شیرین‌سازی آب دریا بهترین راهکار تامین نیاز آبی شهروندان گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، تامین آب شرب را مهمترین چالش گلستان دانست و گفت: شیرین‌سازی آب دریا بهترین راهکار تامین آب آشامیدنی بخش قابل توجهی از جمعیت گلستان است.

غلامعلی کوهساری روز شنبه با حضور در نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس افزود: محدودبودن منابع آبی و نداشتن سدهای تامین آب در استان سبب شده تا شیرین‌سازی آب دریای خزر بهترین گزینه رفع این نگرانی باشد.

وی بیان کرد: معضل تامین و توزیع آب آشامیدنی علاوه بر گلستان، مشکل بسیاری از استان‌های کشور است به همین جهت پیگیری‌های زیادی از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام و چندین جلسه بین مجلس و دولت (وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب) برگزار شد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه کوتاه مدت، حفر چاه‌های آب و در برنامه میان و بلند مدت نیز شیرین سازی آب دریا و تکمیل چند سد درحال ساخت از جمله سد «نرماب چهل چای مینودشت» برای گلستان پیش‌بینی شده است.

شیرین‌سازی آب دریا بهترین راهکار تامین نیاز آبی شهروندان گلستان است
غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگرچه در هر سه برنامه پیش بینی شده با همراهی دولت (وزارت نیرو) و مدیران و دستگاه‌های متولی گلستان تاکنون اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده و باید به این برنامه‌ها سرعت بیشتری داده شود.

کوهساری افزود: در شیرین سازی آب دریای خزر نیز که وزارت نیرو مجوز آن را صادر کرده باید با جذب سرمایه‌گذار سرعت کار را بالا برد زیرا با تحقق این اقدام علاوه بر تامین پایدار آب شهرها و روستاهای واقع در غرب گلستان، می‌توان یک خط انتقال هم از محل شیرین‌سازی آب دریا به روستاهای مرزی واقع در نواحی شمالی استان احداث کرد.

کوهساری همچنین برلزوم تسریع در تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت تاکید کرد و افزود: تکمیل این سد که می‌تواند مشکل کمبود آب شُرب ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق گلستان را برطرف کند باید مورد توجه ویژه دولت، وزارت نیرو و مدیران استان قرار گیرد.

شیرین‌سازی آب دریا بهترین راهکار تامین نیاز آبی شهروندان گلستان است
تصویر سد نرماب چهل چای مینودشت

به گزارش ایرنا، سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود که عملیات رسمی ساخت آن از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه ۳ هزار ۷۳۰ میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی رودخانه "نرماب" این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب تخصیص نیافتن کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون فقط پیشرفت فیزیکی بدنه اصلی آن پایان رسیده است.

به گفته مسوولان متولی، برای تکمیل این سد بزرگ افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

نماینده مردم ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه امسال و در قسمت تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت، احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال هم دیده شده است.

کوهساری، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را هم مهم دانست و گفت: برای مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره‌وری آب در این بخش باید شیوه‌های نوین آبیاری جایگزین شیوه‌های سنتی و غرق آبی شود.

وی بابیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد منابع آبی کشور و استان گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افزود: اگر تنها سه تا چهار درصد در این بخش صرفه جویی شود، بسیاری از مشکلات تامین و توزیع آب آشامیدنی مردم رفع خواهد شد.

کوهساری ادامه داد: تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن کشت محصولات با نیاز آبی پایین از دیگر راهکارها برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است که در همه این سه بخش دولت باید از کشاورزان حمایت کند.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تامین منابع برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و معرفی کشت‌های جایگزین از جمله در زراعت شالی که همانند این محصول برای کشاورز درآمد داشته باشد، ضروری است.

وی گفت: در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مهمتر از توسعه، تعیین بازار فروش محصول است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.

کوهساری افزود: گلستان یکی از قطب‌های بخش کشاورزی کشور است اما از داشتن پایانه صادرات محصولات کشاورزی محروم است.

استان گلستان ۶۶۷ هزار هکتار اراضی و باغی مستعد تولید انواع محصولات کشاورزی دارد که تولیدات این بخش سالانه حدود ۵.۵ میلیون است.

هم اکنون این استان شمالی در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان در گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع سکونت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha