۹ تیر ۱۴۰۲، ۶:۰۶
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85155479
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

موج اعتراض جهانیان علیه هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد

تهران-ایرنا- هتک حرمت به قرآن کریم و سوزانده شدن کتاب مقدس تمسلمانان توسط یک افراطی سوئدی در بیرون مسجد اصلی شهر استکهلم ، موجی از محکومیت را در میان کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، در همین ارتباط، کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور و در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کریم به وزارت امور خارجه احضار شد.

مدیرکل غرب اروپا ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی دانست.

وزیر امورخارجه

حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشته است: همه جهان‌اسلام اهانت به کتب‌آسمانی و ⁧ قرآن‌کریم را قویا محکوم می‌کند.

وی نوشت: اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست.

در ادامه توییت وزیر امور خارجه آمده است: دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد گفت: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را بطور جدی مورد توجه قرار دهد.

ناصر کنعانی در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم اظهار داشت: زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی بویژه همزمان با ایام مقدسه امّت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را بطور جدی مورد توجه قرار دهد.

سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه در بیانیه ای نسبت به خطرات و پیامدهای این اقدامات که مخالف تلاش های موجود برای گسترش همزیستی و میانه روی است هشدار داد.

این سازمان با تاکید بر ضرورت پایبندی به منشورها و قوانین بین المللی درباره احترام به حقوق انسان ها، از کشورها و دولت های آن ها خواست با درپیش گرفتن تدابیر لازم، از تکرار این اقدامات زشت جلوگیری کنند.

عربستان

وزارت امور خارجه عربستان اقدام یک افراطی نسبت به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مسجد مرکزی استکهلم سوئد را به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض اقدام یک افراطی نسبت به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مسجد مرکزی استکهلم سوئد پس از نماز عید قربان را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه عربستان افزوده است: این اعمال نفرت انگیز و مکرر را نمی‌توان با هیچ توجیهی پذیرفت و آشکارا به نفرت پراکنی و نژادپرستی دامن می‌زند و مستقیما با تلاش‌های بین المللی برای گسترش ارزش‌های تسامح، اعتدال و نفی افراط گرایی در تضاد است و به احترام متقابل روابط بین ملت‌ها و کشورها آسیب می‌زند.

عراق

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و خواستار استرداد عامل این هتک حرمت شد.

همچنین «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: وزارت خارجه روز پنجشنبه از استکلهم سوئد خواست «سلوان ممیکا» فردی سوئدی عراقی الاصل که یک نسخه از قرآن کریم را سوزاند، به عراق مسترد کند تا طبق قوانین کشور او را محاکمه کند.

رئیس دیوان عالی عراق روز پنجشنبه دستور داد تا شخص عراقی الاصلی که در سوئد اقدام به سوزاندن قرآن کریم کرده است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و اقدامات قانونی لازم برای استرداد وی به عراق انجام شود.

«فائق زیدان» دستور داد بر اساس مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات عراق علیه یک عراقی الاصل که در سوئد اقدام به سوزاندن قرآن کریم کرده است، اقدامات قانونی انجام شود.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق نیز تاکید کرد که دولت بغداد اقداماتی را که برخی از بیماران روانی و افراطی در خصوص سوزاندن مکرر نسخه های قرآن کریم انجام شده است به شدت محکوم و تقبیح می‌کند.

وی افزود: دولت عراق معتقد است که این اقدام شنیع احساسات میلیون‌ها مسلمان را جریحه دار کرد و حتی خود مردم غرب را که از دیرباز از تنوع، احترام به عقاید دیگران، حمایت از ادیان و حقوق پیروان ادیان استقبال می کنند را آزرده خاطر کرد.

آیت الله سید علی سیستانی

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق پنجشنبه شب در بیانیه‌ای و پیامی به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره هتک حرمت به قرآن کریم و مجوز دولت سوئد گفت : احترام به آزادی بیان نمی‌تواند این رفتار شرم‌آور را که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است، توجیه کند.

دفتر آیت الله سیستانی به نقل از بیانیه‌ و پیام مرجع عالیقدر عراق به گوترش که رونوشتی از آن در اختیار خبرگزاری رسمی عراق (واع) قرار گرفته، اعلام کرد : در طول سالیان گذشته، چنین رفتارهای اهانت‌آمیزی بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما نکته قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای آزادی بیان انجام شده است.

تجمع عراقی‌ها در برابر سفارت سوئد

درپی هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، شهروندان عراقی امروز پنجشنبه به سمت سفارت سوئد در بغداد حرکت کرده و در اعتراض به اجازه دولت استکهلم برای اهانت به قرآن کریم، وارد سفارت این کشور شده و خواهان اخراج سفیر شدند.

تظاهرات کنندگان عراقی ابتدا در مقابل ساختمان سفارت سوئد در منطقه الصالحیه مرکز بغداد تجمع کرده و علیه اجازه دولت سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم شعار داده و این اقدام را محکوم کردند و در ادامه با شکستن وروی سفارت، وارد حیات آن شدند.

پاکستان

پاکستان با محکومیت اقدام شنیع و شیطانی بی حرمتی به کتاب آسمانی مسلمانان قرآن در سوئد این اقدام را مغایر با آزادی بیان دانست و از جامعه جهانی خواهان گام‌های موثر علیه اسلام ستیزی شد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اقدام شنیع آتش زدن قرآن کریم در خارج از مسجدی در سوئد همزمان با عید سعید قربان را به شدت محکوم می کند.

در این بیانیه آمده است: پاکستان نگرانی‌های خود را به دولت سوئد منتقل کرده و معتقد است که طبق قوانین بین‌المللی، دولت‌ها موظفند جلوی هر گونه حمایت از نفرت پراکنی بر پایه مذهب را که منجر به تحریک خشونت می‌شود، را بگیرند.

اردن

وزارت خارجه اردن چهارشنبه شب هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم و خواستار مقابله با نفرت پراکنی شد.

وزارت امور خارجه اردن سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم توسط افراط گرایان در استکهلم پایتخت سوئد را محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک آمیز و نژادپرستانه خواند که غیرقابل قبول است.

اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد، سوزاندن قرآن کریم یک اقدام نفرت‌ انگیز و مظهر اسلام‌هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می‌زند و نمی‌توان آن را به هیچ وجه به عنوان آزادی بیان تلقی کرد.

وزارت امور خارجه اردن خواستار توقف این گونه رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه، لزوم احترام به نمادهای مذهبی و توقف اعمالی که به نفرت و تبعیض دامن می‌زند، شد.

سوریه

وزارت امور خارجه سوریه اقدام یک افراطی نسبت به هتک حرمت قرآن کریم با مجوز و موافقت دولت سوئد را به شدت محکوم کرد.

یک منبع رسمی روز پنجشنبه در وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه به شدت هتاکی به قرآن کریم در صبح مقدس ترین روز نزد میلیونها مسلمان از سوی یکی از افراد افراطی با مجوز و موافقت دولت سوئد را محکوم می کند.

این منبع افزود: این جنایت احساسات میلیونها مسلمان را جریحه دار می کند و با اصل احترام به ادیان در تضاد است. این به روشنی افول اخلاقی دولت های غربی و دروغ و نفاق ارزشهایی که از آن دم می زنند را نشان می دهد.

امارات

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در واکنش به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد را احضار کرد.

وزارت امور خارجه امارات «لیزلوت اندرسون» سفیر سوئد را روز پنجشنبه احضار و اعتراض شدید ابوظبی را نسبت به موافقت با هتک حرمت به قرآن کریم و سوزاندن آن در این کشور توسط یک شخص تندرو، به او ابلاغ کرد.

امارات، این اقدام سوئد را شانه خالی کردن از مسئولیت بین المللی و بی احترامی به ارزش های اجتماعی توصیف و بر ضرورت توجه به نفرت پراکنی و نژادپرستی که بر صلح و امنیت تاثیر منفی می گذارد، تاکید کرد.

حزب الله لبنان

حزب الله لبنان اهانت مکرر به قرآن کریم در سوئد را غیر قابل تحمل دانست و از مقامات و نهادهای عالی اسلامی و دولت‌های عربی و اسلامی خواست تا تمام اقدامات مناسب را برای جلوگیری از تکرار این حماقت‌ها توسط کشورهای غربی انجام دهند.

این گروه مقاومت روز پنجشنبه در بیانیه ای ضمن محکوم کردن «پاره کردن و سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل یکی از مساجد استکهلم سوئد» افزود: مقامات رسمی سوئد در این جنایت دست دارند و شریک هستند زیرا به تظاهرکنندگان اجازه این کار را دادند و آنها از قبل اطلاع داده بودند که قصد انجام این عمل خطرناک را دارند.

مغرب

وزارت امور خارجه مغرب اعلام کرد که در اعتراض به هتک حرمت مجدد به قرآن کریم در سوئد، سفیر خود در این کشور را تا اطلاع ثانوی برای مشورت فراخوانده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که در اعتراض به این اقدام شنیع، کاردار سفارت سوئد در رباط را نیز احضار و مراتب اعتراض این کشور را به وی ابلاغ کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه مغرب آمده است: طی این احضار، مراتب اعتراض و محکومیت شدید این اقدام غیرقابل قبول از سوی مغرب به دیپلمات سوئدی ابلاغ شد.

دولت نجات ملی یمن

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را محکوم و دولت این کشور را مسئول آن دانست.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: هتک حرمت به قرآن یک جنایت کاملا غیرقابل قبول و تحریک آمیز نژادی است و دولت سوئد مسئول این جنایت است که به هیچ وجه به آزادی عقیده و بیان که کشورهای غربی آن را تکرار می‌کنند، ارتباطی ندارد.

روسیه

دومای روسیه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و از استکهلم خواست تا از نقض حقوق بشر و اهانت به احساسات مذهبی مسلمانان جلوگیری کند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و درباره «تبعات فاجعه‌بار» آن هشدار داد.

گنادی آسکالدوویچ نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور همکاری در زمینه نظارت بر حق آزادی مذهب پنجشنبه گفت که روسیه چنین اقدام موهنی را «با قاطعیت رد می‌کند.»

این دیپلمات روس افزود که جامعه جهانی باید به صورت مشترک با نقض شرم‌آور حقوق مومنان مخالفت کند.

روز چهارشنبه یک افراطی سوئدی تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور در مقابل چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان، قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم پایتخت سوئد سوزاند.

در سال های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha