۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85150893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاپ و نشر کتاب در گیلان طی دولت سیزدهم ۳۵ درصد رشد یافت

رشت - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به رشد نزدیک به ۳۵ درصدی حوزه چاپ و نشر کتاب استان در دولت سیزدهم گفت:طی ۲ سال نخست دولت سیزدهم در مجموع ۲۲۸۵ عنوان کتاب در استان منتشر شد که این رقم در ۲سال آخر دولت دوازدهم ۱۷۳۵عنوان بود.

رضا ثقتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در ۲ سال آخر دولت دوازدهم به طور متوسط سالانه ۸۶۵ عنوان کتاب منتشر شده است در حالی که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۳۶ و سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۲۴۹ عنوان رسیده است.

وی توضیح داد: از مجموع هزار و ۲۴۹ عنوان کتاب منتشر شده در سال ۱۴۰۱؛ ۱۹۷عنوان در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان، یک هزار و ۱۷۴ عنوان کتاب‌های تالیفی، ۷۵ مورد هم کتاب‌های ترجمه شده، ۹۸۲ عنوان چاپ اول، ۲۶۷ عنوان کتاب‌های چاپ مجدد و ۱۷ عنوان هم کتاب‌های حوزه دین و ادبیات پایداری است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از هشت سال دفاع مقدس و ارزش‌های آن با عنوان گنجی لایزال و تمام ناشدنی نام برده‌اند، افزود : هر گنجی نیاز به حفظ و حراست و پاسداری دارد و نویسندگان پایداری و تاریخ نگاران حوزه دفاع مقدس بهترین پاسبانان و صیانت کنندگان از این گنج لایزال هستند که دوران پایداری و وقایع بی‌بدیل جنگ را ثبت و ضبط نموده و به نسل حاضر منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در استان گیلان نویسندگان این حوزه بسیار زیاد هستند که برخی در سال‌های گذشته برنده جایزه سال دفاع مقدس شده‌اند.

ثقتی اضافه کرد: در حال حاضر ما در پیوند و ارتباط بین نسلی دچار بحران و مشکل جدی هستیم چنانکه زبان مشترکی بین ما و نسل نوجوان وجود ندارد و دایره لغات ما با نسل جوان متفاوت است.

وی تصریح کرد: نویسندگان ادبیات پایداری می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و با قلم خود شور و نشاط ایجاد کرده و نوجوانان کشور را به این مقوله جذب کنند.

سازمان‌های بنیاد شهید، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، کنگره هشت هزار شهید و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی این حوزه عملکرد خوب و قابل دفاعی دارند باید تمرکز خود را در این حوزه بیشتر کنیم و از این سرمایه جاودانه و همیشگی که با نام دفاع مقدس از آن یاد می‌شود، پاسداری کنیم.

وی با اشاره به سابقه غنی گیلان در حوزه فرهنگی کشور گفت: در این راستا پس از وقفه‌ای پنج ساله از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه رویداد نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار می شود که در آن از ۲۰۰ ناشر برجسته کشور و ناشران استانی برای شرکت در آن دعوت شده است و زمینه و فرصتی برای انس و ارتباط بیشتر جامعه با کتاب است.

استان گیلان ۲۲۳ ناشر کتاب دارد که از این تعداد ۹۰ ناشر فعال و ۱۳۰ ناشر غیر فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha