محبوب حیدری روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال اعتبارات راهسازی در ۶ ماهه دوم سال به استان اردبیل اختصاص مییابد که بهدلیل سردسیر بودن منطقه امکان اجرای طرحها در فصل زمستان مقدور نیست و ضرورت دارد برای تسریع طرحهای راهسازی، اعتبارات راهسازی استانهای سردسیر در ۶ ماه نخست و استانهای گرمسیر هم در ۶ ماه دوم پرداخت شود.
وی با بیان اینکه تکمیل طرحهای راهسازی استان اردبیل نیازمند ۳۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است ، اظهار کرد: پارسال این مبلغ ۲۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد و امسال این رقم به ۳۷۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
حیدری با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل - سرچم خاطرنشان کرد: طول بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که بهسازی ۱۴۴ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته و از این میزان هم بهسازی ۳۲ کیلومتر به اتمام رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: امسال بهسازی ۴۰ کیلومتر در بزرگراه اردبیل - سرچم آغاز شده و پیشبینی میشود این طرح تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
حیدری ادامه داد: برای تکمیل بزرگراه اردبیل - سرچم ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده و تامین آن از محلهای مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی افزود: بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ملی و بانکی برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش بر این است منابع مورد نیاز از محلهای مختلف برای تکمیل این طرح تامین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین گفت: عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل - سرچم در ۶ قطعه قابل اجرا است ، طوری که قطعات پنج و ۶ دارای تونل و پلهای خاص در حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده که ظرف ۲ ماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر احداث بزرگراه در مناطق دشت و تپه ماهور نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار کرد: در سالهای گذشته با تلاش مسئولان استانی و پیگیریهای جدی تلاش شد تا تمام راههای مواصلاتی استان اردبیل برای ارتقا به بزرگراه و راه اصلی از ردیف اعتبار ملی بهرهمند شوند.
حیدری اضافه کرد: سالانه ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل احداث میشود و برای احداث این میزان بزرگراه ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : تا چهار سال آینده بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راههای شریانی استان اردبیل به بزرگراه تبدیل میشود و بهرغم بدهیهای سنگین به پیمانکاران اجرای طرحهای بزرگراهی تداوم خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند هستند.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در راههای ارتباطی این استان قرار دارند.
نظر شما