدا نکردند که ناگزیر به جایگزین کردن آنان با بازیگران جدید شدیم.

تهیه کننده نمایش "یرما"، اجرای کنونی این اثر را چندان قانع کننده ندانست و گفت: برای چنین کار بزرگی نیاز به چهار تا ۶ ماه تمرین است تا بازیگران اصلی و فرم با هم هماهنگ شوند، اما جدا از یکسال قبل که گروه با هم تمرین کرده بودند و بعد از وقفه ای که ایجاد شد، گروه جدید فقط ۲ ماه تمرین داشتند و برخی از آنان هنوز به طور کامل با هم هماهنگ نشده بودند و چون باید کار به زمان اجرای عمومی طبق قراردادی که با سالن اصلی تئاتر شهر بسته شده بود، می رسید لذا گروه زمان مطلوب برای تمرین در اختیار نداشتند.

کیایی، زیبایی تئاتر "یرما" را به هماهنگی بازیگران آن در اجرا ذکر و بیان کرد: بازیگران اصلی این تئاتر حرفه ای هستند اما برخی از بازیگران فرم، حرفه ای نبودند، در ابتدای اجرای عمومی "یرما" ناهماهنگی هایی بین بازیگران فرم وجود داشت که خوشبختانه هر چه به انتهای شبهای اجرای آن می رسیم، این ناهماهنگی ها کمتر می شود.

وی اضافه کرد: نظر ما به عنوان گروه تهیه کنندگان این تئاتر با کارگران اثر این است که روی بازیگران فرمی که تازه پابه عرصه تئاتر گذاشته اند، سرمایه گذاری کنیم و کارهای بیشتری با حضور آنان بسازیم.

سید زاهد رییسی، تهیه کننده دیگر "یرما" نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موسیقی زنده و ساخته نوازندگان مشهدی و همچنین استفاده از طرحها و رنگهای شاد لباس و نورپردازی در صحنه های مختلف، نقطه قوت تئاتر "یرما" است که تماشاگران را به سمت خود جذب کرده است.

وی بیان کرد: تاکنون کمتر سبکی از تئاتر با این طرح لباس و دکور و آهنگ در مشهد اجرا شده بود، طراح لباس بازیگران که مربوط به قرون گذشته اسپانیا است، به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده بود که با الهام از سبک لباس مردم قدیم اسپانیا که ناظر بر حال و هوای نمایشنامه بود، طراحی و دوخته شد.

رییسی بیان کرد: موسیقی تئاتر "یرما" نیز توسط موسیقی دان های شهر مشهد ساخته شده است که بخشی از آن به صورت زنده در تئاتر نواخته می شود و بخشی دیگر ضبط شده و بر فضا مستولی می شود، نوع موسیقی بکار رفته در این تئاتر نیز ناظر بر موسیقی محلی کشور اسپانیا است.

تهیه کننده یرما هزینه تمام شده ساخته این تئاتر را ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: قراردادی که با سالن اصلی تئاتر شهر برای اجرای این اثر منعقد شده، ۲۰ شب است که تاکنون ۹ شب پشت سر گذاشته شده و تقریبا استقبال مردم از این اجرا مطلوب بوده و اغلب صندلی های سالن پر شده است.

وی اعمال برخی تغییرات در تئاتر "یرما" را برای جذب مخاطب قابل انجام دانست و گفت: شاید بتوان زمان اجرای این تئاتر را کوتاه تر کرد.

رییسی حضور این اثر در جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی را منوط به بررسی بازخوردها و نشست های نقد و بررسی دانست و افزود: در صورتی که بتوان بازخورد مناسب را از سوی تماشاگر دریافت کرد، می توان اجرای این تئاتر را تا هفت شب دیگر در مشهد ادامه داد و همچنین در تالار وحدت تهران به نمایش گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha