خاجی: ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به کار بر روی نقشه راه روابط آنکارا - دمشق ادامه می دهند

تهران - ایرنا - «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به کار بر روی نقشه راهی برای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا، دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در گفت وگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک افزود: مقدمات کار انجام شده است، ما در این زمینه تبادل نظر کردیم. طبیعتاً انتظار نداشتیم که بتوانیم تنها در یک جلسه به پیشرفت کاملی برسیم، اما مهم این است که کار شروع شود. ما توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم.

وی همچنین برای پیشرفت بیشتر در مسیر عادی سازی روابط ترکیه و سوریه ابراز امیدواری کرد و افزود: روسیه، ایران، سوریه و ترکیه خواستار برگزاری نشست دیگری در سطح معاونان وزیران خارجه و در صورت لزوم نشستی وزارتی هستند.

خاجی گفت: هیچ زمان خاصی که (برای نشست وزرای خارجه) تعیین کرده باشیم نداریم. اما اکنون جلسه دیگری برای معاونان وزیر خارجه در دستور کار است. اما در صورت نیاز، می‌توانیم جلسه وزیران را در این برهه برگزار کنیم. مشکلی در این امر نیست.

وی تصریح کرد که عادی سازی روابط آنکارا و دمشق به طور ضمنی به معنای بحث در مورد موضوع آوارگان، امنیت مرزها و حضور نظامی ترکیه در سوریه است.

به گفته دستیار وزیر خارجه ایران، عادی سازی روابط دو کشور فرآیند ساده ای نیست و همزمان دارای ابعاد متعددی است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم قدم به قدم به این سمت برویم و مسائل زیادی وجود دارد؛ مانند مبارزه با تروریسم، همکاری‌های تجاری و آوارگان که از مشکلات ترکیه است، و مسئله مرزها و حضور نظامی ترکیه در سوریه.

نشست آستانه درباره سوریه در سطح معاونان وزیر خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه طی دیروز و امروز در قزاقستان برگزار شد و آنها درباره مسائل پیرامون سوریه و پرونده عادی سازی روابط دمشق و آنکارا گفت وگو کردند.

دولت سوریه در این نشست خروج نظامیان ترکیه از شمال سوریه را مقدمه ای برای بحث درباره سایر پرونده های فیمابین در راستای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا دانست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha