شیوع ۷۰ درصدی اختلال بینایی در بین کاربران صفحات دیجیتالی 

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران، نسبت به شیوع ۷۰ درصدی اختلال بینایی در بین کاربران صفحات دیجیتالی هشدار داد و گفت: این اختلال همراه با یک سری علائم بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور، خستگی چشم و گردن و شانه برزو پیدا می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از انجمن اپتومتری ایران، تقی نقدی، به سندروم بینایی استفاده از رایانه اشاره کرد و افزود: این سندروم یکی از اختلالات بینایی است که با دیجیتالی شدن زندگی و آموزش‌ها شاهد افزایش شیوع آن در بین دانش آموزان، دانشجویان و همه افرادی هستیم که با توجه به شغل خود به نحوی با صفحات دیجیتالی در ارتباط هستند.

وی افزود: سندروم بینایی استفاده از رایانه به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی مانند کامپیوتر، تبلت و موبایل تجربه می‌کنند.

به گفته نقدی، این اختلال صرفاً مختص کاربران رایانه نیست و با توجه به افزایش آموزش‌های مجازی و تبدیل شدن این نوع آموزش به یکی از روش‌های تدریس در سیستم آموزشی کشور توجه به این ختلال بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

نقدی ادامه داد: این اختلال همراه با یک سری علائم بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور، خستگی چشم و گردن و شانه، سردرد، چشم درد، گاهاً پلک زدن بیش از حد، خشکی چشم و سوزش چشم برزو پیدا می‌کند.

سندروم بینایی استفاده از رایانه به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی تجربه می‌کنندوی تصریح کرد: استفاده از عینک‌های غیر استاندارد بدون معاینه چشم، ساخت غیراصولی و غیر علمی عینک طبی در مراکز غیرمجاز، عدم اصلاح عیوب انکساری، مطالعه در فواصل کم بینایی، تمرکز بیش از حد به صفحات دیجیتالی، عدم استفاده از عدسی‌های عینک مناسب و پلک نزدن باعث تشدید سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر در بین کاربران صفحات دیجیتالی می‌شود.

باید به ازای هر ۲۰ دقیقه مطالعه و کار نزدیک به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوت که تقریباً همان ۶ متر است، نگاه شود، البته در تعداد زیادی از افراد نیاز به مداخله درمانی لازم است.

وی افزود: کاربران صفحات دیجیتالی در صورت بروز این مشکل با مراجعه به همکاران اپتومتریست به عنوان مراقبین اول بینایی و همکاران چشم پزشک، ضمن معاینه چشمی و بررسی سندروم بینایی رایانه، می‌توانند توصیه‌ها و اقدامات درمانی لازم را دریافت و در صورت نیاز با ساخت اصولی و علمی عینک طبی و انتخاب عدسی مناسب با نیاز بینایی فرد تحت نظر همکاران اپتومتریست باعث کاهش مشکلات ثانویه و افزایش اثر بخشی عینک ساخته شده شوند.

نقدی تصریح کرد: انجمن علمی اپتومتری ایران در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت در زمینه ارتقا سلامت بینایی جامعه و پیشگیری از اختلالات بینایی اقدام به برگزاری دوره‌های بازآموزی برای همکاران اپتومتریست می‌ کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha