کشف ارگانیسم‌هایی با ۱.۶ میلیارد سال قدمت

تهران- ایرنا- محققان ارگانیسم‌های اوکاریوتیک (eukaryotic) با قدمت ۱.۶ میلیارد سال موسوم به «پروتسترول بیوتا» (Protosterol Biota) را کشف کردند. گمان می‌رود این ارگانیسم‌ها اولین شکارچیان سیاره زمین باشند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»‌، این مخلوقات باستانی که در مولکول‌های فسیل‌های چربی در سنگ‌های باستانی پیدا شده‌اند، پیچیده‌تر از باکتری‌ها و مقدم بر اکوسیستم‌های دریایی اولیه بوده و احتمالا به آن اکوسیستم‌ها شکل داده‌اند. این کشف، نظریه‌های قبلی را درباره غلبه باکتری‌ها در اقیانوس‌های باستانی را به چالش می‌کشد.

کشف یک «جهان گم‌شده» از ارگانیسم‌های باستانی که حداقل ۱.۶ میلیارد سال پیش در آبراهه‌های زمین زندگی می‌کردند، می‌تواند شناخت دانشمندان از نیاکان باستانی انسان‌ها را تغییر دهد.

این مخلوقات میکروسکوپی موسوم به «پروتسترول بیوتا» بخشی از خانواده ارگانیسم‌هایی با نام «اوکاریوت» هستند. اوکاریوت‌ها ساختار سلولی پیچیده‌ای دارند. اشکال امروزی اوکاریوت‌ها در کره زمین شامل قارچ‌ها، گیاهان، حیوانات و ارگانیسم‌های تک سلولی مانند آمیب (amoebae) است.

کشف پروتسترول بیوتا که گزارش آن در نشریه «نیچر» منتشر شده، توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا صورت گرفته است. به گفته محققان، این ارگانیسم‌ها ممکن است اولین شکارچیان بر روی زمین بوده باشند.

این مخلوقات باستانی در اکوسیستم‌های دریایی در سرتاسر جهان فراوان بودند و احتمالا اکوسیستم‌ها را برای بخش زیادی از تاریخ زمین شکل داده اند. محققان می‌گویند که پروتسترول بیوتا حداقل یک میلیارد سال پیش از ظهور هرگونه حیوان یا گیاهی زندگی می‌کرده است.

به گفته پروفسور «یوکن بروکس» از دانشگاه ملی استرالیا، این مخلوقات از حدود ۱.۶ میلیارد سال پیش تا حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش رونق داشتند. وی خاطرنشان کرد که دانشمندان در مدت چهار دهه گذشته این مولکول‌ها را نادیده گرفته بودند زیرا آنها با تصاویر مولکولی معمول مطابقت نداشتند.