۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85157507
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرانسه در آشوب؛ ریشه های خشونت پلیس در مشکلات گسترده تر کشور

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی از آشوب و ناآرامی روزهای اخیر در فرانسه، نوشت: درگیری ها در فرانسه که در نتیجه اقدامات تهاجمی پلیس رخ داده ریشه در مشکلات گسترده تری در این کشور دارد و فرانسوی ها می‌گویند این جنگ فقط علیه پلیس نیست، علیه کل نظام فرانسه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در گزارش این روزنامه با عنوان «روایت تلخ افزایش شکاف بین افراد دارا و ندار» نوشت: سیاستمداران راست و چپگرا، دانشمندان اجتماعی، تحلیلگران و مفسران، خشم و خشونت در بسیاری از شهرهای فرانسه را که به دلیل شلیک مرگبار به نائل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی آفریقایی تبار بروز کرده محکوم می کنند و برخی از آنها تلاش کرده اند درباره آن توضیح دهند یا آن را توجیه کنند.

براساس این گزارش، در فرانسه، ۲۱ مورد تیراندازی منجر به مرگ از سال ۲۰۲۲ حین توقف در ترافیک رخ داده که بیشتر قربانیان سیاه پوست با تبار عرب یا سیاه پوست بوده است.

این روزنامه انگلیسی افزود: اما یکی از آشکارترین و روشنگرانه ترین اظهارات از سوی یک شهروند مقیم ایالت حومه ای پاریس، نزدیک به محل کشته شدن نوجوان فرانسوی مطرح شده است.

کِندرا شهروند ۳۰ ساله فرانسوی به خبرنگار گاردین گفت: جوانان در این کشور خود را در جنگ با سیستم می بینند. این جنگ فقط علیه نیروهای پلیس نیست، بلکه از آن فراتر رفته است زیرا در غیر این صورت شاهد گسترش آن به همه شهرها و مناطق فرانسه نبودیم.

وی افزود: فقط پلیس نیست که مورد حمله معترضان قرار گرفته است بلکه شهرداری ها و ساختمان های دولتی هم هدف قرار دارند... اعتراضات یک بُعد سیاسی نیز دارد این احساس که سیستم خوب کار نمی کند. جوانان احساس می کنند که تحت تبعیض هستند و نادیده گرفته شده اند.

گاردین خاطرنشان کرد: این اتفاقات فقط یک حادثه نبود بلکه مشکلات گسترده تر در تشکیلات پلیس، روابط نژادی و اجتماعی را نشان می دهد. به طور کلی تر، مرگ این نوجوان بار دیگر سوالاتی را درباره اصرار فرانسه بر همسان سازی نژادی، سکولاریسم و ایجاد یک هویت مشترک ایجاد کرد. این کشور تحت تاثیر گذشته استعماری خود همچنان نمی تواند اختلافات انسان ها بر اساس رنگ پوست را درک کند.

این گزارش با اشاره به اینکه روش های تهاجمی و گاه وحشیانه پلیس به شدت مسلح و بد انضباط فرانسه، یک مشکل دیرینه است، می افزاید: این موضوع در جریان اعتراضات خیابانی موسوم به «جلیقه زردها» در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۸، که هزاران تظاهرکننده (و بسیاری از نیروهای پلیس) زخمی شدند، برجسته شد.

مشکلات مشابهی نیز در جریان اعتراضات مربوط به اصلاحات سن بازنشستگی در سال جاری به وجود آمد که سازمان های آزادی مدنی به شدت از آن انتقاد کرده اند. ناظر حقوق بشر سازمان ملل نیز هفته گذشته بار دیگر گفت تیراندازی به نوجوان فرانسوی نقطه عطفی برای رسیدگی جدی به مسائل عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در بین نیروهای پلیس است.

شکست طبقه سیاسی فرانسه برای مقابله با مشکلات اجتماعی و سیاسی یکی از دلایلی است که بسیاری از جوانان، به ویژه رنگین پوستان، خود را در جنگ با «سیستم و نظام» می دانند.

فرانسه در آشوب؛ ریشه های خشونت پلیس در مشکلات گسترده تر کشور

گاردین افزود: پاسخ تحریک آمیز سیاستمداران راست افراطی مانند اریک زمور (Éric Zemmour) که از اصلاح «جنگ داخلی» و «شورش» سخن به میان آورده، شرم آور و نوعاً نژادپرستانه است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که با هدف تلاش برای به دست آوردن مجدد کنترل اوضاع، اتحادیه های پلیس را با «غیر قابل توجیه» خواندن تیراندازی به نوجوان فرانسوی خشمگین کرده بود، به بی مسئولیتی متهم می شود و خواسته او برای توسل به قانون و حفظ نظم عمدتا نادیده گرفته می شود.

گاردین در پایان نوشت: فقر، خانه های ساخته شده در حومه شهرها مانند گِتوها، بیکاری، فرصت‌های محدود زندگی و بیگانگی اجتماعی، مشکلاتی هستند که جوانان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه در انگلیس با آن‌ها مواجه هستند. وقتی نژادپرستی نهادینه شده، مزمن و بدون رسیدگی به آن در سیستم قضایی، در سایر ساختارهای دولتی و جامعه بروز می کند، به این ترکیب ناپایدار اضافه می شود و بنابراین جای تعجب نیست که انفجارهای مهار نشده رخ می دهد. آنچه در فرانسه اتفاق می افتد یک هشدار برای همه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha