پرسش از راهور: چرا قانون معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها اجرا نمی‌شود؟

تهران - ایرنا - جانشین رئیس پلیس راهور، معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را نص صریح قانون دانست و گفت: عوامل متعددی در اجرا نشدن این قانون دخیل هستند که نیاز به بررسی و رسیدگی ریشه‌ای دارد.

به گزارش ایرنا، برابر با ماده ۲ قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری( بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دوره‌ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند همچنین طبق ماده ۵ قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دوره‌های معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است اما با وجود چنین قانونی که به صراحت موتورسیکلت‌ها را مشمول دریافت معاینه فنی دوره‌ای می‌داند، تقریباً در هیچ یک از حدود ۷۰۰ مرکز معاینه سراسر کشور موتورسیکلتی را در حال دریافت معاینه فنی نمی‌بینید.

پرسش از راهور: چرا قانون معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها اجرا نمی‌شود؟

جانشین رئیس پلیس راهور کشور درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتور سیکلت‌ها وجود دارد که تقریباً معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است.

سردار سیدتیمور حسینی، یکی از عوامل را فرسودگی بخش گسترده‌ای از موتورسیکلت‌های فعال کشور عنوان کرد و افزود: اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند، فرسوده هستند.

وی شمار موتورسیکلت‌های فعال در سطح کشور را حدود هشت تا ۱۰میلیون اعلام کرد و گفت: تقریباً نیمی از این وسائل نقلیه در استان تهران و شهر تهران تردد می‌کنند.

سردار حسینی تاکید کرد: بر اساس قوانین بالادستی و قانون معاینه فنی و قانون هوای پاک، موتورسیکلت هم همانند سایر وسائل نقلیه «باید» معاینه دوره‌ای و فنی دریافت کند اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد.

جانشین رئیس پلیس راهور درباره چرایی اجرانشدن قانون برای موتورسیکلت‌ها گفت: مسائل بسیاری در این باره دخیل است و کار از «بیخ و بن» مشکل دارد.

پرسش از راهور: چرا قانون معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها اجرا نمی‌شود؟

سن فرسودگی موتورسیکلت ها

آخرین اظهار نظر درباره سن فرسودگی موتورسیکلت‌ها مربوط به علیرضا احمدی مسئول ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است که مهر سال گذشته اعلام کرد: «بر اساس قانون هوای پاک سن فرسودگی موتورسیکلت بنزینی کابراتوری پنج سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است.»

با این وجود، سن برخی موتورسیکلت‌های فعال در کشور حتی از ۳۰ سال نیز گذشته است و باید اضافه کرد در حالی موضوع دریافت معاینه فنی توسط موتورسیکلت‌ها مغفول مانده است که بخش قابل توجهی از آنها فاقد مالک مشخص یا چند دست فروخته شده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اسفند ۱۴۰۱ در مصاحبه با ایرنا گفت که در ساماندهی موتورسیکلت‌ها «بزرگترین چالش دست به دست شدن مداوم مالکیت این وسایل نقلیه است که هنوز ساماندهی نشده است.»

محمدحسین حمیدی با بیان اینکه قوانین مالکیت وسائل نقلیه یکسان است، افزود: «به دلایل مختلف فرایند تغییر مالکیت‌های مربوط به موتورسیکلت‌ها ثبت نشده و مالکیت آنها، هنگامی که از کارخانه خارج می‌شوند با یک برگ سند میان افراد مختلف دست به دست می‌شود.»

به نظر می رسد کلاف ساماندهی موتورسیکلت‌ها به عنوان مهم‌ترین وسائل نقلیه که بخش قابل توجهی از تصادفات و فوتی‌های حوادث رانندگی را نیز در کارنامه دارند، همچنان سردرگم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha