۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴
کد خبر: 85156673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم برای دانشگاه‌های مازندران +فیلم

ساری- ایرنا- دیپلماسی آموزشی و افزایش تعامل با دانشگاه های کشورهای منطقه برنامه جدید و جدی دولت است که نمونه عینی آن را می توان در جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه نوشیروانی به عنوان تنها مرکز عالی صنعتی دولتی شمال کشور باجذب اولین دانشجوی خارجی از شبه جزیره عربستان دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیپلماسی منطقه‌ای فعال دولت سیزدهم در عرصه علم و فناوری نیز روندی پیش‌رونده داشته و انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی میان دانشگاه‌های کشور با همتایان خارجی خود نمونه‌هایی از فعال شدن رایزنی‌های علمی در این دوره است.

دیپلماسی علمی به معنای شکل‌دادن به ارتباطات و همکاری‌های علمی بین کشورها است تا بستری مشترک بر پایه دانش و خرد برای حل عالمانه مشکلات مشترک و مشارکت برای مقابله با معضلات ملی و جهانی فراهم شود.

با این هدفها، نوعی پیوند بین رایزنان علمی و سیاسی برقرار می‌شود تا زمینه برای فعال شدن دیپلماسی علمی فراهم شود؛ امروز با سرعت گرفتن روند تولید علم و فناوری، دیپلماسی علمی و به دنبال آن تبادل اطلاعات و تازه‌های دانش بیش از پیش یافته است.

دیپلماسی علمی کشور ایران نیز هماهنگ با رشد علمی و فناوری و کسب رتبه ۱۵ علمی جهان فعال است و در مسیر یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیش می‌رود.

رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری» کشور با اشاره به دورنمای ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، بر گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی تاکید کرده‌اند.

رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم برای دانشگاه‌های مازندران +فیلم

ارتباطات علمی در دل دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم

در این مسیر دولت سیزدهم در درون دیپلماسی منطقه‌ای خود، همکاری‌های بین‌المللی در عرصه علم و فناوری را از نظر دور نداشته و دیپلماسی علمی و فناوری بطور مداوم در دستورکار مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم قرار گرفته است.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم، ایران با داشتن حدود ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی یعنی ۲۵ درصد از کل جمعیت ظرفیت علمی بالایی دارد.

تبادل استاد و دانشجو و مشارکت‌های پژوهشی از مهمترین محورهای ارتباطات بین‌المللی مراکز علمی کشورها است و به گفته محمدعلی زلفی‌گل این چهره‌های علمی می‌توانند از سویی سفیران شایسته ایران در کشورهای میزبان باشند و از سوی دیگر با فراگیری علم و فناوری در بالاترین رده، دانایی و علم را در کشور رواج دهند.

در این پیوند دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بهعنوان یکی از دانشگاهای برتر ایران در زمینه مهندسی تاکنون توانست قریب به ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، سوریه و یمن به صورت بورسیه و غیر بورسیه در پردیس بین الملل جذب کند.

رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم برای دانشگاه‌های مازندران +فیلم

محمد الوداعی ۲۸ ساله از کشور یمن توانست بعد از دانش آموختگی در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه گیلان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق بورسیه از کشور یمن از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته مهندسی شیمی گرایش طراحی فرایند پذیرش بگیرد.

جایگاه علمی ایران در خاورمیانه ممتاز است

این دانشجوی یمنی از ایران بعنوان بهترین کشور از لحاظ علمی در خاورمیانه نام برد.

الوداعی دلیل انتخاب دانشگاه نوشیروانی بابل بعنوان محل تحصیل خود را وجود اساتید علمی خیلی خوب خواند و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده این دانشگاه از لحاظ علمی یکی از دانشگاهای برتر است که امیدوارم بتوانم در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهم.

رونق توریسم علمی اولویت دانشگاه نوشیروانی

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: توریسم علمی یکی از منابع اصلی درآمدی در کشورهایی است که امکان پذیرش دانشجو را دارا هستند.

دکتر جواد کاظمی تبار اظهار داشت: کشور ایران به دلیل برتری علمی در منطقه، ظرفیت بالایی در جذب دانشجویان بین‌المللی دارد.

رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم برای دانشگاه‌های مازندران +فیلم

وی این را هم گفت که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در سالهای اخیر جزو دانشگاههای سرآمد کشور بوده است، از مقاصد اصلی بسیاری از دانشجویان بین‌الملل در حوزه فنی و مهندسی است که به عنوان نمونه این دانشگاه همواره در فهرست دانشگاههای مورد قبول وزارت علوم عراق برای دانشجویان بورسیه دولتی آن کشور قرار داشته است.

این استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب که رسالت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی از طریق جذب و پرورش دانشجویان بین الملل می باشد؛ تاکید کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی انتقال فرهنگ شیعی-ایرانی به این دانشجویان را از رسالت های اصلی خود می داند و به دانشجویان بین‌الملل خود به چشم سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌نگرد.

کاظمی تبار یک نویدی هم به دانشجویان خارجی داد و گفت: پنج دانشجوی اول از هر کشور دوست و کشوری که از لحاظ فرهنگی نزدیک به ایران باشد و در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مورد پذیرش قرار گیرند به صورت ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه ثبت نام و پذیرش دانشجویان خارجی در هر زمان از سال در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل امکان پذیر است؛ افزود: متقاضیان خارجی برای ادامه تحصیل در دانشگاه نوشیروانی بابل بعد از ثبت نام می توانند مدارک تحصیلی خودشان را به این دانشگاه ارسال کنند تا بعد از ارزیابی به دانشکده ها معرفی و پس از تائید نهایی به آنها اجازه تحصیل داده خواهد شد.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل این را هم گفت که شروع تحصیل دانشجویان خارجی جدیدالورد و ترم های بالاتر همگام با دانشجویان ایرانی از آغاز سال تحصیلی خواهد بود.

رهاورد دیپلماسی آموزشی دولت سیزدهم برای دانشگاه‌های مازندران +فیلم

در سال های اخیر دانشمندان دانشگاه صنعتی بابل با درو کردن جایگاه های ممتاز علمی و کسب کرسی های مختلف در رنکینگ های جهانی از یک طرف و از سویی دیگر با فعال شدن دیپلماسی علمی در این دانشگاه زمینه حضور و پذیرش قریب به ۳۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در این دانشگاه فراهم آمد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha