شریفی، پولادمردی که فتح پاریس را غیر ممکن نمی‌داند + فیلم

تهران- ایرنا- ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری با بیان اینکه هدف نخستم رسیدن به المپیک است گفت: با تلاش و پشتکار می‌توان به مدال المپیک پاریس رسید.

به گزارش ایرنا، رکوردگیری درون اردویی تیم ملی وزنه‌برداری ایران با قدرت‌نمایی آیت شریفی در دسته فوق سنگین پیگیری شد. در این دسته شریفی موفق شد بعد از سال‌ها وزنه ۲۱۰ کیلوگرم در یک‌ضرب را مهار کند. آخرین نماینده ایران که موفق به مهار وزنه‌ای بیش از ۲۱۰ کیلوگرم شد، بهداد سلیمی بود که در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آناهایم آمریکا وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را بالای سر برد و به مدال نقره جهان در یک‌ضرب رسید.

بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی همچنین در بازی‌های آسیایی ۲۰۸ کیلوگرم در یک‌ضرب بالای سر بردند. در ۶ سال گذشته وزنه‌برداران ایرانی برابر وزنه‌های ۲۱۰ کیلوگرمی ناکام بودند و بهترین رکورد نیز از آن علی داودی بود که چندی پیش در جایزه بزرگ کوبا موفق به مهار ۲۰۳ کیلوگرم شد.

ثبت وزنه ۲۱۰ کیلوگرم توسط آیت شریفی در رکوردگیری درون اردویی موجب شد تا امید به دسته فوق سنگین ایران برای رقابت‌های جهانی برگردد. شریفی در این رکوردگیری همچنین وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی را در دوضرب بالای سر برد تا در مجموع ۴۵۲ کیلوگرم را به نام خود ثبت کند.

شریفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه هدف و رویای من در وزنه‌برداری است رسیدن به سکوی المپیکی است چون این سکو ورزشکاران را به یک برند در رشته خود تبدیل می‌کند.

شریفی، پولادمردی که فتح پاریس را غیر ممکن نمی‌داند + فیلم

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است:

آیت شریفی مرد اول رکوردگیری درون اردویی تیم ملی بود و با مهار ۲۱۰ کیلوگرم در یک‌ضرب توانست خود را به عنوان مدعی در دسته فوق سنگین معرفی کند.

باید تشکر کنم از کادر فنی و مدیریتی جدید فدراسیون که تمام امکانات و شرایط اردو را در اختیار قهرمان این رشته قرار دادند. من اردیبهشت ماه در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشتم و وارد چرخه گزینشی المپیک شدم. در آسیا با فاصله کمی از رقبا به عنوان چهارم رسیدم. در این مدت تمرینات مداوم موجب شد تا افزایش رکورد چشمگیری داشته باشم. من به نسبت سایر مدعیان کمتر در اردو بودم اما تا زمانی که در خدمت تیم ملی باشم از هیچ تلاشی برای موفقیت کوتاهی نخواهم کرد. خوشحالم که بعد از سال‌ها توانستم رکورد ۲۱۰ کیلوگرم در یک‌ضرب را به ثبت برسانم.

در دسته فوق سنگین قهرمانانی مانند علی داودی نایب قهرمان المپیک و علیرضا یوسفی قهرمان جوانان جهان حضور دارند. رقابت با این پولادمردان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

داودی و یوسفی از بهترین‌های جهان هستند و سابقه بیشتری از من در تیم ملی دارند. کار کردن در کنار این ۲ باعث افتخار است. علی داودی هم مدال المپیک را در کارنامه دارد و هم در وزنه‌زدن قدرتمند عمل می‌کند. علیرضا یوسفی هم عنوان‌دار جوانان جهان است و دوضرب‌زن خوبی است. من نیز در کنار این عزیزان تمرین خواهم کرد و به دنبال اهدافی هستم که از پیش برای خودم طراحی کردم.

شریفی، پولادمردی که فتح پاریس را غیر ممکن نمی‌داند + فیلم

اهدافی مانند قهرمانی جهان یا المپیک؟

هر ورزشکاری دوست دارد، به مدال المپیک برسد چرا که او را به برند در آن رشته تبدیل می‌کند. من نیز هدفم کسب مدال المپیکی است و به طلای آن چشم دارم، می‌دانم کارم سخت است اما باید تلاش کنم.

کار سخت یا غیر ممکن؟

در چند سال گذشته لاشا تالاخادزه توانسته تمام رکوردهای موجود دسته فوق سنگین را به نام خود ثبت کند و همه برای کسب عنوان نایب قهرمانی تلاش می‌کنند. ما باید برای اهداف خود تلاش کنیم و رسیدن به آن هم کار راحتی نیست. البته در فوق‌سنگین تنها تالاخادزه نیست بلکه ورزشکارانی از ارمنستان، بحرین و سوریه نیز در این وزن، مدعیان جدی هستند.

شریفی، پولادمردی که فتح پاریس را غیر ممکن نمی‌داند + فیلم

یعنی شما باور دارید یک ایرانی می‌تواند به تالاخادزه برسد؟

شاید در کوتاه مدت این کار راحتی نباشد اما اگر حمایت لازم از تیم ملی و وزنه‌برداری انجام گیرد حتما این اتفاق خواهد افتاد. در گذشته ما در دسته فوق سنگین وزنه‌برداران نامداری داشتیم که سال‌ها رکورد جهان و المپیک را در اختیار داشتند. حمایت از وزنه‌برداران جوان می‌تواند مسیر موفقیت آنان را هموار کند. من نیز همواره به کسب مقام اول فکر می‌کنم امیدوارم به این هدف مهم برسم.

پیش از مسابقات جهانی ۲۰۲۱ تاشکند، علی مرادی رئیس پیشین فدراسیون از شما به عنوان یکی از امیدهای فوق‌سنگین یاد کرد. پیش‌بینی این پیشکسوت را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

همانگونه که گفتم برای موفقیت نیاز به تلاش بیشتر داریم و باید امکانات لازم برای موفقیت جوانان وزنه‌برداری فراهم شود. اکنون شرایط با گذشته بسیار متفاوت شده و تمام هم و غم تیم مدیریتی و فنی جدید فدراسیون موفقیت این رشته است. آنان تلاش زیادی برای پولادمردان انجام می‌دهند.

شریفی، پولادمردی که فتح پاریس را غیر ممکن نمی‌داند + فیلم

نواب نصیرشلال در مدت کوتاه حضورش، تحول زیادی در وزنه‌برداری ایجاد کرده است. راز موفقیت وی چیست؟

تمرینات وزنه‌برداری زیاد تفاوتی ندارد اما آنچه در طول این تمرینات مهم است نظم و انضباط تیمی است. سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری توجه خاصی به نظم دارد و حتی برای تعین ساعت غذا، خواب و استراحت برنامه دارد. یکی از مهمترین دلایل موفقیت نصیرشلال به عنوان سرمربی تیم ملی، نظم و دسپلین او است.

می‌توانستید وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی را در دوضرب مهار کنید؟

بدنم هنوز به وزنه‌های سنگین عادت نکرده اما تلاشم این است تا بتوانم بهترین رکورد را به نام خود ثبت کنم. برای وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی برنامه دارم و در رکوردگیری بعدی تیم ملی تمرکزم روی مهار این وزنه است. برای رسیدن به سکوی جهانی و آسیایی باید وزنه‌هایی بیشتر از این مهار کنیم.

فیلم یک‌ضرب آیت شریفی

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha