تغییر معادلات منطقه به ضرر اسرائیل/ تقلای دوباره تل آویو برای روابط با ریاض

تهران - ایرنا- در سایه تغییر معادلات منطقه به ضرر رژیم اسرائیل بویژه بعد از توافق ایران و عربستان و توقف اجباری نقشه این رژیم برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه، تل آویو هر باز از زبان یکی از مقامات خود تقلا می کند تا روند سازش را زنده نگه داشته و اینگونه القا کند که با وجود تغییر این معالات به زیان این رژیم، شرایط مناسب برای روابط با ریاض فراهم است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «الی کوهن » وزیر خارجه رژیم صهیونیستی آخرین مقام رژیم صهیونیستی است که بار دیگر بحث روابط بین تل آویو و ریاض را مطرح کرده است. پیش از این نیز همین بحث از زبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و دیگر مقامات این رژیم مطرح شده بود.

کوهن که نقشه رژیم اسرائیل برای سازش و برقراری روابط با کشورهای منطقه را در سایه تغییر معادلات منطقه در بن بست می بیند، گفت: امکان زیادی برای توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان وجود دارد و فرصت برای آن فراهم است.

به نوشته سایت شفق نیوز، او افزود: اسرائیل پیشبرد یک توافقنامه صلح (سازش) با اسرائیل را مدنظر دارد و درخصوص امکان دستیابی به چنین توافقی خوشبین است و بحث ها درباره این موضوع در چند کانال که مهمترین آن دولت آمریکا است، در جریان است.
کوهین مدعی شد که "اینگونه توافقی مورد توجه سعودی ها هست و بحث درباره یک توافق خاص است که بخشی از توافق های (سازش موسوم به) ابراهیم باشد و کشورهای دیگری علاوه بر عربستان را شامل شود".

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از پیش بینی خود درخصوص وجود فرصت مناسب برای عادی سازی و سازش تل آویو با کشورها تا ماه مارس سال 2024 سخن گفت زیرا به گفته او بعد از آن، تمرکز تلاش های دستگاه سیاسی آمریکا روی "انتخابات ریاست جمهوری آمریکا" خواهد بود.

رژیم صهیونیستی در طول سالهای گذشته بویژه در منطقه خلیج فارس تلاش کرده است تا با سیاست کهنه ایران هراسی، تهران را تهدیدی برای کشورهای عرب این منطقه و خود را به عنوان دوست و هم پیمان آنها معرفی کند تا از این طریق به این کشورها نزدیک شده و به سمت سازش و عادی سازی روابط با آنها پیش برود.

در این میان، عربستان سعودی با توجه به نقش بارز آن در بین کشورهای عرب مورد توجه ویژه مقامات صهیونیست بوده است و آنها در طول سالهای گذشته تلاش های زیادی برای برقراری روابط با این کشور کرده اند اما نقشه آنها بویژه در سایه توافق مهم تهران - ریاض با بن بست مواجه شده است و آنها اکنون با اظهار نظرهای پشت سرهم برای القای این مسئله تلاش می کنند که با وجود تحولات اخیر منطقه، روند سازش بویژه با عربستان امکانپذیر است تا از این طریق از انزوای موجود خارج شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha