۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85151683
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: افغانستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین تریاک جهان را تولید کرد

تهران - ایرنا - جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد برای مواد مخدر حاکی است که افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی بیشترین تریاک جهان را تولید کرده است.

به گزارش ایرنا از گزارش جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، افغانستان در سال ۲۰۲۲، با تولید بیش از ۸۰ درصد تریاک در جهان، بیشترین تولید این ماده مخدر را در آن سال به خود اختصاص داد.

از آنجایی که سال ۲۰۲۳ هنوز پایان نرسیده است، این دفتر هنوز گزارشی در این خصوص برای سال جاری تهیه نکرده اما در گزارش سال ۲۰۲۲ آن تاکید شده است که افغانستان یکی از تولیدکنندگان عمده ماده مخدر صنعتی "امتامفتامین" یا "کریستال" و نیز هروئین در منطقه و جهان نیز شده است.

در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل تصریح شده است که میزان زمین‌های تحت کشت کوکنار (خشخاش) ۲۸ درصد در این سال بیشتر شد و تولید جهانی تریاک در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷ هزار و ۸۰۰ تُن رسید.

سازمان ملل: افغانستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین تریاک جهان را تولید کرد


این گزارش همچنین، اقغاستان را دارای بالاترین سطح اعتیاد شهروندان آن به موا مخدر خطرناک (با بیش از ۴ میلیون معتاد) معرفی کرد و با این حال احتمال داده است که برداشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۲۳ با توجه به ممنوعیت کشت مواد مخدر کاهش پیدا کند و به تبع آن سطح تولید تریاک نیز پایین بیاید.

یادآوری می شود که نشریه آمریکایی "استارز اند استرایپس" هفته گذشته در شماره جدید خود در مورد کشت کوکنار (خشخاش) در افغانستان مطلبی را منتشر کرد که گروه حاکم طالبان خواندن آن را ممنوع اعلام کرد.

در ابتدای این مطلب به نقل از روزنامه "واشنگتن پست" می خوانیم که افغانستان قبل از این ۸۰ درصد تریاک و مقدار زیاد هروئین جهان را تولید می کرد، اما گروه طالبان در ماه اوریل سال ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) کشت کوکنار٬ تجارت سیاه که عواید زیاد داشت را در افغانستان منع کرد.

سازمان ملل: افغانستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین تریاک جهان را تولید کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha