پای قطع آب کرمان در صحن شورا؛ مسئولان از مردم عذرخواهی کنند

کرمان- ایرنا- جمع زیادی از مردم شهر کرمان این روزها و با افزایش دمای هوا با بحران کم‌آبی مواجه شده‌اند به طوری که در تازه‌ترین اقدام، آبرسانی با ۳۰ تانکر در مناطق حاشیه این کلانشهر در دست اقدام و گلایه ها حتی در شورای شهر هم زیاد است و خواهان عذرخواهی مسئولان از مردم هستند.

به گزارش ایرنا آبفا می گوید قطع آب در مناطق حاشیه شهر بیشتر رخ داده است؛ درحالی که شهروندان کرمان می گویند افت فشار در مناطق غیرحاشیه شهر کرمان نیز جدی است؛ در عین حال اعضای شورای اسلامی شهر کرمان می گویند قرار بوده وضعیت تامین و عرضه آب در شهر کرمان زودتر به ثبات برسد و حالا نیز باید فرآیند انتقال از خط خلیج فارس با سرعت پیگیری و مشکلات مردم در این زمینه حل شود.

هرچند مدیریت مصرف توسط شهروندان بسیار حیاتی است و افزایش دما طی روزهای اخیر نیز تاثیرگذار بوده، اما ضعف مدیریت لازم در شبکه توزیع، اصلاح شبکه های فرسوده که سبب هدررفت آب می شود و دیگر مشکلات مربوط به تامین آب پایدار، از جمله گلایه هایی است که باید به آن پاسخ داده شود.

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان روز دوشنبه پنجم تیرماه درحالی نود و نهمین نشست خود را برگزار کردند که بخش مهمی از آن به کم آبی و مشکلات مردم در این زمینه سپری شد.

پیش از این نیز در نشست‌های گذشته شورا رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان از وضعیت کمبود آب شرب و آبرسانی در برخی محله های شهر مرکز استان با تانکر انتقاد کرده و گفته بود که آبرسانی تانکری هم به تاخیر می افتد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

طی چندروز اخیر و به دنبال افزایش کم سابقه دما در استان کرمان قطع و افت فشار آب در مناطقی از شهر کرمان شدیدتر شده و گلایه های مردم هم روبه فزونی گذاشته و این در حالی است که هوا رو به گرم‌تر شدن بوده و تحمل این شرایط برای مردم سخت است. تداوم این گرما حداقل طی یک هفته گذشته پیش بینی شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

پای قطع آب کرمان در صحن شورا؛ چرا از مردم عذرخواهی نمی‌شود؟

محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا با اشاره به مشکلات کمبود آب در شهر کرمان گفت: در هفته گذشته وضعیت آبرسانی در شهر به علت کمبود منابع در حاشیه و مرکز شهر کرمان مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود: از مسئولان امر می خواهیم فکری عاجل در این خصوص شود به ویژه اینکه یک ماه پیش نیز ساکنان شهرک صنعتی مشکل آب داشتند.

امینی زاده گفت: از شهرداری تشکر می کنیم که طی توافقی ۶ مورد از تانکرهایی که برای آبرسانی درختان بوده را به آبرسانی بحث حاشیه شهر اختصاص دادو آب و فاضلاب هم کمک داشت و آب آن منطقه را تامین کرد.

سرنوشت انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان

وی ادامه داد: هوا گرم است و اگر کمبود آب را به این اتفاق مضاعف کنیم زندگی بر مردم سخت شده؛ سال هاست برای انتقال آب خلیج فارس قول داده می‌شود ولی اتفاقی در این موضوع نیافتاده است.

سید محمد صادق تقوی عضو و منشی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: همه می‌دانند همه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر هستیم و نه صرفا شورای شهرداری و در قبال زندگی سالم و ایمن مردم مسئولیم؛ متاسفانه به دلیل سوءمدیریت، بحث سرقت آب و هدررفت آب در لوله های فرسوده شبکه، این شرایط به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: همه این شرایط قابلیت پیش‌بینی داشته است و نباید برسیم به نقطه بحرانی که مردم هم در حاشیه و هم در مرکز شهر با این شرایط بحرانی و طاقت فرسا مواجه شوند.

تقوی ادامه داد: البته تلاش‌های خوبی هم توسط ادارات مختلف در خصوص موضوع آب انجام شده که همه اینها مُسکن است و طی یکی یا ۲ هفته بحران را رد می‌کند اما بعد دوباره با این شرایط روبه‌رو می‌شویم.

انتقاد به ایجاد متعدد کارخانه‌های پرمصرف

این عضو شورا در ادامه با اشاره به اینکه قطع برق نیز خسارات متعدد در وسایل الکتریکی مردم پیش آورده است، گفت: نمی دانیم مسئولیت اجتماعی معادن به کدام سمت و سو هدایت می شود؛ سالیان سال، استان ثروتمند کرمان مسئولیت اجتماعی‌اش به سمت و سویی می رود که مجدد کارخانه‌های متعددی که بحث آب زیادی مصرف می‌کنند مانند فولاد احداث می شود ولی جبران این کمبود آب صورت نمی گیرد.

تقوی افزود: مردم کرمان چه تصوری از آینده این شهر دارند و کرمان آینده قرار است به چه سمت و سویی برود؟ این شرایط زیبنده مردم این شهر نیست.

از مردم عذرخواهی شود

وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه به شورا دعوت، همه کمک کنند و پاسخگویی و عذرخواهی از مردم انجام شود تا سمت و سوی کرمان برای رسیدن به آینده موفق مشخص شود.

قول مسئولان در آبرسانی به شهر کرمان انجام نشد

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز با اشاره به معضل کم‌آبی در برخی نقاط شهر کرمان گفت: سال گذشته مسئولانی قول دادند که آب پایدار به استان می‌رسد و سال آینده مشکل آب حل می‌شود.

وی افزود: اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و لوله‌های این کار هم خریداری نشده؛ این موضوع نیازمند توجه ویژه و پیگیری استاندار کرمان و نمایندگان مجلس است.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا نیز گفت: در بحران آب به هر دلیل، چه سوءمدیریت، چه ضعف نظارت و چه بی توجهی خود ما، شهروندان درگیر مشکل شده‌ایم؛ تقاضا داریم نهادهای مربوطه به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

گلایه از استخرهایی که با آب شهری پُر می‌شود

وی همچنین تاکید کرد: در بعضی از نقاط شهر رویت می‌شود که استخرهایی در اماکن خصوصی با آب شهر پُر می شود که باید نظارتی صورت گیرد و با آنان برخورد شود.

در مصرف آب از خودگذشتگی نشان دهیم

نایب رییس شورا با اشاره به یکی دیگر از علل بحران آب در کرمان به گذاشتن منابع آب بیش از ظرفیت مورد استفاده ساختمان‌ها و مجتمع‌ها در بعضی موارد اشاره کرد و افزود: بعضی جاها می‌بینیم ساختمانی که ۲ خانوار در آن زندگی می کنند یک منبع پنج هزار لیتری تعبیه کرده اند و شب به شب پر از آب می‌کنند.

وی بیان کرد: همه باید به فکر باشیم؛ اگر می‌شود در ساعاتی از روز از کولر استفاده نکنیم و از خودگذشتگی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha