حجم ذخیره سدهای خراسان رضوی به ۱۳ درصد رسید

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره سدهای استان همچنان کاهشی است و تنها ۱۳ درصد از این حجم آب دارد.

علیرضا طاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک حجم آب سدهای خراسان رضوی ۲۰۳ میلیون متر مکعب است و این درحالی است که این رقم در مدت مشابه پارسال بیش از ۲ برابر و حدود ۴۲۰ میلیون متر مکعب بود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف آب در خراسان رضوی به ازای هر نفر ۶۰۰ متر مکعب در سال است که این رقم در میانگین کشوری هزار و ۲۰۰ متر مکعب در سال به ازای هر نفر است اما با توجه به شرایط خشکسالی در استان، مدیریت مصرف جدی تر از همیشه باید رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم بارندگی در سال آبی جاری از مهر ۱۴۰۱ تا کنون نیز ۹۹.۲ میلی متر است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۴۵.۵ میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۲ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۶ درصد کاهش دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha