۳ تیر ۱۴۰۲، ۱:۰۰
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85149300
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرملین اتهامات ماکرون مبنی بر «بی ثبات کردن» آفریقا را رد کرد

تهران-ایرنا-کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای ادعاهای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را مبنی بر اینکه روسیه یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در آفریقا است، رد کرد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از "الجزیره انگلیسی" دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت: روسیه در حال توسعه روابط دوستانه و سازنده بر اساس احترام متقابل با (آفریقا) است.

وی به خبرنگاران گفت: «روابط ما با همه کشورهای آفریقایی علیه کشورهای ثالث نیست.»

ماکرون پیشتر روز جمعه در نشست پیمان مالی جدید جهانی در پاریس از حضور روسیه در آفریقا انتقاد کرد. بسیاری از رهبران آفریقایی از جمله رهبران چاد، گابن، نیجریه و آفریقای جنوبی در این اجلاس که هدف آن بررسی اصلاح سیستم مالی جهانی است, شرکت می‌کنند.

مسکو در سال‌های اخیر در مناطقی از جمله بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی که پاریس قرن‌ها در آن حضور داشته است، نفوذ پیدا کرده است.

دلیل افزایش انتقادها از فرانسه به دلیل ناتوانی نظامیان این کشور در توقف خشونت توسط گروه‌های مسلح در کشورهای آفریقایی بوده و این ناتوانی همچنین به افزایش احساسات ضد فرانسوی در مستعمرات سابق پاریس منجر شده است.
افزایش نفوذ روسیه در این کشورها, در دو سال گذشته به جنگ لفظی میان مسکو و پاریس منجر شده است.
در ماه مه، پارلمان فرانسه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از اتحادیه اروپا می‌خواست گروه نظامی خصوص واگنر وابسته به روسیه را رسماً به عنوان «گروه تروریستی» معرفی کند.

ژگروه واگنر روسیه و یوگنی پریگوژین رهبر آن بارها توسط اتحادیه اروپا از جمله به اتهام نقض حقوق بشر در آفریقا تحریم شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha