ورود خودروهای آفرود و تورهای گردشگری غیرمجاز به جنگل ابر در شاهرود ممنوع است

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: ورود خودروهای آفرود و تورهای گردشگری غیرمجاز بدون هماهنگی با مراجع قضایی به جنگل ابر در محدوده این شهرستان ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی نظری روز چهارشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: ورود خودروهای آفرود و تورهای گردشگری بدون مجوز رسمی به جنگل ابر، به منظور پیشگیری از آسیب‌های بیشتر به محیط‌زیست این ناحیه و همچنین جلوگیری از معضلات اجتماعی به وجود آمده، ممنوع شد.

وی به ثبت جهانی جنگل هیرکانی ابر در فهرست یونسکو و اهمیت حفاظت آن برای نسل آینده اشاره کرد و گفت: قوانین و ضوابط خاصی در خصوص حفاظت از این عرصه کهن طبیعی ملی و جهانی در دستور کار قرار دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود تصریح کرد: تردد تورهای گردشگری، خودروهای آفرود و هرگونه خودروی عمومی بدون هماهنگی با دادستان شهرستان شاهرود ممنوع است و در صورت امتناع از عمل به قانون، برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

نظری ادامه داد: برخی افراد با انجام تبلیغات غیرقانونی و ‌بدون گرفتن مجوزهای لازم، اقدام به برگزاری تورهای گردشگری می‌کنند که در مواردی منجر به بروز حادثه و ایجاد مشکلاتی برای گردشگران شده است.

وی با بیان اینکه یکی از موارد تخریب جنگل هیرکانی ابر ورود بیش از ظرفیت و بدون ضابطه خودروهای آفرود به جنگل ابر است، اظهار کرد: نشست‌های متعددی با حضور فرماندار ویژه شاهرود و دستگاه‌های مربوطه به‌منظور جلوگیری از تردد بی‌ضابطه به جنگل ابر برگزار شد و در نتیجه، مسیرهای فرعی بسته شد و برای پارک خودروها مکان‌های مشخصی فراهم می‌شود.

منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود استان سمنان قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر معروف است، در ارتفاعات آن به صورت چمنزار و یا مراتع دارای درخت و در پایین‌دست آن جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha