جلگه رخ تربت حیدریه برای عرضه انبوه بذر نمونه گندم خیز بلندی برداشته است

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه گفت که این منطقه از خراسان رضوی به قطب عرضه بذرهای الگویی و نمونه بویژه گندم، جو و سیب زمینی کشور تبدیل شده است.

سیدمحمد نجفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلگه رخ در منطقه سردسیر تربت حیدریه با بهره مندی از اقلیم منحصر به فرد دارای مزارع و باغات الگویی زیادی است و کشاورزان پیشرو منطقه در تولید بذرهای غنی پیشتاز هستند بطوریکه هم اکنون به حدود نیمی از استانهای ایران بذر گندم، جو و سیب زمینی صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: جلگه رخ تربت حیدریه در تولید بذر دیگر محصولات کشاورزی نیز وضعیت مناسبی دارد ولی هنوز به مرحله عرضه انبوه نرسیده است ولی برخی کشاورزان پیشرو منطقه هدف گذاری خود را در تعامل با کشورهای پیشرفته دنیا برای کسب دانش و مهارت کافی مشخص کرده اند.

وی عمده ترین دلیل کیفیت بالای محصولات کشاورزی جلگه رخ را "طولانی بودن دوره رشد" محصول به دلیل اقلیم منحصر به فرد منطقه و "بافت خاک مناسب" عنوان و اظهار کرد: هر چه دوره رشد یک محصول طولانی تر باشد کیفیت آن بیشتر است همچنانکه دانه های گندم نمونه در جلگه رخ طی مدت زمانی ۱۰ ماه به مرحله برداشت می رسد که بی بدیل است.

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ با بیان اینکه ۲۰ درصد از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار گندم خراسان رضوی در این خطه کشت می‌شود، گفت: از آنجا که جلگه رخ قطب تولید بذر اصلاح شده گندم برای کشت مجدد است، هم اکنون ۲ کارخانه بوجاری و تولید با ظرفیت ۶ هزار تن وظیفه تامین بذر چند استان کشور را بر عهده گرفته اند.

نجفی اظهار کرد: البته تعیین و تخصیص سهمیه بذر صادراتی خراسان رضوی به دیگر استانها بر عهده ستاد مرکزی جهاد کشاورزی استان است لذا جزئیات آماری آنها را در اختیار نداریم.

وی در ادامه از آغاز خرید تضمینی گندم بر اساس نرخ مصوب دولت توسط شرکت تعاونی روستایی جلگه رخ به عنوان مباشر سازمان غله و خدمات بازرگانی همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول در این منطقه خبر داد.

وی گفت: متاسفانه تشدید خشکسالی و سرمای کم سابقه اواخر پارسال و اوایل امسال باعث کاهش سطح زیر کشت گندم و میانگین عملکرد در جلگه رخ شده است بطوریکه متوسط تولید در هر هکتار از بالای ۵ و نیم به حدود ۴ تن کاهش یافته است.

نجفی افزود: برداشت گندم توسط سه هزار و ۴۵۰ نفر بهره‌بردار از سطح سه هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم و بالغ بر چهار هزار هکتار گندم آبی و نیمه‌آبی جلگه رخ آغاز شده است و پیش بینی می شود تا نیمه دوم مرداد ماه امسال ادامه داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد: امسال حدود ۱۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان جلگه رخ برداشت شود که از این میزان حدود ۹ هزار تن در فرایند خرید تضمینی شبکه دولتی قرار گیرد.

رییس جهاد کشاورزی رخ اقدامات انجام شده به منظور حمایت از کشاورزان گندم‌کار را بوجاری، ضدعفونی بذور، توزیع ۲۸۵ تن بذر اصلاح شده شامل ۱۹۰ تن بذر گواهی شده، ۷۵ تن بذر مادری، ۲۰ تن بذر پرورشی و نیز توزیع بیش از هزار و ۸۰۰ تن کود برشمرد.

نجفی افزود: همچنین عملیات مبارزه با سن گندم در سطح سه هزار و ۷۰۰ هکتار و مبارزه با علف‌های هرز باریک و پهن برگ در سطح ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار انجام و سه هکتار از مزارع گندم منطقه تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.

وی گفت: به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون چند دوره آموزشی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از کشاورزان و چند کارگاه آموزشی در جلگه رخ برگزار شد.

رییس جهاد کشاورزی رخ افزود: در سال زراعی جاری با توزیع ارقام گندم جدید نظیر"حیدری" و "حیران" علاوه بر ۲ رقم قبلی "پیشگام" و "میهن" بر تنوع ارقام منطقه افزوده و سال آینده نیز ارقام جدید اضافه خواهد شد.

نجفی با بیان این که بخش رخ با حدود هفت هزار بهره‌بردار قطب نخست کشاورزی تربت‌حیدریه محسوب می‌شود، گفت: بالغ بر۹۰ درصد ساکنان این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند و لذا نظارت بر روند توزیع نهاده‌های یارانه‌دار بخش کشاورزی با جدیت انجام می‌شود.

گفتنی است جلگه رخ به مرکزیت رباط سنگ در حد فاصل شهرستانهای تربت حیدریه و مشهد قرار دارد بطوریکه بخشی از مزارع سرسبز آن با بهره مندی از شیوه های مکانیزه کشت و آبیاری شبکه ای در کنار جاده ترانزیتی قابل دیدن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha