به گزارش ایرنا، اوقاتی را که کودکان در مهدکودک سپری میکنند، مهمترین و ماندگارترین نقش را در تربیت و رفتارهای ماندگار آنها در آینده خواهد داشت و بر این اساس این نهاد از جایگاه حساس و ویژهای برخوردار است ، بهطوریکه کودکان از کوچکترین رفتارها و حرکات و اشارهها از سوی مربیان و دست اندرکاران مهدکودک ها تاثیر میپذیرند و این تاثیر در لوح پاک فطرت آنها نهادینه خواهد شد.
این در حالیست که هر از گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تصاویری از برنامههایی خارج از محدوده تربیتی و مورد تایید برخی خانواده ها در مهدهای کودک منتشر می شود که واکنش های بسیاری را در بین خانوادهها به دنبال دارد.
نظارت و حساسیت بر مجموعه مهدکودکها به آن دلیل ضرورت دارد که کودکان در این سن از تمامی رفتارها و گفتارهای مربیان، مستخدمان و حتی همسن و سالان خودشان الگوبرداری میکنند و این مهم در شکل گیری شخصیت آینده آنها نقش بسزایی دارد.
مهدکودک هم نیاز و هم دغدغه برای مادران شاغل
مادری که فرزندش را بخاطر شرایط شغلی به یکی از مهدهای کودک اصفهان سپرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه پدر و مادرم اصرار داشتند که فرزندم را برای نگهداری در ساعتهایی که سر کارهستم به آنها بسپارم ولی فرزندم را در مهدکودک ثبت نام کردم تا مراحل اولیه اجتماعی شدن را بیاموزد.
شهریاری افزود: در ماه های اول به نسبت واکنش خاصی از سوی فرزند دخترم ندیدم ولی بهتازگی رفتارهایی از او سر میزند که این رفتارها در فرهنگ خانواده ما جایگاهی ندارد.
وی با اشاره به برخی رفتارها و برنامههای جنبی سلیقه ای در برخی از مهدهای کودک گفت: باید یک رویه یکسان و مورد تایید دستگاه متولی برای تمامی مهدهای کودک تدوین شود تا از هرگونه برنامه جنبی نامتعارف و جدا از محتواهای مکتوب در مهدکودکها پرهیز شود.
این مادر شاغل همچنین خواستار بهکارگیری افرادی در مهدهای کودک شد که به لحاظ علمی و آکادمیک آشنا با روشهای تربیت و آموزش کودکان براساس اصول روانشناسی باشند زیرا در برخی از مهدهای کودک در پی بهکارگیری نیروی کار ارزان از افرادی که نیازمند و دارای مشکلات عدیدهای اقتصادی و روحی و روانی هستند، دعوت به کار میشود.
برنامههای جنبی مهدهای کودک براساس خواست والدین
مدیر یک مهدکودک اصفهان نیز در پاسخ به انتقاد برخی از خانوادهها از برنامههای جنبی نامتعارف در محیط آن مجموعه گفت: برخی از خانوادهها اصرار به برپایی برنامههای شاد در قالب موسیقی و حرکات موزون برای فرزندانشان دارند و عده ای هم به این اجرای این برنامه ها معترضند.
این فرد که مایل به ذکر نامش نبود افزود: ولی در مجموع تمام سعی مراکز مراقبت و پرورش کودکان بهکارگیری یک رویه واحد در تربیت و آموزش برای همه آنهاست.
وی یادآور شد:از حدود سه سال پیش که در ابتدا محتواهای آموزشی و سپس مجموعه متولی گری به آموزش و پروش سپرده شده است، وجود موارد ناهماهنگی در شیوه و نوع کلاسها و برنامههای مهدهای کودک تغییر کرده و با نظارت بیشتری انجام میشود.
جامعه شناسان بر این باورند که اصول تربیتی در کودکی نهادینه می شود و این مهم از خانواده و در بخش مهمتر از مهدکودکها به کودکان انتقال مییابد.
آنها معتقدند که تربیت و پرورش کودکان در مهدکودک به عنوان پیش زمینه ورود آنها به مدرسه و در نهایت اجتماع با حساسیت بیشتری توسط خانواده ها و متولیان امر مورد توجه قرار بگیرد.
تاثیر مهدکودک در تربیت ماندگار
یک جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بهکارگیری نیرو در مهدکودکها همانند تامین نیروی انسانی در قالب معلم در آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی به لحاظ نقش تربیتی ماندگار آنها در شخصیت کودکان برخوردار است.
فخری رضایی افزود: کودک به علت نداشتن اطلاع و آگاهی به اقتضای سنش به راحتی از تمامی اتفاقات و رفتارهایی که در مهدکودک رخ میدهد، الگوبرداری و آن را در محیط خانه و بیرون تکرار میکند.
وی با بیان اینکه مهد کودک محلی برای مراقبت، شناخت استعدادها، پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری، گفتاری و خلاقیت کودکان است، گفت: پژوهشهای انجام شده نشان داده که اگر در این جایگاه از نظر جسمی، روانی و تربیتی نسبت به کودک غفلت و کوتاهی شود در مراحل بعد تنها پنجاه درصد از این کوتاهی ها قابل جبران است.
این جامعه شناس با تاکید بر اهمیت نقش مهد کودک در پرورش کودکان گفت: مادرانی که به هر دلیلی ناچارند کودکان شیرخوار خود را حتی از ۲ یا ۳ ماهگی به مهد بسپارند، نخست باید نسبت به انتخاب مهد بسیار دقت کنند و اطلاعات داشته باشند. چون این کودکان حتی نمی توانند بازگو کنند که بر آن ها چه گذشته است بنابراین، باید به جایی سپرده شوند که از نظر تامین نیازهای عاطفی و جسمی ویژه این سن، مورد اعتماد باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه مجموعه مهد کودک از افراد گوناگونی شامل نگهبان، مربیهای مختلف، مدیر و دیگر شاغلان در این مجموعه تشکیل میشود، کودکان از تک تک آنها به ویژه مربی و رفتارهای او و همچنین حرکات دیگر همسن و سالان خود نقش میگیرند.
رضایی با تاکید بر تاثیر کیفیت و شیوه ارتباط اولیه مربی یا مراقبت کننده با کودک گفت: این مهم به تدریج ابعاد گسترده تری مییابد و اهمیت آن بیش از پیش نمایان میشود.
وی تصریح کرد: از این رو مراقبت کنندگانی که به دلیل علاقه نداشتن به کودک، مشغله و گرفتاری زیاد، تامین مالی نبودن و مسائل دیگر، تمایلی در رسیدگی به نیازهای کودکان ندارند، به جای این که فضای مناسب برای رشد کودکان فراهم کنند، زمینههای ناهنجاری را در کودک فراهم می آورند و توانمندی ها و قابلیتهای او را محدود و حتی نابود میکنند.
این جامعه شناس افزود: این در حالیست که هر میزان محیط رشد و پرورش کودک آگاهانه و غنی و در راستای شکوفایی کامل او باشد، هوش کودک بیشتر و خلق و خوی او در آینده متعادلتر خواهد بود.
به گفته وی، بر این مبناست که تعلیم و تربیت دوره مهدکودک و پیش دبستان در سالهای اخیر اهمیت بیشتری یافته و حساسیت بر آموزشهای ارائه شده بیش از پیش شده است.
کیفی سازی کارکرد کودکستانها، اولویت دستگاه تعلیم و تربیت
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: با توجه به نقش دوره مهد کودک در تکوین بستر نگرشی، ارزشی و رشد مهارتهای زبانی کودکان، سرمایهگذاری کیفی بر محتوای کارکرد کودکستانها در اولویت نخست این معاونت قرار گرفته است.
وجیهه فاضل با بیان این که دوره کودکی فرصتی بیبدیل برای تربیت این قشر است، اظهار داشت: اگر دوران کودکی خوب مدیریت نشود میتواند یک تهدید برای آینده کودکان باشد.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان، توسعه کیفی کودکستانهای را از اهداف معاونت آموزش ابتدایی استان دانست و گفت: بر اساس آنچه در پژوهشهای شناختی تأکید شده است، با توجه به اینکه کودکان در فاصله تولد تا پنج سالگی بیشترین رشد مغزی را دارند، اگر بتوانیم محیط یادگیری را برای آنها غنی کنیم، کارایی مغز نوآموزان را نیز افزایش خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: هر واحد هزینه برای کودکستانها در بلندمدت، بازدهی هفت برابری برای جامعه خواهد داشت و چنین مسالهای سرمایهگذاری روی کودکان را بسیار معنادار میکند.
فاضل با استناد به پژوهشهای اجتماعی و رفتاری انجام شده در این باره گفت: کودکانی که دوره کودکستان را میگذرانند هم موفقیتهای تحصیلی و هم سازگاری اجتماعی بیشتری نشان میدهند.
وی ارتقای محتوای دوره کودکستان، توانمندسازی و دانشافزایی مدیران و مربیان را عامل اصلی کیفیت بخشی به این دوره دانست و تصریح کرد: اگر مربی و مدیر کودکستان دلسوزانه، حرفهای و دغدغهمند به تربیت و پرورش نوآموزان بپردازد، در آینده نیز شاهد جامعهای سالم، بهنجار، اسلامی و فرهنگی - انقلابی خواهیم بود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: آموزههای دوران کودکستان اهمیت زیادی در فرایند تعمیق یادگیری آنان در دوره ابتدایی دارد و اگر در این دوره، آموزشها باکیفیت بالایی ارائه شود، روند و رشد یادگیری در دوره ابتدایی بویژه پایه اول نیز مستحکمتر خواهد شد.
نامطلوبی آموزشها در مراکز پیش دبستانی غیرمجاز و زیرزمینی
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در مراکز پیشدبستانی غیرمجاز یا به اصطلاح "زیرزمینی" آموزشهای نامطلوب و خارج از رده سنی کودکان ارائه میشود.
وجیهه فاضل افزود: در تعدادی از کلاسهای پیشدبستانی درسهای ریاضی، فارسی و علوم تدریس شده است که مورد تایید نیست و ضروری است محتوای موردتأیید آموزش و پرورش در پیشدبستانیها آموزش داده شود.
وی اظهار داشت: بههمین دلیل باید اهتمام ویژهای به آموزش یک ساله کودکانی که در مراکز غیرقانونی آموزش دیدهاند داشت، تا مهارتهای لازم برای زندگی فردی و اجتماعی متناسب با سن، به آنها ارائه شود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان، همچنین از برخورد جدی با مراکز پیش دبستانی که شهریهای بیش از میزان تعیین شده اخذ کنند، خبر داد.
وی با اشاره به تغییر محتوای دوره پیشدبستانی گفت: در چند ماهه اخیر، آموزش خانوادههای کودکان تا سه سال در نواحی یک و چهار آموزش و پرورش اصفهان انجام و با استقبال خوبی مواجه شد و در حال برنامهریزی برای ارائه منظم و توسعه این آموزشها در دیگر نواحی استان هستیم.
فاضل با تاکید بر لزوم شرکت نیروهای آموزش ابتدایی در کارگاههای ارزشیابی توصیفی، افزود: این کارگاهها کمک میکند تا فرآیند ارزشیابی توصیفی دانشآموزان با دقت بیشتری انجام شود و در این راستا پویش "هر مدرسه یک کارگاه ارزشیابی توصیفی" راهاندازی شده است.
وی اضافه کرد: برای ارائه آموزش مطلوب و مورد انتظار به دانش آموزان از تجهیزات آموزشی ویژه دوره ابتدایی در مناطق و نواحی استان اصفهان استفاده خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: در ارزشیابی توصیفی، پوشهکار، ارزشیابی پایانی و ارزشیابی مستمر در تعیین نمره پایانی دانشآموزان پایه ششم اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر حدود یکهزار و ۱۳۰ مرکز پیش دبستانی و ۴۳۰ مهدکودک در استان اصفهان زیر نظر آموزش و پرورش به فعالیت می پردازند.
نظر شما