هیچ وابستگی در ساخت پهپاد به خارج از کشور نداریم

اصفهان-ایرنا - مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ وابستگی در تامین و ساخت پهپاد به خارج از کشور نداریم، گفت: هم‌اینک در دنیا قدرتی وجود ندارد که از نظر نظامی و سخت‌افزاری بتواند در مقابل جمهوری اسلامی بایستد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار پاسدار علی بلالی روز چهارشنبه در مراسم "روز ملی بسیج اساتید" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ما در زمینه نظامی و سخت افزاری به بازدارندگی کامل رسیده‌ایم و هیچکس نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند زیرا همه قدرت‌ ما بومی بوده و با کمک دانشگاهیان ایجاد شده و مواد اولیه و امکانات آنها نیز از داخل کشور بدست آمده است.

وی با بیان اینکه بخشی از امکانات پهپادی کشور در اصفهان ساخته می‌شود، اظهار داشت: ما در حوزه‌های دیگر مانند انرژی اتمی، سلول‌های بنیادی و دانش بنیان‌ها نیز به این حد از قدرت و توانایی رسیده‌ایم گه باید آن را به سایر حوزه‌ها نیز تسری دهیم.

سردار بلالی به آخرین دستاوردهای حوزه هوا فضای سپاه اشاره و اضافه کرد: آخرین دستاورد ما ساخت موشک "اَبَر فراصوت" است که با توجه به تجربه هایی که از ساخت موشک‌های قبلی داشتیم، با ۲ عامل مهم سرعت و حرکت(مانُور) طراحی و ساخته شد تا دشمن نتواند آن را مورد هدف قرار دهد و ما موشکی با این سرعت و مانورپذیری بالا نداریم.

وی با بیان‌اینکه برخی ادعای فتوشاپ بودن دستاوردهای نظامی کشور را مطرح می‌کردند، ادامه داد: هدف قرار دادن پایگاه "عین‌الاسد" عرق نشان داد که اینها فتوشاپ نیست و حتی مقر فرماندهی کنترل پهپادی در عراق که با استفاده از آن سردار سلیمانی به شهادت رسید نیز مورد هدف قرار گرفت.

سردار بلالی تاکید کرد: با شعار "ما می‌توانیم" و توجه به توانمندی، دانش و نیروی انسانی کشورمان قادریم همه کارهای خود را به پیش ببریم و به اهداف خود نائل شویم.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: در حوزه دفاعی کشور ، این پایداری و بازدارندگی ۱۰۰ درصد تضمین شده است اما نباید در این مرحله باقی بمانیم بلکه باید روز به روز بر قدرت خود بیفزاییم.

وی با اشاره به اینکه این پیشرفت‌ها باید در همه حوزه‌ها باشد و کشور ما به مرجع علمی دنیا تبدیل شود، خاطرنشان کرد: شناوری که توسط ارتش جمهوری اسلامی ساخته و بکار گرفته شد، توسط نیروهایی که در دانشگاه علوم دریایی نوشهر آموزش دیده‌اند، طراحی شده است.

وی همچنین گفت: هوافضای سپاه در ساخت پهپاد به نقطه‌ای از اقتدار رسیده که "مکنزی" رییس فرماندهی سنتکام می‌گوید پس از جنگ جهانی، جمهوری اسلامی ایران اقتدار و قدرت هوایی آمریکا را به چالش کشیده است.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه با طرح این پرسش که ما چگونه به این مرحله رسیدیم، افزود: هشت سال دفاع مقدس، تهدیدی بود که به فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

وی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس نیاز به جمع‌آوری اطلاعات از دشمن برای اجرای عملیات پس زدن نیروهای بعثی را داشتیم، گفت: این ایده شهید چمران بود که پرنده بدون سرنشین داشته باشیم که این ایده با همکاری سپاه و جهاد دانشگاهی اصفهان در سال ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ پیگیری و پهپاد " تلاش" محقق شد.

سردار بلالی به ساخت پهپاد "مهاجر" نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان جنگ عراق و کویت، تعداد زیادی پهپاد متجاوز از امریکا و رژیم صهیونیستی که وارد کشورمان شده بود، جمع آوری شد و با استفاده از مهندسی معکوس، دانش فنی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما با الگوی شهید "حسن طهرانی مقدم" که برای ساخت موشک قدم برداشت، در تولید پهپاد نیز به موفقیت‌ رسیدیم، افزود: قبل از انقلاب، ارتش ما موشک زمین به زمین نداشت و در زمان جنگ تحمیلی علیه کشورمان در این بخش نقص داشتیم، به همین دلیل آموزش نیروی انسانی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۲ موشک برای مهندسی معکوس در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی، حسن طهرانی مقدم این محور را ادامه داد و موشک‌های با بُرد و دقت بیشتری طراحی و ساخته شد.

سردار بلالی تصریح کرد: با تاکید و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه موشک‌ها باید به گونه‌ای ساخته شود که دقیقا نقطه هدف را مورد اصابت قرار دهد و افراد بی‌گناه آسیب نبینند، در ساخت موشک، مرحله به مرحله پیشرفت کردیم و از موشکی که بُرد ۳۰۰ کیلومتر با انحراف یکهزار و ۵۰۰ متر داشت به موشک با بُرد ۲ هزار کیلومتر و انحراف صفر رسیدیم.

وی به اقداماتی که در زمینه پدافند و ساخت رادار در کشورمان انجام شده است نیز اشاره کرد و گفت: در ۳۰ خرداد سال ۹۸ موفق به سرنگون کردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که سیستم پُرقدرتی دارد، شدیم.

وی توضیح داد: در این تاریخ، هواپیمای بدون سرنشین آمریکا وارد حریم جاسک شد و به آن طبق مقررات هوانوردی جهانی تذکر دادیم اما بدلیل بی‌توجهی به تذکرهای داده شده، با پدافند هوایی "سوم خرداد" که ساخت هوافضای سپاه بود، آن را ساقط کردیم.

وی با بیان اینکه "ترامپ" رییس جمهوری قبلی آمریکا پس از این اتفاق، تهدید کرد که سه پایگاه سپاه را هدف قرار خواهد داد، افزود: ما نیز در پاسخ گفتیم که اقدام ما قانونی بود و اگر اقدامی انجام دهید، به معنی شروع جنگ جدید است.

سردار بلالی با اشاره به اینکه ما نیز همه امکانات خود را آماده کردیم که در صورت هرگونه تهاجم، پایگاه‌های آمریکا زده شود، اظهار داشت: اما آمریکایی‌ها عقب نشینی کردند و حتی ترامپ از فرماندهان سپاه تشکر کرد و گفت که آنها می‌توانستند هواپیمای نظامی امریکا را بزنند اما جان امریکایی‌ها را محترم شمردند و نزدند و من هم نمی‌زنم.

رییس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان نیز در این رویداد گفت: محرومیت‌زدایی، از سیاست های مجموعه بسیج است و استادان بسیجی اصفهان نیز با توجه به ظرفیت ها و توانایی‌های موجود در این زمینه گام برمی دارند.

محمد باقری با بیان اینکه بسیج اساتید نگاه ویژه و خاصی به مسائل استان اصفهان دارد، افزود: امسال موفق شدیم بیش از ۲۰۰ عنوان حل مساله در حوزه شهرها و روستاهای استان داشته باشیم.

وی با اشاره به اجرای طرح موسوم به "پیوند استاد و مسجد" اظهار داشت: در این طرح استادان دانشگاه در زمینه "جهاد تبیین" در مسجدها فعالیت می کنند.

به گزارش ایرنا در این مراسم از سه سند بصیرتی سیاستی با موضوع "طرح تحول روند طراحی، احداث و مدیریت ایستگاه‌های قطار شهری"،"راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب" و "مدیریت انرژی در ساختمان های اداری استان" که توسط اندیشکده‌های سازمان بسیج اساتید اصفهان تدوین شده است، رونمایی و از جمعی از استادان بسیجی دانشگاه ها و موسسه‌های آموزش عالی استان تجلیل شد.

۳۱ خرداد مصادف با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به نام " روز ملی بسیج اساتید" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha