۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85147210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید بیانیه آستانه بر ادامه تلاش‌ برای از سرگیری روابط آنکارا -دمشق/محکومیت حملات اسرائیل

تهران - ایرنا - بیستمین دور نشست چهارجانبه مذاکرات روند آستانه برای حل بحران سوریه بر ادامه تلاش ها برای از سرگیری روابط ترکیه و سوریه تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه پایانی ضمن تاکید بر اهمیت ادامه تلاش‌های فعال برای از سرگیری روابط ترکیه و سوریه، پایبندی قاطعانه خود به حاکمیت ملی، استقلال و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه را اعلام کردند.

شرکت کنندگان در بیستمین دور مذاکرات روند آستانه هچنین در بیانیه پایانی این نشست با تاکید بر نقش خوب «روند آستانه» در پیشبرد راه حلی پایدار برای بحران سوریه افزودند که ماهیت سازنده رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه مورد توجه قرار گرفت که طی آن نقشه راهی برای احیای روابط ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارت‌های دفاع و خدمات ویژه چهارجانبه تهیه و بر اهمیت تداوم تلاش‌های فعال در این زمینه بر اساس توافقات صورت گرفته در نشست‌های چهارجانبه وزرای خارجه مسکو در ۱۰ مه ۲۰۲۳ و وزیران دفاع در ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ تاکید شود.

در این بیانیه همچنین بر پیشبرد این روند بر اساس حسن نیت و حسن همجواری برای مبارزه با تروریسم و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت امن، داوطلبانه و عزتمندانه آوارگان سوری با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تاکید شد.

بر اساس این بیانیه، نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات ضمن اعلام عزم خود برای ادامه همکاری جهت مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و مقابله با طرح های تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه از جمله حملات از طریق نفوذ از مرزها، فعالیت گروه های تروریستی و تشکیلات مرتبط با این موضوع را که تحت عناوین مختلف در مناطق مختلف سوریه انجام می شود، محکوم کردند.

بیانیه پایانی نشست آستانه اضافه کرد که وضعیت منطقه «کاهش تنش» ادلب در این نشست به تفصیل بررسی شد و شرکت کنندگان توافق کردند که تلاش بیشتری برای اطمینان از پایداری وضعیت انجام دهند و بر لزوم حفظ آتش بس واقعی از طریق اجرای کامل همه توافقات فعلی ادلب تاکید کردند.

در ادامه بیانیه آمده است که وضعیت شمال شرقی منطقه «جستجو و نجات» مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که دستیابی به امنیت و ثبات دائمی در این منطقه تنها با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه محقق می شود و تمام تلاش ها برای ایجاد حقایق جدید در آنچه در میدان اتفاق می افتد از جمله طرح های غیرقانونی برای ایجاد حکومت خودگردان به بهانه مبارزه با تروریسم، رد شد.

شرکت کنندگان همچنین بار دیگر مخالفت خود را با تصاحب و انتقال غیرقانونی درآمدهای نفتی سوریه که باید متعلق به دولت و ملت این کشور باشد، اعلام کردند.

آنها همچنین تداوم حملات نظامی رژیم اسرائیل در سوریه از جمله حمله به اهداف غیرنظامی را محکوم کرده و تاکید کردند که ما این اقدامات را ناقض قوانین بین‌المللی و قانون بین‌الملل حقوق بشر و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین عامل بی‌ثبات‌کننده و افزایش تنش در منطقه می دانیم.

نمایندگان ایران،‌سوریه، ترکیه و روسیه در پایان بیستمین نشست روند آستانه در بیانیه پایانی خود احترام به تصمیمات حقوقی بین المللی شناخته شده جهانی از جمله مفاد قطعنامه های سازمان ملل که اشغال جولان سوریه را رد می کند ضروری دانستند و افزود: به ویژه قطعنامه های ۲۴۲ و ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر اساس آن تمام تصمیمات و اقدامات رژیم اسرائیل در این موضوع بی اعتبار و باطل تلقی می شود.

شرکت کنندگان پایبندی خود برای پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و بلندمدت که توسط خود سوری ها و با کمک سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هدایت و اجرا شود را اعلام و تاکید کردند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

آنها بر نقش مهم کمیته قانون اساسی سوریه که با مشارکت قاطع کشورهای ضامن روند آستانه در پیگیری تصمیمات کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی در روند توسعه حل و فصل سیاسی درگیری ایجاد شد، تاکید کردند و خواستار تشکیل زودهنگام نهمین جلسه کمیته پیش نویس کمیته قانون اساسی شدند.

بیانیه پایانی نشست روند آستانه از طرف های جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد و آژانس های بشردوستانه خواست تا به منظور حمایت از بهبود وضعیت انسانی در سوریه و پیشرفت روند ثبات سیاسی در این کشور کمک ها را در سراسر سوریه افزایش دهند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین فراهم شدن زمینه تسهیل بازگشت امن، آبرومندانه، شایسته و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان داخلی در سوریه به محل سکونت خود برای تضمین حق بازگشت و حق حمایت از آنها را با اهمیت دانستند و در این راستا از جامعه بین المللی خواستند تا کمک های لازم را به پناهجویان و آوارگان سوری ارائه دهند و بر آمادگی خود برای ادامه همکاری با همه ذینفعان از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سایر سازمان های بین المللی مرتبط تاکید کردند.

بیستمین دور نشست آستانه طی دیروز و امروز در پایتخت قزاقستان برگزار شد و معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در آن به رایزنی پرداختند.

نشست آستانه درباره سوریه در سطح معاونان وزیر خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه طی دیروز و امروز در قزاقستان برگزار شد و آنها درباره مسائل پیرامون سوریه و پرونده عادی سازی روابط دمشق و آنکارا گفت وگو کردند.

دولت سوریه در این نشست خروج نظامیان ترکیه از شمال سوریه را مقدمه ای برای بحث درباره سایر پرونده های فیمابین در راستای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا دانست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha