رئیسی در تعامل با جهان مدبّرانه عمل کرده است/ دولت قبل در امور مهم منفعل بود

تهران - ایرنا - دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل که در همه امور مهم منفعل بود، در سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرده و رئیس جمهور توانسته با اقتدار و تدبیر و بدون انفعال در این عرصه حرکت کند.

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به ویژگی‌های دولت قبلی و شرایطی که در زمان انتخابات ۱۴۰۰ بر جامعه حاکم بود، گفت: دولت قبلی، در جریان و طیف اصلاح‌طلب بودند. این اصلاح‌طلبی از جریان دوم خرداد شروع شد که پس از شروع به کار، با این ادعا که شما پیام جریان دوم خرداد را نفهمیدید، تعدادی از مدیران را کنار گذاشتند.

وی افزود: این اولین مشکلی بود که پدید آمد و بازتاب منفی آن در دولت آقای روحانی هم کاملاً مشخص است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دولت آقای روحانی، همان تسویه‌حساب‌های جناحی و جریانی اصلاح‌طلبی دوم خرداد بود. در حالی که دولت آقای رئیسی با دولت دوم خردادی و اصلاح‌طلبی فاصله دارد و با دولت قبلی متفاوت است.

وی دولت یازدهم و دوازدهم را دولتی انفعالی توصیف کرد و گفت: دولت روحانی با در اولویت قرار دادن مسأله برجام، در برابر همه چیز منفعل بود. در برابر FATF و اینستکس منفعل بود. در مقابل تهاجم آمریکا مفعل بود.

بادامچیان ادامه داد: در دولت آقای رئیسی اما فضا انفعالی نیست؛ لذا محکم بر مواضع می‌ایستد، کارش را انجام می‌دهد، قدرتمندانه مذاکره می‌کند و حتی در رابطه با عربستان و یمن هم با قدرت و تدبیر عمل می‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: بر همین اساس است که وزیر خارجه عربستان به ایران می‌آید و از رئیس جمهور برای سفر به این کشور دعوت رسمی می‌کند؛ البته ایران نیز شروط خود را مطرح می‌کند. این فرق مهمترین تفاوت بین این دولت و دولت قبل است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: بنابراین تفاوت دو دولت قبل با دولت فعلی در انفعالی بودن و فعالِ مدبّر بودن است.

بادامچیان اظهار داشت: مسأله دیگری که دولت قبل با آن درگیر بود، محدودیت در مجموعه خودش بود؛ یعنی فقط اصلاح‌طلبان اعتدالی را به کار می‌گرفت و از دیگر دیگر احزاب و گروه‌ها استفاده نمی‌کرد که نتیجه آن بن‌بست بود.

وی افزود: رئیس جمهور دولت قبل در درون مردم حضور نداشت، ولی آقای رئیسی بین مردم حاضر می‌شود و به تبع آن، وزرا و معاونین هم در درون مردم، حضور پیدا می‌کنند که امتیاز مثبتی برای این دولت است.

بادامچیان، دیگر تفاوت دولت سیزدهم با دو دولت قبلی را برقراری توازن در ارتباط با کشورهای غربی و شرقی عنوان کرد و افزود: دولت قبل با شرق همراهی نداشت و بیشتر نگاه به دستان غرب داشت. دولت سیزدهم دعوایی با غرب نداشته و الان هم ندارد و به مذاکرات هم ادامه می‌دهد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: معتقدم از ابتدای انقلاب، هر دولتی با هر ذهنیتی که بر سر کار آمده، باید برای انقلاب کار می‌کرد. دولتها معمولا در این سیر عادی، موفق هستند. یعنی اینکه امروز به این اقتدار رسیده و کشتی قاره‌پیما کره زمین را دور می‌زند، مربوط به همه مسئولان است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دولت‌ها در حد امکان و توان تلاش کرده‌اند و نگاه من سیاه و سفید مطلق نیست بلکه معتقدم هر دولتی هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد، به تبیین مهمترین ویژگی‌های دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دولت آقای رئیسی این است که در سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرده و رئیس جمهور توانسته با اقتدار و تدبیر و بدون انفعال در این عرصه اقدام کند.

بادامچیان افزود: همچنین دولت توانسته امنیت کشور را به خوبی اداره کند و فتنه ۱۴۰۱ را به خوبی مهار کرد و کار دشمنان را به مسخرگی و استهزا رساند؛ البته این زحمتی است که مجموعه نظام می‌کشد و دولت هم در آن نقش بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه دولت در فروش نفت و تراز کردن صادرات و واردات به خوبی عمل کرده است، گفت: با این وجود هنوز مشکلاتی از قبیل گرانی‌ها وجود دارد که نیازمند اصلاح سیاست‌های غلط در این زمینه است. مسأله مسکن هم هنوز دچار برخی کاستی‌هاست که البته قابل حل است و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده که باید همه دستگاه‌ها و نهادها دولت را در این زمینه یاری دهند تا کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

بادامچیان تأکید کرد: طبعاً هر مسئولی که شروع به کار می‌کند، وعده‌هایی می‌دهد؛ وعده‌های دولت‌ها براساس خواسته‌هایشان است. مثلاً دلشان می‌خواهد مردم در رفاه، امنیت، آرامش، ثروت و... زندگی کنند. اما باید دید مشکلات چقدر اجازه برآورده شدن می‌دهد. انتظار غلطی است که دولت‌ها بتوانند به همه وعده‌های خود عمل کنند. این‌ها بیشتر به درد دعواهای سیاسی می‌خورد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: همان‌هایی که امروز سؤال می‌کنند چرا آقای رئیسی به وعده‌های خود عمل نکرده، مگر خودشان به وعده‌هایشان عمل کردند؟ دولتی که مورد قبولشان بود چقدر به همه وعده‌هایش عمل کرده؟ آقای رئیسی به بخش‌های قابل قبولی از وعده‌های خود عمل کرده و امیدواریم به بقیه آن هم عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: در دیداری که با رئیس جمهور داشتم، صمیمانه مطالبم را برای او نوشتم. ان‌شاءالله دولت برای گام دوم، برای مهار تورم و افزایش تولید گام‌های جدی‌تری بردارد و همه با هم شهدا، ملت عزیزمان و دیگر ملت‌های اسلامی که چشم امید به ما دارند، شاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha