۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85157512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تفاهم‌نامه احیا و بازسازی بیت شیخ انصاری در دزفول منعقد شد

دزفول - ایرنا - تفاهم نامه احیا، مرمت و بازسازی بیت شیخ مرتضی انصاری عالم برجسته جهان اسلام در یکصد و هفتاد و هفتمین نشست رسمی‌ شورای اسلامی‌ شهر دزفول به امضای مشترک شهردار، رییس شورای شهر و نماینده خاندان سبط شیخ انصاری رسید.

به گزارش ایرنا، رییس شورای اسلامی‌شهر دزفول روز یکشنبه در این نشست در سالن جلسات شورای اسلامی شهر دزفول، شیخ انصاری را افتخار دزفول و مایه مباهات جهان اسلام دانست و گفت: احیا، مرمت و بازسازی بیت شیخ انصاری در دزفول که محل تولد و رشد این عالم بزرگ است مایه افتخار شورای اسلامی‌شهر دزفول است.

محمدحسن پرآور با تاکید بر اینکه مدیریت شهری دزفول ادای دین به شیخ انصاری را افتخار خود می‌داند، افزود: وقفه طولانی برای احیا، مرمت و بازسازی بیت شیخ انصاری باید با سرعت بخشی به عملیات اجرایی این طرح جبران شود.

وی ابراز امیدواری کرد که همزمان با عید سعید غدیر خم که مصادف با سالروز تولد شیخ انصاری است، روند اجرایی این طرح در روزهای آینده عملیاتی شود.

رییس شورای اسلامی‌شهر دزفول این تفاهم نامه را اقدامی بزرگ دانست و مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان در عملیاتی کردن این طرح را خواستار شد.

وی ادامه داد: اگرچه پیشنهادهایی برای قرارگرفتن احیا و مرمت خانه شیخ انصاری در ردیف مصوبه‌های سفر ریییس جمهور به خوزستان ارایه شده ولی تاکنون این موضوع به تصویب نرسیده که پیگیری این موضوع در دستور کار است.

تفاهم‌نامه احیا و بازسازی بیت شیخ انصاری در دزفول منعقد شد

بازسازی بیت شیخ در مدت ۳۶ ماه انجام می‌شود

شهردار دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه احیا و بازسازی منزل شیخ مرتضی انصاری به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی شهر دزفول مورد تاکید مدیریت شهری است، گفت: خانه شیخ انصاری در دزفول به وسعت ۹۰ مترمربع در سه طبقه و به همان شکل سنتی آن در ۳۶ ماه بازسازی می‌شود.

محمد عتاب اهوازی افزود: شهرداری دزفول یا تفاهم نامه‌ای را امضا نمی‌کند و یا اگر به امضا رساند با تمام توان برای اجرای آن پای کار می‌آید.

وی ادامه داد: این کار نیاز به پیگیری‌های جانبی و مجوزهای زیادی دارد که همراهی و همکاری سایر دستگاه‌های شهرستان برای بهره برداری از این طرح طی ۳۶ ماه اهمیت دارد.

سازمان نوسازی شهرداری دزفول توان اجرای بازسازی خانه شیخ انصاری را دارد

عضو هیات رییسه شورای اسلامی‌شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به وقفه طولانی در مرمت و بازسازی خانه شیخ انصاری اظهارکرد: طی چند سال اخیر طرح‌ها و مصوبه‌های متعددی برای احیای خانه شیخ تصویب شده و در برخی مقاطع تا کلنگ زنی پیش رفته ولی به دلایلی تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

علیرضا زمانی راد افزود: سازمان نوسازی شهرداری دزفول توان مهندسی و نیروی انسانی لازم برای اجرای مرمت و بازسازی خانه شیخ انصاری با همان معماری قدیمی آن را دارد ضمن اینکه در صورت نیاز امکان تامین مصالح و یا معمار از سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه حدود یکسال قبل نهایی و تا پای امضا هم رفت که به دلیل تغییر مدیریت شهرداری این مهم تاکنون عملیاتی نشده که ضروری است با امضای این تفاهم نامه عملیات اجرایی این طرح به سرعت آغاز شود.

رویکرد مدیریت شهری دزفول برای احیای بیت شیخ انصاری قابل تقدیر است

نماینده خاندان سبط شیخ انصاری نیز در این نشست با بیان اینکه شیخ انصاری آفتاب تابنده تمام عالم اسلام است، گفت: شیخ مرتضی انصاری متعلق به جهان اسلام است و معرفی الگوهای برتر برای جوانان از جمله شاخص‌های جهاد تبیین است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین سبط شیخ انصاری با انتقاد از کم کاری‌های انجام شده برای معرفی شیخ انصاری در دزفول ادامه داد: هیچ مکان فرهنگی در دزفول به نام شیخ انصاری وجود ندارد که این مظلومیت شیخ در محل زادگاه خود است.

وی با قدردانی از رویکرد مدیریت شهری دزفول برای احیای بیت شیخ انصاری در دزفول گفت: شیخ انصاری در این منزل متولد، رشد و تربیت یافته و در نوجوانی به درجه اجتهاد رسیده است.

شیخ انصاری در نوجوانی و در دزفول به درجه اجتهاد رسید نه در کربلا یا نجف

نماینده خاندان سبط شیخ انصاری با بیان اینکه اتاق مشایخ انصاری محل تحصیل شیخ مرتضی انصاری در دزفول بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، بیان کرد: شیخ انصاری پیش از سفر به کربلا و نجف در نوجوانی و در دزفول به درجه اجتهاد رسید و مقام علمی این عالم برجسته از نجف و کربلا نبود.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل بیت شیخ مرتضی انصاری به موزه افزود: حدود ۲ دهه است که پیگیری برای احیا، مرمت و بازسازی بیت شیخ انصاری در دزفول دنبال می‌شود که با وجود قول‌های متعدد شهرداران مختلف تاکنون اقدامی‌ در این زمینه انجام نشده است که امیدواریم با این تفاهم‌نامه زمینه احیای این منزل نورانی فراهم شود.

تصویب احیای خانه شیخ به عنوان مصوبه‌های سفر آیت الله رییسی به خوزستان پیگیری شود

حجت الاسلام سبط شیخ انصاری تاکید کرد: خاندان شیخ انصاری در این تفاهم نامه هرگونه منفعت مالی از احیای بیت شیخ انصاری را به شهرداری داده است و هیچ چشمداشت اقتصادی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به خوزستان ادامه داد: نماینده امور روحانیت آیت الله رییسی در حاشیه این سفر به دزفول سفر کرده و ضمن بازدید از بیت شیخ انصاری با آیت الله شیخ رضا سبط شیخ انصاری دیدار کرد که در آن دیدار مقرر شد احیای بیت شیخ انصاری جزو مصوبه‌های سفر رییس جمهور قرار گیرد که باید این قول نماینده رییس جمهور پیگیری شود.

نماینده خاندان سبط شیخ انصاری گفت: ساده زیستی از جمله شاخصه‌های شیخ مرتضی انصاری بوده و انتظار بر این است که در احیای بیت شیخ هم این شاخصه دیده شود.

به گزارش ایرنا، شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی ملقب به خاتم الفقها و المجتهدین در هجدهم ذی‌حجه یعنی عید غدیر سال ۱۲۱۴ هجری قمری مصادف با ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۱۷۵ شمسی در دزفول متولد شد.

شیخ اعظم انصاری از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است که پس از صاحب جواهر، مرجعیت عام شیعیان جهان شد؛ وی با نوآوری‌های متعدد ناشی از نبوغ بالا و اندیشه ژرف خود توانست علم اصول و به دنبال آن فقه را وارد مرحله جدیدی کند به گونه‌ای که آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری یکی از مهمترین منابع فقه شیعی به شمار می‌آیند.

کتاب‌های رسائل و مکاسب مهم‌ترین آثار شیخ انصاری و از کتب درسی حوزه علمیه است که با گذشت سال‌ها پس ار ارتحال این عالم برجسته همچنان در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شوند.

شیخ مرتضی انصاری در هجدهم جمادی الثانی سال ۱۲۸۱ هجری قمری مصادف با ۲۸ آبان ۱۲۴۳ هجری شمسی پس از ۶۷ سال عمر با برکت در نجف اشرف درگذشت و در حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، حسین محدث نوری، شیخ فضل‌الله نوری، محمدکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی از شاگران شیخ اعظم انصاری بودند.

میرزای شیرازی درباره شخصیت این فقیه بزرگ چنین گفته است: «از شروع غیبت کبری تاکنون، هیچ یک از علما به جامعیت شیخ در علم و زهد و ریاست نبوده است». مقام معظم رهبری نیز در وصف شیخ اعظم انصاری فرمودند: به نظر نمی‌رسد کسی بعد از شیخ انصاری از شاگردان ایشان و شاگردانِ شاگردانِ ایشان تا به امروز به رتبه شیخ انصاری رسیده باشند.

خانه تاریخی شیخ مرتضی انصاری در بافت قدیم دزفول نیازمند بازسازی است تا از این طریق به مکان و پناهگاهی برای حضور مومنان و شیفتگان این عالم ربانی تبدیل شود. این عالم ربانی در نزدیکی محله سرمیدان بزرگ دزفول قبل از اتاق مشایخ انصاری، خانه‌ای داشت که اکنون در اختیار نوادگان دختری او است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha