دولت سیزدهم میان کشورهای دوسوی خلیج فارس فضای تعاملی ایجاد کرد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: از آنجایی که در طول دو سال گذشته به دلیل سیاست‌های حکیمانه دولت سیزدهم توافق میان دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان صورت گرفته، یک فضای تعاملی بیشتری هم میان کشورهای دوسوی خلیج فارس به وجود آمده است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ایده تشکیل مجمع گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای (خلیج فارس) از سوی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: طرح گفت‌وگوهای فراگیر که از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح شده در چهارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای بوده است.

وی گفت: از آنجایی که در طول دو سال گذشته به دلیل سیاست‌های حکیمانه دولت سیزدهم توافق میان دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان صورت گرفته، یک فضای تعاملی بیشتری هم میان کشورهای دوسوی خلیج فارس به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این همگرایی و وفاقی که ایجاد شده طبیعتاً به توسعه پایدار میان کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

هانی‌زاده افزود: منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در طی چهار دهه گذشته هزینه‌های سنگینی به دلیل بهره برداری قدرت‌های فرامنطقه‌ای از شکاف های موجود در دیدگاه کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس، پرداخته‌اند که این منجر به تاخیر افتادن توسعه این کشورها شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های مالی و انسانی سنگینی بر کشورهای این منطقه مهم و به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس تحمیل شده است، افزود: رویکرد جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل به این سمت و سو هست که از شرایط پایدار موجود و وفاق و همدلی که میان ایران و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس به وجود آمده پیشنهادی جهت همگرایی بیشتر ارائه داده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: طبیعی هست که جمهوری اسلامی ایران از طرح ایجاد همگرایی بیشتر در کشورهای منطقه از سوی سازمان ملل استقبال کرده و به نظر می‌رسد منطقه ما به سوی صلح و آرامش در حرکت است.

هانی‌زاده گفت: این وضعیت آرامش و صلحی که در منطقه بر اثر توافقات متعدد میان کشورهای منطقه‌ای ایجاد شده، منجر به این خواهد شد که حضور قدرت های خارجی در منطقه خلیج فارس کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اخیراً پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی میان ایران، عربستان، امارات و پادشاهی عمان مطرح شده است، افزود: اگر این ائتلاف دریایی در خلیج فارس شکل بگیرد و عملیاتی شود امنیت و ثبات در خلیج فارس بومی و دست آمریکا از این منطقه کوتاه خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: طبیعی است که هرچه اختلافات میان کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس کاهش پیدا کند، هم منجر به خروج آمریکا از منطقه می شود و هم انزوای سیاسی آمریکا در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

هانی‌زاده عنوان کرد: ریشه‌های گفتمانی در منطقه وجود داشته اما به دلیل دخالت قدرت‌های خارجی که غالبا دخالت‌های تخریبی هم بوده این گفتمان میان کشورهای منطقه شکل نگرفت، اما اخیراً جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدید دولت سیزدهم تمام تلاش خود را دارد تا کشورهای منطقه ذیل گفتگو و همکاری با یکدیگر به امنیت و صلح پایدار دست یابند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت ثبات، صلح و آرامش در منطقه می‌تواند منجر به شکوفا شدن و افرایش هرچه بیشتر تعاملات تجاری کشورهای منطقه شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha