بازپس گیری کریمه، راهبرد بلند پروازانه کی یف برای مذاکره با مسکو

تهران- ایرنا- رسانه آمریکایی گزارش داد: در سفر از پیش اعلام نشده رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اوکراین، مقام‌های این کشور وی را از «استراتژی بلند پروازانه» کی‌یف برای پس گرفتن قلمرو تحت کنترل روسیه و آغاز مذاکرات آتش بس با مسکو مطلع کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه «واشگتن پست» به نقل از منابع آگاه نوشت: در این استراتژی بلند پروازانه، تا پاییز، همزمان با تداوم فشارها برای پیش‌روی در مناطق شرقی، سامانه‌های موشکی و توپخانه‌های کی‌یف در نزدیکی مرز میان اوکراین و شبه جزیره کریمه مستقر می‌شوند تا این امکان را داشته باشند که زیرساخت‌ها در این منطقه را هدف قرار دهند و به نوعی شبه جزیره کریمه را گروگان بگیرند. در این شرایط اوکراینی‌ها با روسیه وارد مذاکره خواهند شد.

در واقع، اوکراینی‌ها بر این باورند که روسیه تنها درصورتی که احساس خطر کند بر سر میز مذاکره حاضر خواهد شود.

بر اساس این گزارش، ویلیام برنز (بیل برنز) در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) در سفری محرمانه و اعلام نشده به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین و مقام‌های ارشد اطلاعاتی این کشور دیدار کرد.

به گفته یک مقام آمریکایی که به نام وی اشاره نشده است، برنز به طور مرتب از ابتدای جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرده است و این سفر نیز با هدف تاکید بر تعهد دولت بایدن [رییس جمهوری آمریکا] در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید برای کی‌یف در دفاع از خود بوده است.

بر اساس این گزارش، اینکه اوکراین موفق شود برنامه‌های خود را در این بازه زمانی کوتاه اجرا کند موضوعی نامشخص است اما تحلیلگران نظامی می‌گویند برنامه اوکراین برای ایجاد یک مذاکره اجباری آن‌ هم با در نظر گرفتن خطوط دفاعی مستحکم روسیه، بلندپروازانه است.

در یک سناریوی ایده‌آل برای کی‌یف، با پیشروی نیروها و رسیدن سلاح‌های سنگین ارتش اوکراین به مرز کریمه، آن‌ها اهرم فشاری علیه روسیه به دست می‌آورند. کی‌یف در ادامه قبول خواهد کرد که تنها در صورتی این شبه جریزه را تصرف نمی‌کند که مسکو هر تضمین امنیتی که اوکراین بتواند از غرب دریافت کند را بپذیرد.

به رغم ارسال تانک‌های تهاجمی و سلاح‌های سنگین و همچنین آموزش سربازان اوکراینی توسط حامیان غربی این کشور، عملیات ضد حمله اوکراین تاکنون آن‌گونه که گفته می‌شد نقطه عطفی در روند جنگ ایجاد نکرده و از زمان آغاز در نیمه دوم خرداد ماه تاکنون دستاورد چشمگیری برای اوکراینی‌ها به همراه نداشته است.

اوکراین تلفات سنگینی را متحمل شده است؛ سربازان اوکراینی و خودروهای زرهی آن‌ها باید از میان میدان‌های وسیع مین و سنگرهای مستحکم عبور کنند و همین موضوع آن‌ها را در برابر حملات هوایی و موشکی روسیه نیز آسیب پذیرتر کرده است.

زلنسکی هفته گذشته اذعان داشت که ضد حمله «آهسته تر از آنچه مدنظر است» پیش می‌رود. در این میان گزارش‌ها حاکیست که تعدادی از تانک‌های جنگی غرب در اوکراین از جمله تانک‌های آلمانی لئوپارد و خودروهای جنگنده بردلی آمریکا در جریان این حملات منهدم شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی عنوان می‌کند: رییس جمهوری اوکراین و فرماندهان نظامی او از طرف کشورهای غربی حامی خود، تحت فشار شدیدی قرار دارند.

این کشورها میلیاردها دلار تجهیزات و سلاح‌های جنگی را در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده و سربازانشان را آموزش داده‌اند و به نظر می‌رسد کی‌یف بر این باور است درصورتی که این ضدحمله خروجی قابل توجهی نداشته باشد، غربی‌ها در ادامه ارسال کمک‌های نظامی سست خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته گذشته اعلام کرد: اوکراین از زمان آغاز عملیات ضد حمله، ۲۵۹ تانک و ۷۸۰ خودروی زرهی را از دست داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha