۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85151652
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آلمان نگران تبعات طرح اتحادیه اروپا برای دست درازی به دارایی روسیه

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نگران هستند طرح بروکسل برای دست درازی به دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی روسیه و اختصاص آن به بازسازی اوکراین، تبعات مالی و حقوقی به دنبال داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آلمان مخالفت خود را با طرح های بروکسل برای حمله به دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی روسیه برای بازسازی اوکراین ابراز کرده و هشدار داده که این اقدام عجولانه می تواند خطرات مالی یا حقوقی داشته باشد.

کمیسیون اروپا طرحی را بررسی می کند که می تواند میلیاردها یورو عایدی داشته باشد و از نهادهای مالی که دارایی های ثابت روسیه را در اختیار دارند می خواهد بخشی از سود عایدی از آنها را برای بازسازی اوکراین اختصاص دهند.

اما به دنبال ابراز نگرانی بانک مرکزی اروپا، برلین و برخی دیگر از پایتخت های اروپایی، بررسی بیشتر این طرح را خواستار شده اند.

مقام های ارشد دولت آلمان گفته اند که شک دارند این طرح از حمایت کافی برخوردار شود زیرا خطرات حقوقی آن بسیار بالا است. یک مقام وزارت خارجه آلمان با بیان اینکه «مسکو باید هزینه خسارات وارده به اوکراین را پرداخت کند»، تاکید کرد: آلمان همه اقدامات حقوقی ممکن را بکار می بندد تا دارایی های افراد و شرکت های تحریم شده روسیه را شناسایی و توقیف کند اما استفاده از سرمایه ثابت روسیه برای بازسازی اوکراین «ابهامات مالی و حقوقی پیچیده ای را ایجاد می کند».

یک مقام دیگر آلمانی گفت این طرح مشکلات پیچیده دیگری را به بار می آورد. اگر اتحادیه اروپا این دارایی ها را تصاحب کند یا از سود ناشی از سرمایه گذاری در این صندوق های مالی استفاده کند رویه جدیدی بنا نهاده خواهد شد و دیگران از آن پیروی خواهند کرد؛ مانند لهستان که ادعاهایی را علیه برلین به دلیل خسارات این کشور در طول جنگ جهانی دوم مطرح می کند.

یکی از مقامات آلمانی گفت: مارکو بوشمان وزیر دادگستری این کشور، پیشنهادات اتحادیه اروپا برای برداشت دارایی های بانک مرکزی روسیه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که این طرح از نظر قانونی غیرقابل اجراست. سخنگوی بوشمن از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

در نشست کمیسیون اروپا که چهارشنبه پیش برگزار شد برخی از دیپلمات ها احتیاط در اجرای این طرح را خواستار شدند.

افراد مطلع از مذاکرات این نشست، ضمن اعلام این مطلب افزودند: مخالفان این طرح گفتند که باید به سوالات کلیدی قبل از ارائه رسمی این طرح پاسخ داده می شد.

فایننشال تایمز نوشت: از وقتی که اتحادیه اروپا و متحدان غربی اش بانک مرکزی روسیه را به بهانه جنگ اوکراین از استفاده از صدها میلیارد دلار از ذخایر خارجی این کشور محروم کردند بحث ها درباره استفاده از این پول برای بازسازی کی یف آغاز شده است.

مقامات اروپایی از ایده توقیف این دارایی ها حمایت می کنند اما به دنبال راه هایی هستند تا از برخی سودهای حاصل از آن برای کمک به کی یف استفاده کنند.

یک مقام ارشد اوکراینی گفت، کی یف معتقد است اتحادیه اروپا می تواند سالانه ۳ میلیارد یورو از سود ناشی از دارایی های ثابت بانک مرکزی روسیه بدست آورد. این مقام اوکراینی گفت که کشورش همچنین در حال بررسی یک طرح جایگزین است که به موجب آن کمیسیون اروپا می تواند از دارایی های توقیف شده روسیه به عنوان وثیقه برای وام های داده شده به اوکراین استفاده کند.

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون، در این زمینه گفت که مقامات باید در این اصل که روسیه باید در قبال خساراتی که به بار آورده است، مسئول باشد توازن ایجاد کنند و در عین حال به چارچوب قانونی برای حفاظت از مصونیت دارایی‌های بانک مرکزی، که بانک مرکزی اروپا به آن فکر می کند، احترام بگذارند.

مقامات چهار کشور عضو گفتند که اصولا اکثریت قابل قبولی در میان کشورهای اتحادیه اروپا موافق استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مصادره شده روسیه هستند. آنها در عین حال اذعان داشتند که نگرانی‌های بانک مرکزی اروپا در اجرای این طرح وقفه ایجاد کرده است.

برخی مقامات گفته اند که پیشنهاد هدایت دارایی های بانک مرکزی روسیه برای حمایت از بازسازی اوکراین از زمانی که در اوایل ماه جاری در نشست گروه هفت در ژاپن درباره آن بحث شد، به شدت مورد حمایت کریستیا فریلند وزیر دارایی کانادا قرار گرفت.

سخنگوی فریلند به فایننشال تایمز گفت، کشورش در همکاری نزدیک با شرکا و متحدان بین المللی خود، از جمله در اروپا، برای یافتن راه های جدیدی با هدف متوقف کردن رژیم پوتین و بازسازی اوکراین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha