۶ تیر ۱۴۰۲، ۹:۲۸
کد خبر: 85152738
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

۶ تیر ۱۴۰۲، ۹:۲۸
کد خبر: 85152738
«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

تهران – ایرنا- کارشناسان نظامی عرب تاکید می کنند که همه مقدمات میدانی و سیاسی برای احتمال تکرار سناریوی استان درعا در استان ادلب سوریه بویژه بعد از نشست چهارجانبه اخیر بین ایران، روسیه، سوریه و ترکیه فراهم است و طومار گروه تروریستی النصره و گروهک های همپیمان آن در استان ادلب یکبار برای همیشه درهم پیچیده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری العهد در گزارشی از وضعیت شمال غربی سوریه و به طور مشخص استان ادلب که در اشغال تروریست ها نوشت: ارتش عربی سوریه در اقدامی سریع با اعزام چندین تیپ زرهی از نیروهای نخبه، از نیروهای خود مستقر در امتداد خط مقدم با گروه تروریستی جبهه النصره در شمال غربی سوریه پشتیبانی کرد. نیروهای حاضر در آنجا دو سال است که با حملات مداوم جبهه النصره و گروهک های تروریستی وابسته به آن مقابله می کنند. واضح است که تقویت نیروهای ارتش سوری در شمال غربی این کشور نتیجه مستقیم نشست چهارجانبه اخیر نمایندگان ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو بود که ترسیم چشم انداز اتفاقات در مرز بین سوریه و ترکیه در آینده نزدیک را آغاز کرد.

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

«مهند الحاج علی» نماینده مجلس مردم سوریه در گفتگو با پایگاه خبری «العهد» تأیید کرد که مذاکرات اخیر آستانه در قزاقستان این بار شامل نمایندگانی از به اصطلاح «اپوزیسیون» سوریه نشد و این بدان معناست که ترکیه زیر فشار روسیه و ایران این پروژه را کاملاً رها کرده یا نتوانسته است ماهیت جبهه النصره را تغییر بدهد و آن را از یک گروه تروریستی به یک «اپوزیسیون میانه رو» تبدیل کند و (این تغییر رویکرد ترکیه) در حد خود پیشرفت زیادی به شمار می رود.

این عضو مجلس مردم سوریه افزود: موضوع دوم این است که جلسات بین نهادهای اجرایی سوریه و ترکیه ماهیت مستقیم به خود گرفته است و به علت وجود یک متغیر بسیار مهم که توسط آمریکا در حال برنامه ریزی است و امنیت ملی چهار کشور (ایران، سوریه، روسیه و ترکیه) را تهدید می کند، ماهیت مستقیم جلسات سوریه و ترکیه یک تحول بزرگ در مسیر آشتی بین دو کشور به شمار می رود.

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

تلاش آمریکا برای ادغام جبهه النصره در شبه نظامیان قسد

این مقام سوری افزود: متغیر یاد شده همان سفر (فورد) سفیر اسبق آمریکا در سوریه است که پدرخوانده مسلح کردن تروریست ها از منطقه حماه تا منطقه ادلب به شمار می رود و او در این سفر (به مناطق تحت اشغال تروریست ها در سوریه) به طور مستقیم با تعداد زیادی از سرکردگان تروریست ها دیدار و برای ادغام جبهه النصره در گروه شبه نظامی موسوم به »نیروهای دموکراتیک سوریه« (قسد) که از حمایت آمریکا برخوردار است، تلاش کرد تا اینکه با این کار، موقعیت (قسد) را که درحال فروپاشیدن و مورد مخالفت شدید مردم مناطق تحت اشغال این گروه است، تقویت کند. هدف دیگر فورد (از این ادغام)، دادن یک ماهیت میانه رو به جبهه تروریستی النصره است تا از این طریق، وضعیت را برای ارتش سوریه و هم پیمانانش پیچیده کرده و مانع هرگونه آشتی بین سوریه و ترکیه یا سوریه و سایر کشورهای عربی شود.

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

الحاج علی تاکید کرد: با توجه به مجموع این دلایل، نیروهای نخبه سوری و متحدان آنها به پیش می روند تا از هرگونه اقدام پیشدستانه آمریکا جلوگیری کنند و پرونده ادلب را یک بار برای همیشه حل کنند.

گفت وگوی تروریستها با دمشق

این عضو مجلس مردم سوریه تاکید کرد که بسیاری از سرکردگان گروه های تروریستی "براساس اطلاعات تایید شده" برای تحویل مناطق تحت اشغال خود و نیروهایشان به ارتش سوریه مذاکره کرده اند؛ بویژه پس از اینکه احساس کردند که بود و نبود آنها دیگر برای مقامات ترکیه اهمیتی ندارد. بنابراین «جبهه النصره» یا «جبهه شام» به دنبال متحد کردن این گروههای تروریستی با استفاده از زور است؛ همانطور که چند ماه پیش در شمال استان حلب اتفاق افتاد و جبهه النصره در مناطق جندرس و عفرین به زیان دیگر گروههای تروریستی پیشروی کرد.

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

حاج علی با اشاره به حضورغیر قانونی ترکیه در استان ادلب و شمال استان حلب سوریه، گفت: اگر مقرهای نظامی ترکیه در شمال سوریه برچیده شده یا دستکم این مقرها به مداخله نکردن (در روند تحولات شمال سوریه) رضایت دهند، این فرصت برای طرف سوری فراهم خواهد شد تا در داخل خاک خود پیشروی کند و ارتش سوریه به جز با برخی از گروهک های وابسته به جبهه تروریستی النصره مستقر در جبل الزاویه، با نبردهای سختی مواجه نخواهد شد و در نتیجه، ما به یک خواسته مهم سوریه که آزادی سرزمین است، دست می یابیم و تنها چند روز برای حل و فصل و پایان دادن نهایی به این موضوع کافی خواهند بود.

حاج علی در همین زمینه توضیح داد که با فروپاشی خط اول گروه تروریستی موسوم به "ارتش ملی سوریه"، فروپاشی (خطوط تروریستها) ادامه خواهد داشت؛ بویژه که جبهه تروریستی النصره اکنون با برنامه آمریکا برای متحد و یکپارچه شدن با نیروهای قسد در مناطق شمال حلب تا منطقه جرابلس - جایی که به احتمال زیاد نبردهای اصلی در آنجا اتفاق خواهد افتاد- همراه شده است.

«ادلب» آبستن اتفاقات بزرگ

تکرار سناریوی درعا

سرتیپ «علی خضور» کارشناس نظامی عرب تایید کرد که همه مقدمات میدانی و سیاسی به احتمال تکرار سناریوی استان درعا در استان ادلب اشاره دارد زیرا پوشش و چتر حمایتی از تروریست ها در ادلب برداشته شده است؛ همانطور که قبلا در قبال همقطاران این تروریستها در استان درعا اتفاق افتاد.

سرتیپ خضور در گفتگو با پایگاه العهد ابراز عقیده کرد که ترکیه از چندی پیش شروع به برداشتن چتر حمایتی خود از تروریست‌ها در استان ادلب کرده است؛ هرچند که ارتباط این کشور با گروه تروریستی جبهه النصره به حلقه های هماهنگی در مرحله قبل از شکست نهایی این گروه تروریستی محدود شده است. این گروه در سالهای اخیر خدمات اطلاعاتی بزرگی به آمریکا ارائه کرد؛ به این امید که به عنوان یک گروه میانه رو شناخته شود، اما به نظر می رسد که همه اینها سودی برای این گروه نداشته است و ارتش سوریه این گروه را همانند بقیه تروریست ها در مناطق مختلف زیر پای خود لِه خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha