مسقط؛ شریکی محترم و قابل اعتماد 

مسقط- ایرنا- ایران همچنان شراکت و همکاری با سلطنت عمان را در راس سیاست‌های خود قرار داده و مسقط را شریکی محترم و میانجی‌ای قابل اعتماد می‌داند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی اعزامی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در حالی دیروز - ۳۰ خرداد - از دوحه عازم مسقط شد که سه هفته قبل سلطان عمان به تهران سفر کرده بود.

«هیثم بن طارق آل‌سعید» هفتم خردادماه طی سفری به تهران با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مهمترین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گفت وگو کرد. حاصل گفت‌وگوهای سلطان و هیات همراهش به تهران و رایزنی‌ها با آیت الله رئیسی و دولتمردان ایرانی، بررسی و شناخت ظرفیت‌های همکاری، امضای چهار سند در زمینه‌های مختلف و میانجیگری برای ازسرگیری روابط تهران- قاهره بعد از چهار دهه بود.

سفر سلطان عمان به ایران در واقع پاسخی به سفر «آیت‌الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری کشورمان به مسقط بود که دوم خرداد ۱۴۰۱ انجام شد.

سفر رییس دولت سیزدهم فصل جدیدی در روابط تهران و مسقط گذاشت به صورتی که سلطان عمان در این خصوص می گوید: «پس از سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و حجم تبادلات تجاری ۲ برابر شده است.»

اما دو کشور به این حد راضی نیستند. موقعیت ژئوپلیتیک ایران، توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی از محورهای مهمی هستند که اکنون نیز در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان پیگیری می‌گردد.

از آنجا که مسقط توانسته در محیط آنارشیک منطقه نقش میانجی را به خوبی ایفا کند «مذاکرات رفع تحریم» همواره یکی از موضوعاتی بوده که در رایزنی‌ها مورد توجه واقع می شود.

چند روز قبل نیز وزیر خارجه عمان خبر داده بود ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان به توافق نزدیک شده‌اند. وی حتی اعلام کرد جدی بودن واشنگتن برای به نتیجه رساندن توافق احیای برجام را نیز احساس کرده است.

زمزمه‌ها در خصوص تبادل زندانیان

اکنون، درحالی که هر روز بر حجم گمانه‌زنی‌ها در خصوص قریب‌الوقوع بودن آزادسازی پول‌های بلوکه شده افزوده می‌شود، بسیاری سفر وزیر خارجه به مسقط را نشانه‌ای دیگر از نزدیک بودن رفع مسدودی پول های ایران می‌دانند. زمزمه‌های پیشرفت در خصوص این موضوع، حتی در گفت‌گوهای غیررسمی تیم همراه وزیر امور خارجه در جریان سفر به مسقط نیز شنیده می‌شود.

تلاش‌های عمان برای حل مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی در موضوعات دیگر نیز به چشم می خورد. در آخرین مورد و در جریان آزاد شدن دیپلمات ایرانی، «اسدالله اسدی» از زندان بلژیک نیز نام عمان بار دیگر شنیده شد. همچنین در جریان حضور سلطان عمان در تهران وی مساله ازسرگیری روابط تهران و قاهره را پیگیری کرد که با استقبال رهبر معظم انقلاب روبه رو شد.

تعدد این دست مسائل گویای آن است که ایران همچنان شراکت و همکاری با سلطنت عمان را در راس سیاست‌های خود قرار داده و مسقط را شریکی محترم و میانجی‌ای قابل اعتماد می‌داند.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان سه شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ از مبدأ دوحه وارد عمان شد. وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به مسقط با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه و «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر مکتب این کشور دیدار کرد. همچنین در جریان این سفر امیرعبداللهیان و «محمد عبدالسلام» مشاوره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن نیز دیدار و رایزنی داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha