حضور چهار دانشگاه از اصفهان در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ موسسه استنادی جهان اسلام

اصفهان - ایرنا - چهار دانشگاه از استان اصفهان در رتبه­‌بندی موضوعی موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام در سال ۲۰۲۲ حضور دارند که بیشترین رتبه‌های برتر بین آنها مربوط به دانشگاه صنعتی اصفهان است.

به گزارش ایرنا، در رتبه بندی موضوعی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام مربوط به سال ۲۰۲۲ میلادی از جمهوری اسلامی ایران ۴۴ دانشگاه حضور دارند که در بین آنها چهار دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان و علوم پزشکی اصفهان به چشم می خورند.

در این رتبه بندی، شماری از دانشگاه های دنیا و جهان اسلام در ۶ رده اصلی موضوعی شامل علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی رتبه بندی شده اند.

حضور چهار دانشگاه از اصفهان در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ موسسه استنادی جهان اسلام

به گفته سید احمد فاضل‌زاده رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) پس از قریب به یک دهه انجام موفق رتبه‌بندی ملی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور و نیز رتبه بندی دانشگاه های جهان و دانشگاه های جهان اسلام، با توجه به تجربه‌های ارزنده در این زمینه و شناخته شدن به‌عنوان تنها مرجع رتبه بندی در کشور، در سال ۹۹ برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس حوزه های موضوعی انجام داده است.

بر اساس این گزارش، در رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۲۲ در رده علوم طبیعی در بین دانشگاه های کشورمان، دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پزشکی تهران در رتبه سوم ایستاده است.

در رده بندی موضوعی مهندسی و فناوری نیز دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه پنجم و دانشگاه کاشان در رتبه هفتم قرار دارند.

در گروه علوم پزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه ششم و در علوم کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه پنجم قرار گرفته اند.

دانشگاه صنعتی اصفهان، رتبه نخست کشور در علوم فیزیک

در حوزه علوم طبیعی که شامل هفت رشته ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات، علوم فیزیکی، علوم شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی است، بالاترین رتبه در بین دانشگاه های استان اصفهان مربوط به دانشگاه صنعتی اصفهان است.

بر این اساس ، دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم فیزیک، رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

حضور چهار دانشگاه از اصفهان در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ موسسه استنادی جهان اسلام

در علوم شیمی نیز دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه پنجم و دانشگاه کاشان در رتبه ششم قرار گرفته اند. دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته زمین و علوم محیطی رتبه پنجم را کسب کرده است.

در رشته ریاضیات نیز دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان در رتبه ششم قرار دارند.

در رشته های حوزه مهندسی و فناوری بهترین رتبه های کسب شده در بین دانشگاه های استان اصفهان مربوط به دانشگاه صنعتی اصفهان است بطوریکه در مهندسی عمران رتبه هفتم، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی اطلاعات رتبه پنجم، مهندسی مکانیک رتبه یازدهم، مهندسی شیمی رتبه هشتم، مهندسی مواد رتبه پنجم و مهندسی محیط زیست رتبه ششم را به دست آورده است.

در حوزه مهندسی و فناوری، دانشگاه کاشان در رشته مهندسی مواد در رتبه ششم و در مهندسی مکانیک در رتبه سیزدهم و دانشگاه اصفهان در مهندسی محیط زیست در رتبه دهم و در مهندسی مکانیک در رتبه هفدهم کشور قرار گرفته اند.

در حوزه پزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته علوم بهداشت در رتبه چهارم، پزشکی بالینی و بیوتکنولوژی پزشکی در رتبه پنجم و در پزشکی پایه در رتبه هفتم قرار دارد.

همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی در رشته علوم کشاورزی، جنگلداری و شیلات رتبه چهارم کشور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رده علوم اجتماعی و رشته آموزش رتبه دوم را کسب کرده اند.

در رتبه بندی موضوعی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جز ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل ۱۵۰ مدرک در هر آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCites ثبت شده باشند.

اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha