هزار و ۲۰۰ زندانی در خراسان جنوبی آزاد و مشمول ارفاق قانونی شدند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در حوزه قضایی با توجه به بازدیدها و ارفاقات قانونی اعم از آزادی مشروط، تعلیق در مجازات و آزادی پایان حبس از هفته قوه قضاییه سال گذشته تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی در این استان آزاد و مشمول ارفاقات قانونی شدند.

به گزارش ایرنا، علی عبدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت بیش از ۶ هزار مورد مرخصی به زندانیان اعطا شده است.

وی گفت: سازمان زندان‌های کشور امسال پنج اولویت را به استان‌ها ابلاغ کرد و تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه زندان‌های استان برای تحقق این اولویت‌هاست.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زندان محل نگهداری مجرمان سابقه‌دار است افزود: به لطف نظام جمهوری اسلامی ایران برای آن دسته از مجرمان که سابقه ندارند ولی به دلایلی محکوم به دوران حبس شدند برابر سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان زندان‌های کشور زندان سما (مرکز مراقبت الکترونیکی) راه‌اندازی شد.

وی گفت: در استان خراسان جنوبی با احداث ساختمان جدید، مرکز مراقبت الکترونیکی در فضایی به وسعت ۵۰۰ متر مربع و زیربنای ۲۵۰ متر مربع با ظرفیت پذیرش ۲ هزار نفر در آبان سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

عبدی اظهار کرد: برابر مقرارت قانونی تاکنون هزار و ۱۱ نفر محکوم واجد شرایط تحت نظارت الکترونیک قرار گرفتند که دوران محکومیت خود را در کنار خانواده خود سپری کردند.

وی افزود: با توجه به عفو مقام معظم رهبری و ارفاقات قانونی از سوی قضات محاکم قضایی در استان تعدادی از زندانیان زندان سما آزاد شدند و اکنون ۲۰۵ نفر دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: برای رفاه حال زندانیان سه هزار و ۳۶۷ بازدید توسط رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و قضات محاکم قضایی از زندان‌های استان انجام شده که زندانیان بی واسطه مشکلات قضایی خود را با قضات مطرح کردند و این بازدیدها نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی تعداد خانواده‌های تحت‌ پوشش انجمن حمایت از زندانیان استان را هزار و ۲۸۵ خانواده اعلام کرد و افزود: ۲ هزار و ۴۲۴ فرزندان زندانیان تحت پوشش خدمات انجمن‌های استان هستند.

عبدی با اشاره به کمک بیش از ۹ میلیارد ریالی به خانواده زندانیان نیازمند از ابتدای امسال گفت: همچنین ۶ هزار و ۳۰ سبد حمایتی و ۹ هزار پرس غذای گرم بین این خانواده‌ها توزیع شده است.

وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان زندان‌ها برای تحقق عدالت ترمیمی را حمایت از خانواده زندانیان عنوان کرد و افزود: اشتغال خانواده زندانیان یکی از اولویت‌های انجمن حمایت زندانیان است که از تیر سال گذشته تاکنون ۳۲۱ نفر با دریافت تسهیلات مورد نیاز، مشغول به کار شدند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات خانواده زندانیان یکی از دغدغه‌های سازمان زندان‌هاست تصریح کرد: در این راستا هزار و ۲۵۰ بازدید انجام شده است و هفته قوه قضاییه امسال هم از ۷۲ خانواده زندانیان نیازمند در استان سرکشی خواهد شد.

وی از برگزاری ۴۹۰ جلسه صلح و سازش توسط کمیته صلح و سازش زندان‌های استان خبر داد و گفت: در این جلسات پرونده ۳۸۳ نفر زندانی مورد صلح و سازش عنوان قرار گرفته است.

عبدی بیان کرد: در این مدت به مبلغ بیش از ۷۹ میلیارد ریال و حدود هزار و ۸۵۵ سکه بهار آزادی رضایت شکات اخذ شده است.

هزار و ۲۰۰ زندانی در خراسان جنوبی آزاد و مشمول ارفاق قانونی شدند

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی به افزایش ۲۲ درصدی اشتغال و افزایش ۱۰ درصدی حرفه‌آموزی در زندان‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی با ادارات ذیربط، ۲۰۴ دوره مهارت‌آموزی برگزار شد و سه هزار و ۱۵۹ زندانی بهره‌مند شدند.

وی گفت: صدور کارت صنعتگری برای ۷۲ زندانی، راه‌اندازی کارگاه حوله بافی در اندرزگاه زنان، کارگاه ریسندگی در بازداشتگاه عمومی، کارگاه قالی باقی و کارگاه رشته‌بری از دیگر اقدامات در حوزه اشتغال است.

عبدی با اشاره به کسب رتبه برتر استان در حوزه اشتغال زندان‌ها در کشور افزود: در این رتبه‌بندی رشد ۵۳ درصدی اشتغال، جذب ۵۰ درصدی تسهیلات کارآفرینی برای زندانیان، رشد ۳۵ درصدی دستمزد پرداختی و پوشش ۳۶ درصدی اشتغال نسبت به جامعه هدف را شاهد بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت زندانیان در صدر برنامه‌های سازمان زندان‌هاست اظهار داشت: مقوله بهداشت و درمان به عنوان یکی از سیاست‌های سازمانی و شاخص کار زندانبانی همواره مورد تاکید بوده است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در راستای کاهش آسیب اعتیاد برای زندانیان اقدامات درمانی خوبی انجام شده همچنین در راستای ارتقای بهداشت و درمان آنها ویزیت‌های متعددی توسط پزشکان عمومی، متخصص و تست‌های مختلف برای زندانیان انجام شده که نتایجی از جمله جلوگیری از اعزام بی مورد به بیمارستان‌های استان و پیشگیری از عوارض اجتماعی بوده است.

وی بابیان اینکه اقدامات ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام‌شده است، بر ضرورت آشنایی زندانیان با مبانی و فرهنگ دینی و قرآنی تاکید کرد و افزود: اگر بافت جمعیتی که امروز در زندان‌ها به سر می‌برند، با قرآن کریم و مباحث دینی ارتباط بیشتری داشتند، بی‌تردید گذرشان به زندان نمی‌افتاد.

عبدی با اشاره به اینکه اندرزگاه معراج با هدف نشر معارف دینی و روان‌شناسی اسلامی برای زندانیان زندان مرکزی بیرجند در هفته قوه قضاییه راه‌اندازی می‌شود گفت: با انجام امور اصلاحی و تربیتی صورت گرفته در زندان‌های استان اکنون بیش از هزار و ۳۰۰ زندانی در فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های روانخوانی، روخوانی و حفظ قرآن تربیت شده‌اند.

وی درباره آموزش‌های رسمی در زندان‌ها گفت: در حال حاضر ۲۳۵ نفر در دوره‌های نهضت سوادآموزی و دوره اول و دوم بزرگسالان در زندان‌ها مشغول تحصیل هستند و زندان‌های استان سال گذشته رتبه اول کشوری در مباحث سوادآموزی را کسب کرد.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: سه ماه نخست امسال بیش از ۵۰ میلیون تومان اقلام ورزشی برای زندان‌ها خریداری شده است و ۱۲ گروه سرود، تئاتر و تعزیه در زندان‌های استان فعال هستند.

وی افزود: در حوزه ستاد دیه استان نیز از هفته قوه قضاییه سال گذشته تاکنون ۱۶۵ زندانی جرایم غیر عمد آزاد شدند که از این تعداد چهار نفر مربوط به پرونده دیه، ۱۰۱ پرونده مهریه و نفقه و ۵۹ نفر به دلیل بدهی مالی بوده است.

عبدی تاکید کرد: باید دیدگاه و نگرش افراد جامعه به زندانیان تغییر کند و به زندانی به عنوان یک عضو جامعه نگریسته شود.

اول تا هفتم تیر (سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب) هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha