۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85148331
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمار ولادت در آستارا بیش از ۱۱ درصد افزایش داشت

آستارا- ایرنا- امام‌جمعه آستارا گفت: آمارهای مرتبط با میزان ولادت در آستارا بر اساس گزارش رئیس اداره ثبت احوال این شهرستان بیش از ۱۱ درصد در سال جاری افزایش یافته و حتی بیشتر از میانگین استانی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی آستارا اظهار کرد: بر اساس اعلام ثبت احوال امسال در حوزه ولادت آمارهای استان ۶.۸ درصد منفی و آستارا ۱.۶ درصد مثبت بوده است.

وی افزود: آمارها در حوزه وفات هم استان و هم شهرستان منفی بودند و پس از کرونا تعداد مرگ و میر کمتر شده، به طوری که آستارا ۵۹۵ نفر در سال ۱۴۰۰ و ۵۴۶ نفر در سال ۱۴۰۱ فوتی داشته که ۸.۲ درصد کاهش فوت در شهرستان و ۱۶ درصد در استان بوده است.

امام‌جمعه آستارا بیان کرد: همچنین آمار ازدواج این شهرستان هم نسبت به استان خوب بوده، به طوری که استان ۶.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ منفی بوده ولی در آستارا ۷.۱ درصد مثبت بوده است.

وی اضافه کرد: ۵۶۰ فقره ازدواج در ۱۴۰۰ داشتیم که در ۱۴۰۱ به ۶۰۰ فقره رسید؛ در حوزه طلاق هم استان ۱.۳ درصد مثبت بوده، در آستارا ۲۸۸ فقره طلاق در ۱۴۰۰ و ۲۴۶ فقره در سال ۱۴۰۱ داشتیم که آمار طلاق ۱۴.۶ درصد منفی بوده است.

به گفته حجت‌الاسلام باقری‌ ارومی،آمار سه ماهه نخست امسال هم نسبت به سال گذشته شامل ولادت ۱۱.۴ درصد افزایش و کاهش ازدواج و طلاق است.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر بحث نام‌گذاری است که یک زمانی از نام‌های اهل بیت (ع) بیشترین نام‌گذاری‌ها ثبت می‌شد که در سال ۱۴۰۱ یک مورد هم نداشتیم؛ بیشترین نام‌های پسرانه آراد، آرسام، آیسان، آیهان، نویان، شاهان، علیسان، رایان، آریان بود.

امام‌جمعه آستارا ادامه داد: بیشترین نام‌های دخترانه هم ماهلین، نیلا، جانان، آنیل، دلوین نفس، آینور، باران، نورا، آنیا بود که این یک زنگ خطری است که جامعه ما دارد به سمتی می‌رود که مفاخر خودش را از دست می‌دهد.

وی عنوان کرد: یک مقدار از شرایط به سبک زندگی غربی برمی‌گردد که از ۲۰ تا ۳۰ سال پیش روی آن کار کردند و در ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می‌شود و در نهایت می‌بینیم حیوان خانوادگی جای فرزند را در خانه می‌گیرد و فرد هم‌بازی و هم‌خانه خود را از حیوانات انتخاب می‌کند.

حجت‌الاسلام باقری ارومی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی وجود دارد و قبول هم داریم که مانع خیلی بزرگی در برابر ازدواج است، وام ازدواج تنها کفاف چند قطعه از جهیزیه را می‌دهد و نمی‌توان این مشکل را با چنین جلسه‌های رفع کرد.

وی تشریح کرد: راه‌حل اما ازدواج آسان است، به این معنی که هزینه‌های تجملات، تشریفات و جشن را برای به‌راه انداختن زندگی هزینه کنند که البته کمتر زوجی راضی به این موضوع می‌شوند و خانواده‌ها نیز به نوبه خود در این زمینه بسیار فشار می‌آورند و هزینه چندصد میلیونی و میلیاردی برای یک جشن می‌کنند، در حالی که همان پول را می‌توانند سرمایه آغاز زندگی مشترک نمایند.

امام‌جمعه آستارا گفت: یک‌سری تجملات مانند وسواس در خرید وسایل آشپزخانه با رنگ، مدل و برندی خاص و سایر تجملات و تشریفات زندگی مشترک را برای جوانان سخت می‌کند و برخی را به سمت ازدواج سفید می‌کشاند که در حال حاضر در برخی کلان‌شهرها وجود دارد و با تدوام این شرایط در چند سال آینده در آستارا هم اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یک زمانی دختر و پسر جرات ملاقات یکدیگر را نداشتند اما الان خیلی راحت دست همدیگر را می‌گیرند و در کافه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و قلیان‌سراها خیلی راحت می‌چرخند یا ساعت ۱۲ شب چند دختر ۱۴ تا ۱۵ ساله بدون حجاب در خیابان قدم می‌زنند و پدرها و مادرها هم بی‌خیال از اینکه فرزندشان کجاست؛ این وضعیت را با ازدواج می‌شود جمع کرد، تازه اگر پایبندی به ازدواج و خانواده داشته باشند و خیانتی اتفاق نیافتد.

حجت‌الاسلام باقری ارومی بیان کرد: ازدواج‌های آسان و دانشجویی یک راه است، یا ستادها و مجموعه‌هایی که در نقاط مختلف کشور در بحث تامین جهیزیه تخفیف‌های خوبی می‌دهند؛ اداره ورزش و جوانان به عنوان متولی باید آنها و استادانی که حرفشان خریدار داشته و بتوانند در زمینه ازدواج تاثیرگذار باشند را شناسایی و به آستارا دعوت کنند تا با جمعی از جوانان صحبت داشته باشند.

آمار ولادت در آستارا بیش از ۱۱ درصد افزایش داشت

وی اضافه کرد: مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی آستارا در شهرستان لازم الاجرا است و تا کنون نیز اقدام‌های فرهنگی خوبی با تصمیم شورا برگزار شده است.

امام‌جمعه آستارا در مورد ایده برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر شهرستان، اظهار کرد: بحث مفاخر ۲ بخش دارد یک بخش این است که بخواهیم مراسمی برای بزرگداشت و مفاخرمان به‌ویژه مفاخری که هنوز بین ما هستند، برگزار کنیم.

وی افزود: امید می‌رود بتوانیم با تامین هزینه‌ها برای کسانی زنده هستند، مراسم یادبودی برگزار کنیم و کسانی که از بین ما رفتند هم خانواده‌هایشان دعوت شوند؛ یک بخش دیگر این است که برای ماندگار کردن آثار این عزیزان کمترین کار این است که نام آنها را در یک جایی ثبت و ضبط کنیم.

حجت‌الاسلام باقری ارومی عنوان کرد: یکی از راه‌ها نام‌گذاری معابر کوچه ها و میادین است که کارها سهل الوصولش این است که اگر کوچه و خیابانی نزدیکی محل زندگی این عزیزان نام ندارد، به نام آنها نام‌گذاری شود یا با توجه به اینکه به طور معمول تغییر اسم کار سختی است و گاه بین مردم جا نمی‌افتد، در جای دیگری این امر صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا شناسایی مفاخر و بررسی صلاحیت‌ها در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، ادبی، هنری و علمی به صورت دقیق و کارشناسی نیازمند تقسیم کار و ایجاد کارگروه‌های تخصصی است و باید از هم اکنون تدریجی کار آغاز و اذهان درگیر شود که بتوانیم افرادی را شناسایی کنیم و به فهرستی برسیم که در نهایت بتوانیم برای مثال ۱۰ نفر را انتخاب کنیم.

امام‌جمعه آستارا گفت: البته این امر به معنای آن نیست که افراد دیگر جزو مفاخر نیستند، چون افراد را بر اساس شاخص‌هایی خاص اولویت‌بندی می‌کنیم و در خصوص نام‌گذاری هم باید به اندازه کافی معابر داشته باشیم و از این رو ممکن است تنها برای پنج نفر در حال حاضر این امکان فراهم باشد.

وی افزود: همچنین در بحث نام‌گذاری، در دهه کرامت همزمان با حضور خادمان محترم حرم رضوی، شهردار آستارا قول داد که بلوار خروجی شهر به سمت شرق که در مسیر تردد زائران هم هست را به نام امام رضا (ع) نام‌گذاری کند که در لوندویل هم می‌توان این کار را انجام داد و در کنارش نمادی از حرم یا پنجره فولادی و زیارت ضریح نیز طراحی و نصب کرد.

شهرستان آستارا که با ۲ بخش مرکزی و لوندویل افزون بر ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha