۳۰ درصد پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی در زمینه اختلافات خانوادگی است

کرمانشاه - ایرنا - رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: ۳۰ درصد از پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی استان در ارتباط با اختلافات خانوادگی است و این امکان وجود دارد که با سازش و مصالحه حل و فصل شوند.

به گزارش ایرنا، «پرویز توسلی‌زاده» روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در آستانه هفته قوه قضاییه برگزار شد افزود: یکی از اساسی ترین مشکلاتی که دامنگیر دستگاه قضایی و عموم مردم است اختلافات خانوادگی است که باعث افزایش پرونده های حقوقی و کیفری در دستگاه قضایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان ورودی پرونده به محاکم قضایی هرچه بیشتر باشد رسیدگی به آن نیز سخت تر خواهد بود تاکید کرد: برای حل هرگونه اختلاف در حوزه های مختلف باید در ابتدا از مسیر صلح و سازش وارد شد و آخرین مرحله باید مراجعه به دستگاه قضا باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کاهش پرونده‌های قضایی بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: فرهنگ مصالحه و صلح و سازش باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و مردم نباید برای هر اختلاف کم اهمیتی به دادگستری‌ها مراجعه کنند.

۳۰ درصد پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی در زمینه اختلافات خانوادگی است

توسلی‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته ۴۳۳ هزار پرونده در زمینه های مختلف وارد چرخه دادگستری استان شده است، گفت: در همین مدت ۵۷۹ هزار پرونده خروجی نیز به ثبت رسیده است که نشان دهنده حجم بالای پرونده ها در استان است.

کاهش ۵ درصدی ورودی پرونده ها به محاکم قضایی در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه میزان ورودی پرونده ها در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن پنج درصد کاهش یافته است افزود: در تلاش هستیم برای جلب رضایت عمومی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از حجم پرونده ها کاسته شده و میزان مراجعات مردم را نیز با در نظر گرفتن عامل مهم کیفیت کم کنیم.

توسلی‌زاده با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده ها نیز از ۹۰ روز به ۷۴ روز در سال گذشته کاهش پیدا کرده است یادآور شد: تعداد پرونده های مسن نیز از ۳۱ هزار پرونده در چند سال گذشته هم اکنون به ۱۴ هزار فقره کاهش یافته است.

۳۰ درصد پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی در زمینه اختلافات خانوادگی است

وی تعداد دادرسی های الکترونیک انجام شده در یکسال گذشته را نیز هفت هزار و ۴۹۲ فقره اعلام کرد و گفت: اجرای دادرسی الکترونیکی علاوه بر تضمین سلامت مراجعان به دستگاه قضایی، اطاله دادرسی را کاهش داده و گامی موثر در افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها و اتقان آرا است.

انجام ۲۵۲ فقره بازرسی از ضابطان دستگاه قضایی استان

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز در این نشست از انجام ۲۵۲ فقره بازدید نظارتی و بازرسی از ضابطین دستگاه قضایی استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۸۴ مورد بازدید انجام گرفته است.

«شهرام کرمی»، با اشاره به نظارت های صورت گرفته بر فعالیت دادسراها، قضات و ضابطین دستگاه قضایی در استان، اظهار کرد: برای ارتقای سطح کیفی کار این ضابطین در سال گذشته هزار و ۵۰۰ و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۰۰ نفر در زمینه های مختلف آموزش های لازم را فراگرفته اند.

۳۰ درصد پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی در زمینه اختلافات خانوادگی است

وی ادامه داد: برای تقویت بدنه این حوزه در سال گذشته ۳۲۲ و در سال جاری نیز ۱۷۱ نفر به تعداد ضابطین استان اضافه شده است.

کرمی تاکید کرد : علاوه بر بازدیدهای نظارتی و بازرسی از فعالیت تمامی دادسرا ها و حوزه قضایی بخش های تابعه استان کرمانشاه، طی بازرسی های عمومی از این حوزه ها، مشکلات معایب و محاسن این مراکز احصاء و گزارش آن به دادستان کل کشور ارایه شده است.

به گزارش ایرنا، یکم تا هفتم تیرماه هر سال در کشور به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و یارانش به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha