۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85157219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای مدیر سیا: شورش «واگنر» نمایانگر تاثیر فرساینده جنگ اوکراین بر روسیه است

تهران – ایرنا - رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آکسفردشایر و در جریان سخنرانی در بنیاد دیچلی (Ditchley) انگلیس ادعا کرد که شورش مسلحانه رئیس گروه واگنر چالشی علیه حکومت روسیه بود که تاثیر فرساینده جنگ این کشور علیه اوکراین را نشان داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنرانی ویلیام برنز نوشت: شایان توجه است که یوگنی پریگوژین پیش از آغاز اقدامش، ادعانامه ای کوبنده علیه منطق کذب کرملین در حمله به اوکراین و نحوه پیشبرد جنگ تحت هدایت روسیه بیان کرد. تاثیر این سخنان و آن اقدام ها تا مدتی باقی خواهد ماند و آشکارا یادآور تاثیر فرسانیده جنگ پوتین بر جامعه و حکومتش خواهد بود.

برنز مدعی شد که جنگ علیه اوکراین شکست راهبردی روسیه و نمایانگر ضعف های ارتش این کشور بود و آسیب آن به اقتصاد روسیه تا سالها ادامه خواهد داشت؛ در صورتیکه اتحاد نظامی ناتو بزرگتر و قویتر شده است.

برنز گفت که با اشتباهات پوتین، روسیه در آینده شریک جزء و مستعمره اقتصادی چین خواهد شد.

به گفته سفیر پیشین آمریکا در روسیه، نارضایتی روس ها از جنگ فرصت کم نظیری برای جذب جاسوس در سیا فراهم کرده و این سازمان آن را غنیمت خواهد شمرد.

برنز دو روز پیش طی تماسی تلفنی با مقام های ارشد روسیه گفته بود که دولت آمریکا هیچ دخالتی در شورش گروه واگنر نداشته است.

گفته می‌شود تماس تلفنی برنز با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، بالاترین سطح تماس بین دو دولت از زمان شورش بوده است.

پیام رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این بود: ایالات متحده دخالتی نداشت. این یک موضوع داخلی روسیه است.

رئیس کنونی سیا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha