امسال ۱۷ بنای یادبود مفاخر کشور ایجاد می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت مردمی با جدیت نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت نشان داده است، گفت: امسال ۱۷ بنای یادبود مفاخر کشور احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمود شالویی چهارشنبه شب در نخستین نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارمحال و بختیاری افزود: انجمن آثار و مفاخر کشور با همراهی و همکازی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به احداث بنای یاد بود برای مفاخر و بزرگان کشور را آغاز کرد و امسال با همراهی رییس سازمان برنامه و بوجه ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث این بناها بودجه اختصاص داده شد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در چند هفته گذشته در خصوص معرفی مفاخر به نسل جوان، گفت: مقام معظم رهبری بیان داشتند که مفاخر را معرفی کنید، نیاز امروز جامعه است و در این راستا اقدامات و برنامه‌های مختلف با قوت در حال پیگیری است.

امسال ۱۷ بنای یادبود مفاخر کشور ایجاد می‌شود

شالویی با تاکید بر اینکه دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارمحال و بختیاری آغاز به کار کرد تا بستر معرفی بهتر و بیشتر مفاخر استان فراهم شود، گفت: ساخت آرامگاه‌ها برای مفاخر فرهنگی، ادبی و هنری کشور بر عهده انجمن است که در این راستا تاکنون ۳۸ بنا احداث شده و از مهمترین آن می‌توان به آرامگاه فردوسی، سعدی، باباطاهر، ابن سینا و برخی از آرامگاه‌های خارج از کشور اشاره کرد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: بزرگداشت حکیم فردوسی بعد از نظامی در مشهد و عطار و خیام در نیشابور برگزار شد، در برنامه است که در همه شهرهای کشور برنامه جدی برای بزرگداشت مفاخر استان‌ها در بخش‌های مختلف شهرستانی، منطقه‌ای، محلی، ملی و بین‌المللی در راستای معرفی و انتشار آثار آنها و ارتباط بخشی با نسل جوان برگزار شود.

شالویی اظهار داشت: امروز تلاش می‌شود تا هر چه ساده‌تر مفاخر خود را به نسل امروزی معرفی کرده تا شکاف بین نسلی را از بین برده و بین نسل امروز و نسل گذشته ارتباط برقرار کنیم تا با برنامه‌ریزی دقیق، برای مقابله با اقدامات دشمن که برای جدا کردن نسل امروزی از هویت و اصالت ایرانی پیش گرفته، به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی به احداث جاده حکمت از مسیر سهرود به همدان اشاره کرد و گفت: در استان‌ها نیز منطقه ویژه فرهنگی احداث خواهد شد تا همه علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و علمی خارجی بتوانند از ظرفیت این مناطق استفاده کنند و با اندیشه و حکمت و دانش آشنا شوند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه این انجمن از ۱۰۱ سال گذشته در کشور فعالیت دارد، گفت: در دولت سیزدهم به جایگاه این انجمن و همچنین اجرای برنامه و وظایف این انجمن بر اساس آیین‌نامه و اساس‌نامه تاکید شده تا بتوان در زمینه معرفی مفاخر و همچنین احداث بنا برای مفاخر گام‌های خوبی برداشته شود.

وی با بیان اینکه انتشار آثار فرهنگی و ساده‌نویسی آثار برخی از بزرگان مانند مولوی، ابن سینا، ملاصدرا، میرداماد و شیخ بهایی در دستور کار انجمن قرار دارد، گفت: در برنامه است که این آثار به شکل امروزی تدوین شوند.

شالویی گفت: با انتشار این آثار ارتباط نسل جوان با گذشته را بیشتر و مستحکم تر خواهیم کرد تا دشمنان نتوانند با برنامه‌های خود نسل جوان را نسبت به گذشته خود دلسرد کنند و به سمت بیگانه سوق دهند.

وی به برخی از برنامه‌ها برای معرفی مفاخر ایران برای خودشان اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون بنیاد حکیم نظامی در خارج از کشور فعال شد تا اصالت این شاعر بزرگ را به نام کشور دیگری معرفی کنند.

شالویی افزود: در راستای بزرگداشت مفاخر و معرفی آن به نسل جوان تشکیل انجمن مفاخر استان‌ها آغاز شده و استانداران و نمایندگان مجلس به عنوان رییس انجمن و اعضای اصلی این انجمن قرار دارند.

به گزارش ایرنا، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در سفر دو روزه به چهارمحال و بختیاری در نخستین نشست انجمن آثار و مفاخر استان و مبادله تفاهمنامه فرهنگی با استاندار شرکت کرد و در همایش فرهنگ و هنر و ادب اقوام ایران زمین و آیین نکوداشت شاعر و ادیب معاصر میرزا بیضا در شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان شرکت و سخنرانی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha