۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85153936
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای نیویورک تایمز درمورد اطلاع قبلی ژنرال روسی از شورش واگنر

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد که سرگئی سوروویکین ژنرال ارتش روسیه از برنامه‌های واگنر برای شورش علیه رهبری نظامی مسکو اطلاع قبلی داشته است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی در این گزارش که امروز چهارشنبه منتشر شده به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که واشنگتن در تلاش برای پی بردن به این است که آیا سرگئی سوروویکین به اقدامات یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر در سرکشی علیه کرملین کمک کرده است یا خیر.

نیویورک تایمز به نقل از تحلیلگران در تشریح شخصیت فرمانده سابق نیروهای روسیه در اوکراین، نوشت: او یک رهبر نظامی مورد احترام است که به تقویت دفاع در خطوط جنگی پس از ضد حمله اوکراین در سال گذشته کمک کرد. این روزنامه همچنین ادعا کرد که در ماه ژانویه شخص دیگری جایگزین این فرمانده ارشد نظامی شد اما او همچنان نفوذ خود را در پیشبرد عملیات جنگی حفظ کرده و در میان نیروهای روسی محبوبیت دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، سورووکین که در رسانه‌های روسیه با نام "ژنرال آرماگدون" از او یاد می‌شود، در ماه اکتبر مسئولیت عملیات‌ نظامی در اوکراین را بر عهده گرفت. اما در ماه ژانویه سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش را برای نظارت بر عملیات‌ نظامی منصوب کرد و سوروویکین در سمت معاون باقی ماند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی افزود، نشانه‌هایی وجود دارد که سایر ژنرال‌های روسیه ممکن است از شورش پریگوژین در راستای تغییر رهبری وزارت دفاع حمایت کرده باشند. مقام‌های سابق و فعلی آمریکایی می‌گویند که پریگوژین اگر باور نداشت که افرادی در موضع قدرت به کمک وی نمی‌آیند، این شورش را آغاز نمی‌کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه آژانس اطلاعات داخلی روسیه تمام اتهامات پریگوژین درمورد شورش مسلحانه را رفع کرده، نوشت که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شواهدی پیدا کند که سوروویکین به صورت مستقیم به رئیس واگنر کمک کرده، چاره‌ای ندارد جز اینکه وی را از فرماندهی کنار بگذارد.

پیش از آغاز شورش، پریگوژین با انتقادهای مکرر علیه شویگو و گراسیموف آنها را به خاطر آنچه ناکامی‌ها در عملیات نظامی و همچنین عدم حمایت از مبارزان واگنر عنوان کرده، مقصر می‌دانست.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سوروویکین پیش از حرکت نیروهای واگنر به سمت مسکو از آنها خواسته بود تا مخالفت خود با رهبری نظامی روسیه را کنار گذاشته و به پایگاه‌های خود بازگردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha