مجارستان خواستار پیوستن سریع بوسنی به اتحادیه اروپا شد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی خواستار الحاق سریع بوسنی و سایر کشورهای بالکان به اتحادیه اروپا شد و گفت: آنها می‌توانند انرژی و پویایی جدیدی را برای این اتحادیه در مواجهه با مشکلات کنونی‌اش فراهم کنند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از رویترز، نخست‌وزیر مجارستان اظهار کرد: اتحادیه اروپا نباید بر شرایط عضویت پافشاری کند بلکه باید بودجه پیش از الحاق خود را برای حمایت از توسعه و امنیت کشورهای بالکان در دسترس این کشورها قرار دهد.

اوربان در جریان اولین سفر رسمی خود به بوسنی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: ما طرفدار الحاق سریع کشورهای حوزه بالکان از جمله بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا هستیم.

نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد: برای ما مجارستانی‌ها، بالکان یک مشکل نیست بلکه آخرین ذخیره منابع اروپایی است.

به نوشته رویترز، آلبانی، بوسنی، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان در مراحل مختلف فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا هستند.

در این میان در دسامبر گذشته بوسنی به مرحله «نامزدی الحاق به اتحادیه اروپا» در فرایند عضویت در این اتحادیه ارتقا پیدا کرد، عمدتاً به این دلیل که اتحادیه اروپا نگران این بود که بی‌ثباتی ناشی از جنگ اوکراین ممکن است به بالکان بی‌ثبات سرایت کند.

با این حال، الحاق به اتحادیه اروپا احتمالاً برای همه این کشورها سال‌ها به طول خواهد انجامید زیرا آنها برای واجد شرایط بودن باید پیشرفت‌های عمده‌ای در راستای رعایت استانداردهای دموکراسی، حاکمیت قانون و اصلاحات اقتصادی به دست آورند.

اوربان که شاهد است اتحادیه اروپا هنوز از اعطای بودجه توسعه به بهانه «روند نزولی دموکراسی در مجارستان» به دولت‌اش خودداری می‌کند، گفت: بوداپست با سیاست‌های مبتنی بر تحریم‌ها (برعلیه روسیه) مخالف است و اتحادیه اروپا باید بودجه در نظر گرفته شده برای اوکراین را به بالکان هدایت کند.

نخست‌وزیر مجارستان مدت‌هاست که از پیوستن سریع کشورهای بالکان به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و می‌گوید این امر باعث کاهش تهدیدات علیه ثبات، تقویت رشد اقتصادی اروپا و کمک به صربستان در متوقف کردن روند مهاجرت غیرقانونی از خاک این کشور به اتحادیه اروپا می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha