طالبان گزارش «گالوپ» مبنی بر بدترشدن وضعیت زندگی مردم افغانستان را رد کرد

تهران- ایرنا - طالبان با رد گزارش موسسه گالوپ که در آن گفته شده که ۹۸ درصد مردم افغانستان زندگی خود را به شکلی بد وغم انگیز تجربه کرده اند؛ گفت وضعیت زندگی مردم نسبت به سال گذشته بهتر است و طالبان بر روی برنامه هایی کار می‌کند که با اجرای آن تا حد زیادی از فقر و بیکاری مردم کاسته خواهد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، موسسه گالوپ در گزارشی درباره احساسات مردم در ۱۴۲ کشور جهان، وضعیت زندگی مردم افغانستان را نیز بررسی کرده است. در این گزارش آمده است که ۹۸ درصد مردم افغانستان زندگی خود را به شکلی بد و غم انگیز تجربه کرده اند و آن‌را چیزی جز رنج ومصیبت ندانسته اند.

در این گزارش اضافه شده: «احساسات افغان‌ها شامل اضطراب، غم و قهری است که مردم در طول یک سال در زندگی خود نسبت به آنچه برای آنان اتفاق افتاده تجربه کرده اند. زندگی مردم افغانستان نسبت به هر زمانی در ۱۰ سال گذشته بدتر شده و زندگی بدتر از هر فرد دیگری در هر نقطه جهان را تجربه می‌کنند. مردم از چیزی لذت نبرده اند، نکته جدید نیاموخته اند واحساس خوبی نداشته اند.»

اما طالبان با رد این گزارش اعلام کرد که وضعیت زندگی مردم نسبت به سال گذشته بهتر است و طالبان بر روی برنامه هایی کار می‌کند که با اجرای آن تا حد زیادی از فقر و بیکاری مردم کاسته خواهد شد.

به نقل از آریانا نیوز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «طی چهل سال این اولین بار است افغان‌ها از لحاظ جسمی و روانی امنیت و سکون دارند. البته بیکاری و وضعیت اقتصادی در تمام دنیا وجود دارد و در افغانستان که چهل سال جنگ را تجربه کرده، مشکلاتی داریم ولی نسبت به همسایه ها در اینجا وضعیت خوب است، مواد ارزان است، کار هم پیدا می شود. طالبان تنها در عرصه معادن بیشتر از ۱۳۰ هزار نفر را به کار گماشته است.»

برپایه گزارش گالوپ، فقر، تنگدستی و بیکاری مردم افغانستان را در قعر فهرست احساسات مثبت نسبت به زندگی قرار داده است.

گالوپ می‌نویسد از سال ۲۰۱۷ که افغانستان در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، افغانستان در قسمت پایین فهرست کشورهای جهان قرار داشته که مردم آن نسبت به زندگی احساس مثبت نداشته اند.

بنابر آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر قرار دارند و نیمی از آنها نیازمند کمک‌های فوری اند.

براساس اطلاعات از تارنمای گالوپ، این گزارش بر اساس بررسی‌های انجام شده در میان بزرگسالان ۱۴۲ کشور در سال ۲۰۲۲ و در پنج حوزه استرس، غم، خشم، نگرانی و درد فیزیکی تحقیقاتی صورت گرفته است.

در این گزارش از پاسخ‌دهندگان خواسته شده است تا بگویند که آیا یک روز قبل از انجام این تحقیق احساسات فوق را داشته‌اند یا خیر.

به گزارش گالوپ، در سال ۲۰۲۲ چهار نفر از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر دنیا گفتند که نگرانی زیاد (۴۱ درصد) و استرس (۴۰) را تجربه کرده‌اند.

همچنین یک نفر از سه بزرگسال نیز درد فیزیکی زیاد (۳۲ درصد) را تجربه کردند. بیش از یک نفر از هر چهار بزرگسال هم گفتند که غم (۲۷ درصد) و اندکی کمتر از آن گفتند که خشم (۲۳ درصد) را تجربه کرده‌اند.

نگرانی، استرس و غم همچنان به رکوردی که در سال ۲۰۲۱ ثبت شده نزدیک است اما در سال ۲۰۲۲ یک درصد کاهش داشت.

تعداد کسانی که درد فیزیکی را تجربه کردند یک درصد افزایش یافت اما شمار کسانی که خشم داشتند برای دومین سال متوالی در حد ۲۳ درصد باقی ماند.

این گزارش از بزرگسالان اندونزی، مکزیک، پاراگوئه، فیلیپین، ویتنام، گواتمالا، پاناما، السالوادور، کاستاریکا، مالزی و نیکاراگوئه به عنوان ۱۰ کشوری نام می‌برد که در سال ۲۰۲۲ بیشترین احساسات مثبت را تجربه کردند.

همچنین، بزرگسالان افغانستان، سیرالئون، چاد، عراق، گینه، لیبریا، لبنان، ارمنستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، قبرس شمالی و اوگاندا کمترین احساسات مثبت را در سال ۲۰۲۲ داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha