۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85147264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزاقستان خواستار پایان روند سلسله نشست های آستانه درباره سوریه شد

تهران - ایرنا - پس از ۲۰ دوره برگزاری سلسله نشست های روند آستانه درباره مسائل سوریه، وزارت امور خارجه قزاقستان پیشنهاد داد که نشست اخیر به عنوان بیستمین نشست «آستانه» که روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد برگزار شد، دور نهایی و تکمیلی این سری نشست ها باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، قنات تومیش معاون وزیر امور خارجه قزاقستان پیشنهاد کرد که بیستمین نشست بین المللی درباره سوریه که در آستانه برگزار شد آخرین جلسه اعلام شود.

«قنات تومیش» معاون وزیر امور خارجه قزاقستان گفت که آستانه پیشنهاد کرده است بیستمین نشست «آستانه» درباره سوریه به دور نهایی نشست‌ها در این قالب تبدیل شود. تومیش این موضوع را در نشست عمومی پس از نتیجه بیستمین دور مذاکرات قزاقستان اعلام کرد.

او گفت: «ما پیشنهاد می کنیم بیستمین نشست بین المللی را به عنوان دور نهایی روند آستانه در مورد سوریه رسما اعلام کنیم. لطفاً این تصمیم را در بیانیه مشترک لحاظ کنید.»

تومیش تصریح کرد: با توجه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و خروج تدریجی سوریه از انزوا در منطقه را می توان به عنوان نشانه ای از اینکه روند آستانه با افتخار از عهده وظیفه خود برآمد در نظر بگیریم. ما پیشنهاد می کنیم که بیستمین نشست درباره سوریه را به طور رسمی آخرین نشست در چارچوب روند آستانه اعلام کنیم.»

در سال ۱۳۹۵، به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات صلح در آستانه برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد، برگزار شد. در این گفت وگوها هیئت هایی از روسیه، ترکیه، ایران، آمریکا و سازمان ملل و همچنین نمایندگان دولت رسمی سوریه و سخنرانان گروه های مسلح مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه حضور داشتند. پس از این دیدار هیچ بیانیه مشترکی امضا نشد. تروئیکای آستانه تشکیل شد که شامل روسیه، ایران و ترکیه بود.

پایتخت قزاقستان در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه جاری میزبان نشست بین المللی سوریه در قالب آستانه با حضور معاونان وزیران خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران و همچنین نمایندگان مخالفان سوری است.

پس از این نشست، روسیه، ترکیه و ایران توافق کردند که تلاش‌های بیشتری برای اطمینان از عادی‌سازی اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب و اطراف آن، از جمله وضعیت انسانی، انجام دهند. طرفین همچنین آمادگی خود را برای ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم و ‌مقابله با طرح های جدایی طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اعلام کردند.

پیش از این خبرگزاری ریانووستی به نقل از علی اصغر حاجی، دستیار وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات سوریه در قزاقستان را بر عهده دارد، گزارش داده بود که فدراسیون روسیه، ایران، سوریه و ترکیه قصد دارند نشست دیگری در سطح معاونان وزیران خارجه در مورد روابط دمشق و آنکارا. برگزار کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha