آمریکا: رئیس واگنر مدتی طولانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد چالش بزرگ در روسیه بود

نیویورک- ایرنا- شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد که مقامات اطلاعاتی آمریکا نشانه‌هایی را مشاهده کرده بودند که یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر مدتی طولانی در حال برنامه ریزی برای مقابله با ارتش روسیه و ایجاد چالش بزرگ برای رهبری نظامی این کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز شنبه به وقت محلی گزارش داد منابع می گویند که مقامات اطلاعاتی آمریکا نشانه هایی را مشاهده کرده بودند که پریگوژین در حال برنامه ریزی برای مقابله با ارتش روسیه بود.

سی ان ان گزارش داد: سه مقام آگاه اعلام کردند که مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر، مدتی طولانی در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک چالش بزرگ برای رهبری نظامی روسیه بوده است. با این حال مشخص نیست که هدف نهایی چه خواهد بود.

آمریکا: رئیس واگنر مدتی طولانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد چالش بزرگ در روسیه بود

مقامات اطلاعاتی آمریکا اوایل هفته رهبران کنگره را مطلع کرده بودند /ادعای رئیس واگنر درباره کمبود مهمات، فریب عمدی بود

شبکه خبری سی ان ان آمریکا ادامه داد: مقامات اطلاعاتی اوایل این هفته (میلادی) به رهبران کنگره در مورد تحرکات واگنر و استقرار تجهیزات در نزدیکی روسیه اطلاع دادند.

یک مقام اطلاعاتی غربی اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی آمریکا و غرب نشانه هایی را مشاهده کرده بودند که پریگوژین در حال آماده سازی از جمله با جمع آوری سلاح و مهمات بوده است.

این مقام اطلاعاتی گفت: ادعای پریگوژین مبنی بر کمبود مهمات برای عملیات در اوکراین فریب عمدی بوده است تا به ایجاد زمینه برای ایجاد چالش نظامی احتمالی برای رهبران روسیه کمک کند.

آمریکا: رئیس واگنر مدتی طولانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد چالش بزرگ در روسیه بود

همه تحولات در روسیه خیلی سریع اتفاق افتاد

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک منبع آگاه گفت: «همه تحولات خیلی سریع اتفاق افتاد» و تشخیص اینکه پریگوژین (رئیس واگنر) چقدر در مورد تهدید ارتش روسیه جدی بود و اینکه نیروهایش را به کجا خواهد برد، دشوار بود.

آمریکا: رئیس واگنر مدتی طولانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد چالش بزرگ در روسیه بود

گروه واگنر، شب گذشته (جمعه)، در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. «یوگنی پریگوژین»، رئیس‌ واگنر در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی وجود دارد.»

یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار و رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی گفت: یک حمله راکتی به اردوگاه‌های گروه واگنر انجام شد. افراد زیادی قربانی شده‌اند. به گفته کسانی که شاهد حمله بودند این راکت از پشت جبهه یعنی توسط نیروهای وزارت دفاع فدراسیون روسیه شلیک شده بود.

پریگوژین که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته است، گفت: وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری ناتو بسازد.

وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود. رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای این گروه شبه‌نظامی از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند.

واگنر یک سازمان شبه‌نظامی روسی است که نیروهای آن در بسیاری از جنگ‌ها از جمله در نبرد دونباس برای مقابله با نیروهای اوکراینی حضور داشته‌اند.

به دنبال بیانیه واگنر، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد.

پوتین امروز در نطقی تلویزیونی این شورش را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، خواستار شد.

شورای امنیت بلاروس نیز  روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک متحد روسیه باقی خواهند ماند و اختلافات داخلی هدیه‌ای برای کشورهای غربی است و سرانجام با میانجیگیری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و متحد ولادیمیر پوتین رئیس گروه واگنر ، حرکت گروهش به سوی مسکو را متوقف کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که با موافقت "یوگنی پریگوژین" رئیس‌ گروه واگنر با پیشنهاد رئیس جمهوری بلاروس، این گروه حرکت خود به سوی مسکو را متوقف کرد.

 این رسانه روس نوشت که "الکساندر لوکاشنکو" با توافق همتای روس خود با رئیس گروه شبه نظامی واگنر گفت و گو کرده بود. یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر اعلام کرد که این گروه نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

 دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه گفت که پرونده جنایی علیه پریگوژین منتفی خواهد شد و او به بلاروس خواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha