تروریست‌ها چگونه از رقابت ابرقدرت‌ها سوءاستفاده می‌کنند؟

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک با استناد به یک گزارش جدید سناریوهایی را مطرح کرد که چگونه گروه‌های تروریستی می‌توانند از رقابت ابرقدرت‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از این نشریه، تروریسم در میان تهدیدهای غیرقابل پیش بینی و خطرناک در جامعه بین‌المللی است که بازیگران غیردولتی برای رسیدن به اهداف ایدئولوژیک و سیاسی از آن استفاده می‌کنند.

اما یک گزارش جدید سناریو حتی مرگبارتری را از تروریسم ترسیم می‌کند که می‌تواند وجود بشر را تهدید کند. روش‌های تعیین شده در این گزارش شامل آنهایی است که شبه نظامیان از حملاتی با استفاده از تسلیحات بیولوژیک، هسته‌ای، هوش مصنوعی و ابزارهای دیگر بهره می‌گیرند.

زاخاری کالنبورن یکی از مولفان این گزارش تحت عنوان «تروریسم وجودی: آیا تروریست ها می توانند بشریت را نابود کنند؟» که قرار است به زودی منتشر شود، به نیوزویک گفت: درحالیکه احتمال چنین سناریوهایی پایین است، تغییر رویکرد قدرت‌های بزرگ از جمله چین و آمریکا از مبارزه با تروریسم به سمت رقابت می‌تواند بشر را آسیب پذیرتر کند.

وی توضیح می‌دهد که اگر این تمرکز به معنی فراموشی تروریسم به عنوان یک خطر باشد و فشار از روی گروه‌های تروریستی برداشته شود، این گروه‌ها می‌توانند بر روی ایجاد سازمان‌ها، قابلیت‌ها و گسترش اراضی تمرکز کنند.

این پژوهشگر با اشاره به احتمال تعمیق اختلاف بین چین و آمریکا که یک محیط ژئوپلیتیکی بدتر را شکل می‌دهد، افزود: یک جنگ داغ بین آمریکا و چین را در نظر بگیرید که به مرز (درگیری) هسته‌ای برود و یک تروریست تلاش برای تشدید این تنش کند.

این گزارش ۱۹ صفحه ای به بررسی روش ها و انگیزه های بالقوه گروه های تروریستی برای ایجاد آسیب می پردازد که به برخی از آنها اشاره می‌شود. یکی از آنها استفاده از میکروارگانیسم‌های دستکاری شده ژنتیکی است که در این گزارش به عنوان تنها سلاح‌های موجود تهدیدی برای بشریت تعریف شده است.

این گزارش اشاره می‌کند که تولید و انتشار سلاح بیولوژیکی تهدیدزا برای بشر با ناکامی واکنش مناسب جامعه بین‌المللی همراه می‌شود همانطور که در مقابله با همه گیری کووید-۱۹ مشاهده شد.

این گزارش می‌افزاید: اگر همه موانع امروز برطرف شدنی نباشند، حرکت سریع بیوتکنولوژی به جلو نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، تروریست‌ها ممکن است بتوانند یک میکروب در سطح وجودی را به عنوان سلاح در اختیار بگیرند.

گزارش فوق این احتمال را مطرح می‌کند که تروریست‌ها از "ابرهوش مصنوعی" (ASI) به عنوان یک شکل از هوش مصنوعی که قادر به انجام وظایف شناختی انسان، بهتر از خود انسان است به عنوان سلاح استفاده کنند.

همچنین این تحقیقات به "حملات غیر مستقیم" نیز اشاره دارد که تروریست‌ها در این روش ابزارهای موجود کشتار جمعی در دستان دیگران مانند گزینه هسته‌ای را به کار می‌گیرند.

در این سناریو، تروریست‌ها با نفوذ و گرفتن کنترل زرادخانه هسته‌ای یک کشور بمنظور شلیک یک سلاح هسته‌ای یا استفاده از آن به عنوان تهدید، تنش هسته‌ای را تحریک می‌کنند. این روش می‌تواند از طریق حملات سایبری قابل دستیابی باشد.

همچنین یک سناریو فضایی نیز وجود دارد که شامل در اختیار گرفتن سیستم حفاظت سیاره‌ای یک کشور می‌شود. در این روش تروریست‌ها با تسلط بر این سیستم می‌توانند از آن برای کشیدن سیارک‌های کشنده به سمت زمین استفاده کنند. این سناریو در حالی محتمل می‌شود که شرکت‌های فضایی بازرگانی این قابلیت را برای دستکاری کردن اجرام نزدیک زمین توسعه دهند.

دسته سوم از روش هایی که تروریست ها می توانند به طور بالقوه بشریت را از بین ببرند، آسیب های سیستمی نامیده می شود. در این توصیف، «اقدامات تروریستی دارای اثر جانبی ناخواسته هستند که سطح کلی تهدید وجودی را افزایش می‌دهد». این اثرات جانبی شامل فقدان توانایی در کاهش اثر و صرف زمان می‌شود که همراه با خطر واقعی یا احتمالی تروریسم است و تلاش‌های سیاستی را به دور از اقدامات یا تحقیقات پیشگیرانه هدایت می‌کند.

مورد دیگر تلاش‌های بیش از حد دولت‌ها در مبارزه با تروریسم یا تهدیدهای بالقوه وجودی است که بر اساس آن دولت‌ها به سراغ تقویت تهدیدهای احتمالی از جمله ابرهوش مصنوعی می‌روند یا روش‌هایی را دنبال می‌کنند که به اندازه ویرانی جهانی بی ثبات کننده است.

درحالیکه با ورود به قرن ۲۱ تمرکز بین‌المللی بر روی مبارزه با تروریسم بود و حتی چین و روسیه هم در آن مشارکت کردند، سال‌های اخیر دوره‌ای از افزایش تنش‌ها و رقابت میان قدرت‌های بزرگ به وجود آمده است.

روابط تیره و تار واشنگتن با مسکو و پکن همچنان ادامه دارد. از آنجایی که هر سه قدرت تاکید می کنند که به دنبال اجتناب از هر گونه درگیری مسلحانه هستند، این گزارش جدید نشان می دهد که بازیگران بدخواه می توانند از یک محیط ژئوپلیتیکی بسیار پر تنش برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha