مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های انتقال آب، عطش استان یزد را فرو می‌نشاند

یزد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: در سال‌های اخیر کشور تحت تاثیر تغییرات اقلیم بوده و این استان نیز به دلیل اقلیم بیابانی وسیع با شدت بیشتری با خشکسالی‌های پی درپی دست به گریبان بوده است و به همین علت رویکرد اصلی در یزد بر مدیریت هرچه بهتر مصرف منابع و اجرای طرح‌های انتقال آب قرار گرفته است.

به گزارش سه شنبه روابط عمومی این شرکت، محمدمهدی جوادیان زاده با تشریح شرایط تامین آب استان و توضیح طرح های در دست اجرا اظهار داشت: طرح‌های متعددی در زمینه مدیریت مصرف و تامین آب در دست اجرا است و دستگاه‌های ذیربط، برنامه‌های متنوعی را در چارچوب سازگاری با کم آبی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، شرب و بهداشت در دستور کار دارند.

وی در خصوص اجرای طرح های تامین آب از طریق خط انتقال به استان نیز گفت: در این زمینه، آبرسانی از خرسان در برنامه است که ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب استان یزد از این طریق اختصاص یافته و همه شهرستان‌ها از منابع این طرح برخودار خواهند شد و گشایش خوبی برای استان یزد رقم می‌خورد.

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در فصل گرم سال اظهار داشت: در فصل تابستان به دلیل کمبود منابع آب با افت فشار روبرو می‌شویم که طرح‌های آبرسانی راهگشا خواهد بود.

جوادیان زاده از خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به عنوان یک ابرطرح یاد کرد و افزود: این طرح به دست رئیس جمهور آغاز و مطالعات آن انجام شده و موضوع تامین منابع مالی بین وزارتخانه مختلف و بین دولت در حال بررسی است. تامین منابع مالی این طرح به چارچوب و دستورالعمل جدیدی نیاز دارد که تاکنون نیز به نتایج خوبی رسیده و پیشرفت خوبی در این حوزه داشته ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: درباره خط دوم انتقال آب از خلیج فارس با توجه به برآوردهای انجام شده برای توسعه صنعت و کشاورزی پربازده به ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم و این خط می‌تواند رونق خوبی در استان ایجاد کند. در موضوع صنعت نیز با توجه گران بودن قیمت آب، مدیریت مصرف را به همراه داشته و صنایع به ناچار باید از حداقل آب استفاده کنند و به طبع آن هم آلایندگی صنایع کمتر شود.

جوادیان زاده در ادامه به طرح‌های گوناگون مدیریت مصرف آب در استان یزد اشاره کرد و گفت: اجرای طرح تحویل حجمی آب یکی از این طرح‌ها است که در تمام دشت‌های استان، تحویل حجمی و هوشمند آب به کشاورزان انجام می‌شود.

وی از تاوا به عنوان یکی دیگر از طرح‌ها یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در این طرح که تا آخر سال قطعی می‌شود، هم تحویل حجمی آب و هم اتاق شیشه‌ای منابع و مصارف را خواهیم داشت و بر این اساس مردم می‌توانند وضعیت آبخوان‌ها و مقدار برداشت از آن‌ها را ببینند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تأکید کرد که بازار آب دیگر طرحی است که طی آن، تبادلات آب در بازار توسط مردم انجام می‌شود.

جوادیان زاده ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در بودجه ۱۴۰۲ بند (ع) به بازتخصیص آب صنایع اختصاص دارد که آب کیفی صنایع به دلیل محدودیت‌ها در اختیار آب شرب قرار گیرد و صنایع موجود به منابع غیرمتعارف مثل آب دریا وصل شوند که وجود خط دوم برای صنایع در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به وجود کارگروه چاه‌های غیرمجاز در یزد افزود: در حوزه صنعت و کشاورزی، به دلیل اینکه منابع غیرمجاز، حجم زیادی آب مصرف کرده و خسارت زیادی به آبخوان می‌زنند باید چاه‌های غیرمجاز سریع پلمب شوند و بر اساس دستورالعمل و ماده ۴۵ توزیع عادلانه آب، خسارت به آبخوان اخذ و به خزانه دولت واریز شود و در قبال آن هم طرح‌های حفاظتی از آبخوان صورت می‌گیرد و چاه با حکم دادگاه پر می‌شود.

جوادیان زاده گفت: چاه‌های روستایی غیرمجاز با کارکرد شرب و بهداشت که در حریم قنوات و چاه‌های پروانه دار حفر شده و سبب خشکی چاه‌های پروانه دار شده نیز در اولویت بعدی گشت‌های آب قرار دارند. برای چاه‌های غیرمجازی که در حریم چاه‌های مجاز نیستند هم اقدامات حفاظتی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ چاه غیرمجاز توسط گشت‌ها شناسایی شده و اقدامات لازم انجام گرفته است. سامانه ۳۱۰۷۷ سامانه پیشگام در آب منطقه‌ای نیز در این زمینه پاسخگوی مردم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به آثار سیل مردادماه سال گذشته در بستر و حریم رودخانه‌ها گفت: تاکنون حدود ۹ قرارداد برای لایروبی رودخانه‌ها بسته شده و ۳۲ کیلومتر رودخانه لایروبی شده تا گذر ایمن آب داشته باشیم. کار مطالعاتی ۹۶ کیلومتر رودخانه استان یزد نیز کار برای مشخص شدن حریم و بستر در حال انجام است.

جوادیان زاده ادامه داد: سند رودخانه یزد اسم دولت صادر شده و در برنامه داریم تا ۴۰۰ نقطه حادثه خیز رودخانه‌ای مشکلات آن را رفع کنیم که دستگاه‌ها باید همت کرده و برای رفع این نقاط اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha