۴ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85150490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرعامل پسماند شهرداری تهران: جابجایی آرادکوه حتمی است

شهرری - ایرنا - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر اینکه جابه جایی آرادکوه حتمی است گفت: طرح جامع شهرداری تهران سازمان پسماند را موظف کرده که دو محل جدید برای پردازش زباله و پسماند معرفی کند.

به گزارش ایرنا، نشست بررسی مشکلات مجتمع پردازش آرادکوه با حضور مدیران این مرکز و مسئولان بخش کهریزک عصر روز شنبه در سالن جلسات مجتمع آرادکوه برگزار شد و چالش‌ها و معضلات از سوی مسئولین شهرستانی مطرح و بر تسریع روند کاهش معضلات تاکید شد.

رضا شرفی در این جلسه اظهار داشت: بر این اساس کویر مٌره و محلی دیگر برای این موضوع معرفی شده که در کارگروه شهرداری نیز مطرح و در صورت موافقت با محل‌های انتخابی انتقال و جابه جایی آرادکوه در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این مجموعه تلاش می‌کنیم که دفن را به حداقل برسانیم، افزود: شهردار تهران در این زمینه هدف‌گذاری کرده و بر اساس برنامه باید دفن به ۱۰ تا ۲۰ درصد برسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قرار است پروژه یکهزار و ۹۰۰ تنی که نزدیک به ۹ همت سرمایه‌گذاری اولیه آن است تا سه سال آینده اجرایی شود که بر این اساس ۱۹۰۰ تن از زباله‌های و پسماندهای شهر تهران وارد آرادکوه نخواهد شد و به منطقه آبعلی انتقال می‌یابد که در آنجا نیز با تجهیزات به روز پردازش و با کاهش حداکثری دفن پردازش خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: استحصال گاز متان با همکاری شرکتی دانش بنیان اجرایی خواهد شد تا از تخریب بیشتر محیط‌زیست جلوگیری و منافع آن در اختیار مردم کهریزک و باقرشهر قرار گیرد.

ایجاد شهرک صنفی تفکیک پسماند در آرادکوه

شرفی تاکید کرد: ایجاد شهرک صنفی تفکیک پسماند در آرادکوه در دستور کار قرار دارد و در صورت موافقت منابع طبیعی برای توسعه مجموعه به‌منظور انتقال کارگاه‌های غیرمجاز اجرایی می‌شود.

مدیرعامل پسماند شهرداری تهران: جابجایی آرادکوه حتمی است

حجت الاسلام علی استیری امام جمعه باقر شهر نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد مجتمع پردازش آرادکوه بر یا مردم بخش کهریزک گفت: وجود مجتمع پردازش آرادکوه در محدوده بخش فشافویه و کهریزک موجب بروز بیماری‌های تنفسی در بسیاری از مردم این منطقه شده و در فصل تابستان نیز این مشکلات تشدید می‌شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم انتقال چندین ساله زباله را به‌عنوان یک گلایه مطرح کردم و امروز در این جلسه حاضر شدیم تا معضلات و مشکلات موجود را بررسی کنیم و از سوی مسئولین بخش کهریزک اینجا تاکید می‌کنم که قصد همکاری و همسویی با برخی مدیرانی که قصد توسعه این مجموعه را دارند نداریم زیرا که از نزدیک با مشکلات و گلایه‌های مردم درگیر هستیم.

امام جمعه باقرشهر ادامه داد: در صورتی که مدیران این مجتمع قصد رفع مشکلات مردم را داشته باشند با آن‌ها همگام و همراه می‌شویم.

مخالفت دستگاه قضایی با توسعه آلودگی‌های آرادکوه

آرش ناصر پیرسرایی رئیس دادگاه بخش کهریزک با اشاره به مشکلات موجود در این منطقه گفت: در جلسات پیشین اعتراض‌هایی را در خصوص ریزش شیرابه تریلرها به مدیران این مجموعه ابراز داشتیم که باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته ریزش شیرابه در این منطقه کاهش یافته اما هنوز وجود دارد و اگر ادامه داشته باشد مجبوریم این تریلرها را به پارکینگ هدایت کنیم.

وی افزود: پروژه‌های آرادکوه در چه زمینه‌ای برنامه‌ریزی‌شده زیرا که اگر در زمینه رفع مشکلات باشد باید با نظر مسئولان بخش کهریزک تنظیم شود و اگر در زمینه توسعه این مرکز است نیز باید از سوی مدیریت شهرستان بررسی شود.

رئیس دادگاه بخش کهریزک با تاکید بر مخالفت دستگاه قضایی با توسعه آلودگی‌های آرادکوه خاطرنشان کرد: چالش‌های آرادکوه شامل آلودگی آب‌های زیرزمینی، خشک شدن درختان، آلودگی اراضی کشاورزی، انتشار بوی نامطبوع، دفن سنتی زباله، ریزش شیرابه، تردد تریلرها است که انتظار می‌رود برنامه‌های توسعه‌ای و پروژه‌ها در این راستا تنظیم و برنامه‌ریزی شود.

زباله‌ها کاهش نیافته

علی کلهر شهردار کهریزک نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات ناشی از وجود آرادکوه اظهار داشت: وجود آرادکوه در بخش کهریزک موجب استقرار واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند در روستاهای مجاور شده و قطعاً دلیل این معضلات وجود آرادکوه است و باید به داخل آرادکوه انتقال یابند.

وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده زباله‌های ورودی به آرادکوه کاهش یافته اما نکته قابل تأمل این است که زباله‌های خشک و پلاستیک که از سطل‌های زباله توسط زباله گردها تفکیک می‌شود نیز باز به بخش کهریزک می‌رسد و این بدان معنا است که زباله‌ها کاهش نیافته است.

واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند ساخت‌وساز غیرمجاز را افزایش می‌دهد

احمد همتی شهردار باقرشهر نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات آرادکوه برای ساکنان منطقه اظهار داشت: مردم این منطقه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و لازم است که مطالبات و توافقات عقب‌مانده در کارگروهی تبیین شود و به بررسی موضوعات و چالش‌ها بپردازیم.

وی افزود: واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند بستر بسیار مناسبی برای ساخت‌وساز غیرمجاز است و احتمال بروز آتش و سوانح در این کارگاه‌ها به‌شدت وجود دارد.

تکالیف قانونی اداره محیط‌زیست برای برخورد با معضلات اجرایی می‌شود

محمد رستگار رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به اهمیت رسیدگی به معضلات آرادکوه گفت: نظارت‌های محیط‌زیست بر مجموعه پردازش آرادکوه همچنان با قدرت ادامه دارد.

وی افزود: اداره محیط‌زیست در برخورد با معضلات قوانین و مقرراتی دارد که در صورتی که این مجموعه روند اصلاحی نداشته باشد تکالیف قانونی اجرایی می‌شود.

انتقال واحدهای تفکیک پسماند به آرادکوه باید تسریع شود

محمد رضا بادلی بخشدار کهریزک در جلسه بررسی مشکلات آرادکوه گفت: تعیین تکلیف انتقال واحدهای تفکیک پسماند از روستاهای بخش کهریزک به آرادکوه باید تسریع شود زیرا که در روستاهای هم‌جوار آرادکوه تخلفات زیادی صورت می‌گیرد.

وی افزود: تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول در زمینه مخاطرات زیست‌محیطی آرادکوه تشکیل شده و بررسی عملکرد آرادکوه از سوی نمایندگان بخشداری کهریزک بررسی می‌شود.

بخشدار کهریزک ادامه داد: شهرستان ری قبله تهران نام‌گذاری شده و مردم شریفی که در آن زندگی می‌کنند حق برخورداری از امکانات رفاهی و اجتماعی درخور را دارند اما در دولت قبل رویکرد حاکمیت بر کنترل بوی نامطبوع به دلیل مسیر دسترسی مسافران خارجی به شهرتهران بوده است.

استحصال گاز در آرادکوه اجرایی خواهد شد

علیرضا هرندی معاون مجتمع پردازش و دفع آرادکوه در ابتدای این نشست اظهار داشت: تغییراتی در نوع نگاه به موضوع پسماند در مبدأ و مقصد مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در سنوات گذشته اغفالی در خصوص مقصد پسماند که در محدوده بخش کهریزک و مجتمع آرادکوه است صورت گرفته اما بنا بر برنامه‌ها و تمهیدات مدیریت این مجموعه نوع نگاه تغییر کرده و متوازن خواهد شد.

معاون پردازش سازمان پسماند شهرداری تهران در ادامه با اشاره به مؤلفه‌های دخیل در تغییرات آرادکوه گفت: تغییرات به طور متوازن و همزمان در زمینه‌های تغییر و نوآوری در نوع رویکرد و پردازش آرادکوه است که قاعدتاً پروژه‌های قابل تأملی در زمینه شهرک بازیافت که یکی از دغدغه‌های بخش کهریزک و مرکز آرادکوه است.

وی ادامه داد: وجود مجتمع‌های صنفی پراکنده غیرمجاز تفکیک پسماند در روستاهای بخش کهریزک به دلیل مشکلات زیست‌محیطی نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد که با تشکیل کمیته فنی و مهندسی در مجتمع پردازش آرادکوه بسیاری از پروژه‌های علمی و پژوهشی ازجمله دفع شیرابه بررسی و در دستور کار قرار می‌گیرد.

هرندی تصریح کرد: ورودی زباله از هشت هزارو ۵۰۰ تن در روز به پنج هزار تن رسیده است که احتمال کاهش بیشتر میزان ورودی زباله نیز وجود دارد که تأثیر بسزایی در محیط‌زیست منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود گاز متان در این مجموعه پسماند افزود: استحصال گاز متان در دستور کار قرار گفته و استحصال گاز از لندفیل مرکزی در دستور ویژه‌ای برای این اقدام صورت گرفته و کار مطالعاتی انجام شده و شبکه گذاری و لوله کشی مجزا برای استحصال گاز نیز اجرایی خواهد شد.

معاون پردازش سازمان پسماند شهرداری تهران اظهار داشت: شبکه زهکشی و جمع‌آوری شیرابه‌های مجتمع پردازش نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: تمام دغدغه‌هایی که موردنظر ادارات بخش کهریزک است در طرح و برنامه جدید برطرف خواهد شد و اتفاقات مثبتی در این زمینه رقم خواهد خورد و از ظرفیت‌های بالقوه منطقه نیز استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰۶ پروژه در مجتمع پردازش آرادکوه برنامه‌ریزی‌شده و با تغییر نگاه مدیریت پسماند اتفاقات مثبتی در این زمینه شاهد خواهیم بود و نگاه ما از مبدأ به مقصد تغییریافته و اثرات مثبتی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در بخش کهریزک شهرستان ری استان تهران واقع شده‌است.روزانه حدود ۵۰۰۰ تن انواع پسماند از سراسر کلان شهر تهران، شهرک هاو شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی و غیره برای بازیافت و دفع به این مجتمع ارسال می شود.

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران و متعلق به شهرداری تهران است که بیش از پنج دهه پیش در بخش کهریزک شهرستان ری ایجاد شد و تا به امروز محل اصلی دپو و بازیافت زباله ها بوده است.

قرار گرفتن آرادکوه در مسیر جاده قدیم تهران – قم در جنوب پایتخت و نزدیکی آن به فرودگاه امام خمینی(ع) و انتشار بوی نامطبوع عملیات دفن زباله بویژه در فصول سرد سال در سال های اخیر بر حجم آلودگی زیست محیطی آن افزوده است.

مجتمع دفن زباله آرادکوه در سال ۱۳۴۲ برای جمعیت پنج میلیون نفری تهران برنامه ریزی شده بود اما با گذشت بیش از نیم قرن و عبور جمعیت تهران از ۱۴ میلیون نفر، همچنان آرادکوه مقصد پسماندهای پایتخت و شهرک های اقماری آن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha