وزیر میراث فرهنگی از سنگ‌نگاره‌های چهار هزار ساله دیزدر شاندیز بازدید کرد

مشهد- ایرنا- سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از سنگ‌نگاره‌های چهار هزارساله دیزدر شاندیز این آثار را دارای ارزشمندی بالای تاریخی دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی روز پنجشنبه در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: دره تاریخی و تمدنی دیزدر در ابتدای جاده شاندیز یکی از مکان‌های تاریخی منطقه است که ثبت ملی شده است و سنگ‌نگاره های آن از تمدن غنی و باستانی این منطقه حکایت دارد.

سیدجواد موسوی افزود:سنگ نگاره‌های دیزدر نمونه‌ای از آثار ماندگار تاریخی هستند که در فاصله حدود هشت کیلومتری مشهد و در حاشیه مسیر تردد به سمت شهر شاندیز قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از روز گذشته وارد خراسان رضوی شده است که بازدید از شهرستان فریمان، منطقه دیزدر و شهرستان کلات از برنامه های این سفر دو روزه است.

شهرستان طرقبه - شاندیز تا تابستان ۱۳۸۷، یکی از بخش‌های شهرستان مشهد بود اما از این تاریخ با جدایی از شهرستان مشهد، به شهرستان ارتقا یافت.

محدودهٔ این شهرستان از دوراهی طرقبه شاندیز (بعد از پل مهندس پرتویی) که عملاً انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد است آغاز می‌شود و از شمال به محور مشهد قوچان محدود می‌شود. این شهرستان از جنوب با شهرستان نیشابور و از غرب نیز به شهرستان گلبهار متصل می‌باشد.

شهرستان طرقبه شاندیز پس از مشهد و نیشابور مهم‌ترین شهرستان توریستی و گردشگری استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. شهر شاندیز نیز به‌عنوان نخستین منطقهٔ بین‌المللی نمونهٔ گردشگری ایران در سال ۱۳۸۴ توسط دولت برگزیده شده‌است.

سوغات این شهرستان صنایع دستی، پوستین‌دوزی، بستنی و شیشلیک است. روستای ویرانی از روستاهای شاندیز به عنوان بازار اصلی نمایشگاهی و تولیدی مبلمان خراسان در حاشیهٔ جادهٔ مشهد شاندیز قرار دارد. شیوهٔ پخت شیشلیک شاندیز در تیرماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث معنوی ناملموس ایران به ثبت رسیده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha