نخستین همایش علائم کمک ناوبری دریایی ایران در بندر شهید رجایی برگزار شد

بندرعباس - ایرنا - نخستین همایش علائم کمک ناوبری دریایی ایران امروز - شنبه ۱۰ تیرماه - مصادف با روز جهانی علائم کمک ناوبری دریایی (جولای ۲۰۲۳ میلادی) در بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش برای نخستین بار به نیابت از سازمان بنادر و دریانوردی با هدف آشنایی با علائم کمک ناوبری و صنایع مرتبط و به منظور ارتقا ایمنی و اشاعه فرهنگ دریانوردی در سالن هادی مهمانسرای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: انجمن بین‌المللی فانوس‌های دریایی (IALA) از نهادهای اولیه و قدیمی مرتبط با سازمان بین‌المللی دریانوردی است که طبق تقویم رویدادهای مربوطه خود، همه ساله یکم جولای نسبت به برگزاری ترویج فرهنگ ایمنی دریانوردی و توسعه و ارتقا ضریب ایمنی دریانوردی اقدام می‌کند.

۱۰۰ سال؛ قدمت یک فانوس دریایی در تنب بزرگ

"اسماعیل مکی‌زاده" افزود: امروزه بخش زیادی از مبادلات تجاری دنیا و فرآیندهای اقتصادی، نظامی، صنعتی و امنیتی جهان از طریق دریاها و به وسیله انواع کشتی‌های تجاری و نظامی، سکوهای نفتی، شناورهای صیادی، تفریحی و مسافری، مزارع کشاورزی دریایی، آبزی‌پروری و انرژی‌های پاک صورت می‌گیرد که اهمیت ایمنی دریانوردی و علائم کمک ناوبری را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه نقش علایم کمک ناوبری در ممیزی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) دارای اهمیت ویژه‌ای است، افزود: استانداردهای موسسه بین المللی فانوس‌ها و علایم کمک ناوبری (IALA) و اجرای الزامات آیمو در راهبری و نگهداری این تجهیزات نقش اساسی دارند.

مکی‌زاده با بیان اینکه اهمیت با نقش علائم کمک ناوبری هنوز در جامعه ما به درستی شناخته و معرفی نشده است، افزود: به عنوان مثال در تنب بزرگ یک فانوس دریایی بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد که معرفی آن می‌تواند به جذابیت‌های این علائم و توسعه گردشگری دریایی به ویژه در ایام عید نوروز کمک کند.

جذابیت‌های این علائم در توسعه گردشگری دریایی

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر مزیت‌های ضرورت آموزش و معرفی علائم کمک ناوبری دریایی به بومی سازی این علائم اشاره کرد و ادامه داد: علائم کمک ناوبری یک محصول بومی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ایران از واردات علائم کمک ناوبری بی‌نیاز است

مکی‌زاده با بیان اینکه بخش زیادی از تامین ایمنی دریانوردی در آبراه‌ها، به موضوع چراغ‌ها و علائم کمک ناوبری اختصاص دارد، همچنین یکی از دلایل سرقت علائم کمک ناوبری را شناخته نشدن اهمیت و نقش این علائم در حوزه‌های دریایی به مردم عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توجه به ساخت و تولید این تجهیزات دریایی، کشور از واردات علائم کمک ناوبری بی‌نیاز شده اما برای معرفی و شناخت متولیان امر در حوزه‌های دریایی ‌باید تلاش بیشتری از سوی انجمن‌های فعال در حوزه‌های دریایی صورت بگیرد.

"نخستین همایش علائم کمک ناوبری دریایی ایران" به میزبانی معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مشارکت چهار شرکت فعال حوزه دریایی با محوریت معرفی انجمن بین‌المللی فانوس‌های دریایی و متناظر آن در سازمان بنادر و دریانوردی، معرفی و تشریح مفاهیم و عملکردهای علائم و نشانه‌های دریایی و انواع مصادیق آن، بیان نقش و اهمیت در تامین ایمنی دریانوردی و صیانت از تجهیزات، امکانات مستقر در دریا و تجلیل از پیشکسوتان فعال در زمینه‌های مختلف علائم کمک ناوبری و بازدیدی میدانی از علائم کمک ناوبری موجود در مجتمع بندری شهید رجایی همراه بود.

در حال حاضر ۱۳۴ علائم کمک ناوبری در گستره آب‌های هرمزگان و جنوب شرق کشور مستقر است که از این تعداد، ۶۸ بیکن، ۵۸ بویه و چهار مورد نیز فانوس دریایی هستند.

به تمامی سیستم‌ها، روش‌ها، ابزارها و وسایلی که در محیط خارج از یک شناور به منظور کمک به تعیین موقعیت شناور، تعیین مسیر ایمن و اخطاردهی به شناور در مواقع بروز خطر و یا وجود مانع مورد استفاده قرار می‌گیرد، علائم کمک ناوبری گفته می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha