اردوغان: در برابر قرآن سوزی سوئد، به شدیدترین شکل واکنش نشان می دهیم

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه توهین به مقدسات مسلمانان و آتش زدن قرآن در سوئد را اقدامی زشت و تحریک آمیز خواند و اعلام کرد: آنکارا به این اقدام موهن به شدیدترین شکل واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری استار، اردوغان دیروز طی سخنرانی در جشن حزب عدالت و توسعه گفت: کسانی که این اجازه را داده‌اند، به اهداف خود نخواهند رسید و ترکیه در برابر سیاست تحریک و تهدید سر فرود نخواهد آورد.

وی افزود: دشمنان اسلام و بشریت با اقدامات تحریک آمیز خود و جسارت به کتاب مقدس قرآن تحت حمایت پلیس سوئد در روز عید قربان تحت عنوان آزادی فکر به اهداف خود نخواهند رسید.

وی خواستار مبارزه قاطعانه با سازمان های تروریستی و دشمنان اسلام شد و اظهار کرد: ما در نهایت به استکبار غربی یاد خواهیم داد که اهانت به مقدسات مسلمانان آزادی اندیشه نیست.

به گزارش ایرنا، اقدام موهن دولت سوئد در صدور مجوز قرآن‌سوزی بیش از آنکه در راستای آزادی بیان باشد، یک بازی سیاسی با هدف امتیازگیری از ترکیه برای موافقت پارلمان این کشور مبنی بر الحاق سوئد به پیکره ناتو است.

این نخستین بار نیست که کشور سوئد در لوای آزادی بیان، این بازی سیاسی را علیه مسلمانان ادامه داده و در اقدامی هنجارشکنانه و نژادپرستانه به فرد یا گروهی مجوز رسمی آتش زدن قرآن داده‌ است.

سال گذشته نیز این حرکت هنجارشکنانه و غیرانسانی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تکرار شد.

بهمن ماه سال گذشته نیز «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی - دانمارکی در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد آتش زد که او هم مانند قرآن‌سوزی اخیر، برای این اقدام زشت و موهن خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

مقامات آنکارا خواستار استرداد برخی شهروندان ترکیه ساکن سوئد که متهم به اقدامات تروریستی هستند و نیز مقابله با گروه‌های فعال ضد ترکیه در این کشور شده اند ولی دولت استکهلم تاکنون زیر باز این خواسته نرفته و به همین علت، ترکیه به رغم چهار دور مذاکره تاکنون درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را تایید نکرده است.

مقامات سوئد اصرار داشتند که درخواست این کشور تا زمان برگزاری نشست سران ناتو در ۲۱ و ۲۲ تیرماه مورد تایید ترکیه قرار گیرد ولی آنکارا با بیان این که شروط اعلام شده برای پذیرش درخواست عضویت از سوی استکهلم عملی نشده، اعلام کرد که پذیرش درخواست عضویت سوئد فعلا ممکن نیست.

بر این اساس، صدور مجوز قرآن‌ سوزی بی‌ارتباط با مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و درخواست ترکیه از سوئد برای برگرداندن ۱۳۰ نفر از اعضای گروه پ.ک.ک به این کشور نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha