افغانستان مسیر ترانزیتی گاز و مواد نفتی ترکمنستان به پاکستان شد

تهران- ایرنا - مقامات وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کردند طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان از سوی معاونت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان تایید شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا) عبدالسلام آخوندزاده جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت این طرحی برای یک دوره آزمایشی است و در صورت نتیجه دادن، مدت زمان آن تمدید و تعداد واگن‌ها افزایش می‌یابد.

برپایه سخنان این مقام وزارت صنعت و تجارت افغانستان طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان، تسهیلات قابل ملاحظه‌ای در ترانزیت گاز و مواد نفتی از آسیای میانه به آسیای جنوبی را فراهم می‌کند و در کنار آن سطح عواید ملی این کشور افزایش و بخش ترابری این کشور توسعه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت هرچند در مورد مالیات دریافتی چیزی نگفت؛ اما تصریح کرد که در گام نخست ۵۰ محموله گاز از طریق مرز «سپین بولدک» قندهار به کویته پاکستان ارسال خواهد شد.

این صادارات گاز در حالی از سوی ریاست الوزرای طالبان تأیید شده که پروژه انتقال گاز «ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند» (تاپی) هنوز ناتمام باقی مانده است.

در همین حال یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، نقش ترانزیت، صنعت و تجارت را برای رشد اقتصادی یک کشور مهم عنوان کرد و افزود نقش افغانستان از لحاظ موقعیت ترانزیتی برای کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا به ویژه پاکستان مهم است.

مهمند با بیان اینکه حکومت طالبان باید در ترانزیت کالاها به بازرگانان کمک کند، خاطرنشان کرد هرچند طالبان برای انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان به روش ترانزیت از راه افغانستان تسهیلات لازم را فراهم کردند؛ اما اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از وزارت مالیه و دیگر ادارات حکومتی می‌خواهد در راستای ایجاد تسهیلات بیشتر به تاجران تلاش کنند.

وی تصریح کرد گاز ترکمنستان از بندر تورغندی هرات به افغانستان انتقال خواهد یافت و سپس از راه سپین‌بولدک قندهار به پاکستان صادر خواهد شد. همچنین مسئولیت انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان را یک شرکت خصوصی به عهده گرفته و به طالبان ترانزیت می‌پردازد.

مهمند تاکید کرد اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان،‌ به نمایندگی از تمام تاجران و سرمایه‌گذاران کشور خواهان همکاری دوستانه اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه و جهان است و از تاجران و سرمایه‌گذاران کشور نیز می‌خواهد تا فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود را توسعه بدهند.

در عین حال عتیق الله سیدال، مسئول شرکت حمل‌ونقل گاز قردادی «یاسر» به رسانه‌ها گفت «این گاز ترانزیتی و مخصوص پاکستان است که به پاکستان می‌رود. فایده این کار برای افغانستان این است که در بخش ترابری برای مردم فرصت شغلی خواهد آمد.»

برپایه سخنان سیدال در مقایسه با سال‌های گذشته در روند تجارت تسهیلات بیشتری برای تاجران ایجاد شده است.

طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان درحالی از سوی معاونت اقتصادی ریاست الوزراء طالبان برای یک دوره آزمایشی تایید می‌شود که قبلاً این طرح از سوی کمیته ملی ترانزیت تأیید شده بود.

سید نوید قمر وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان سال گذشته گفته بود این کشور می‌خواهد براساس چشم‌انداز اقتصادی خود از طریق اتصال تجاری با افغانستان به یک مرکز تجاری، ترانزیتی و حمل‌ و نقل تبدیل شود.

به گفته وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان این کشور برای تبدیل شدن به مرکز تجاری و رسیدن به این هدف، قرارداد تجارت ترانزیتی با ازبکستان امضا کرده و برای قرارداد دیگری با قزاقستان و تاجیکستان در حال مذاکره است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha