رئیس کل دادگستری فارس: ٩٠ درصد سند تحول قضایی استان اجرایی شده است

شیراز- ایرنا- رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد سند تحول قضایی استان اجرا شده گفت: یکی از آثار مهم این سند کاهش اطاله دادرسی است. فعال شدن چهار هزار کارگر در یکی از کارخانجات راکد نیز از خبرهای نوید بخش رییس کل دادگستری فارس بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید کاظم موسوی، روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: هم اینک در مباحث کیفری پرونده مانده ای نداریم و پرونده ها در همان ماه که وارد دادگاه ها می شود تعیین تکلیف شده و به اجرای احکام می رود.

وی ادامه داد: البته برخی پرونده های حقوقی طبیعتا زمان بر است و کارشناسی های متعددی نیاز دارد. الان در محاکم تجدید نظر ما ٧۵٠ پرونده وجود دارد.

رئیس کل دادگستری فارس، یکی از کارهایی که در استان مورد توجه بوده را اتقان آرای قضایی دانست و گفت: آرای قضایی ما در کشور بی نظیر است.

حجت الاسلام موسوی افزود: درصدی که از آرای ما در کشور ایراد و اشکال گرفته شده صرفا ١٠ پرونده بود. یکی از اقدامات خوبی که دادگستری فارس انجام داد تلاش در جهت تحقق شعار سال بود.

او اظهار داشت: در همین راستا با کمک دستگاه‌های اجرایی ۶٧ شرکت تولیدی فعال و احیا شده‌اند و مشکلاتشان به طور کامل حل شده و ٣۶٧ شرکت دیگر نیز که مشکلات جزئی داشته اند که مشکلات این شرکت ها نیز با دخالت دستگاه قضایی مرتفع شد.

وی گفت: با برنامه ریزی که انجام داده‌ایم یکی از شرکت هایی که ظرف سه چهار ماه آتی فعال خواهد شد، چهار هزار کارگر فعال خواهند شد.

تعیین تکلیف اغلب پرونده‌های اموال تملیکی استان

وی، در خصوص وضعیت اموال تملیکی استان نیز گفت: الان صرفا ۱۰ پرونده اموال تملیکی در استان باقی مانده و سایر پرونده ها تعیین تکلیف شده است.

او اظهار کرد: رسیدگی به این موضوع از اقدامات بزرگی بود که رئیس قوه قضائیه آغازگر آن بود و به دنبال آن روسای دادگستری ها نیز این کار را ادامه دادند و در استان فارس نیز این مساله دنبال شد.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: یکی از بهترین کارهایی که دادگستری فارس و به ویژه دادستان مرکز استان در دست پیگیری دارد بحث احیای حقوق عامه بود که از جمله در بحث آبیاری برخی کشتزارها با فاضلاب بود که همه معدوم شدند.

موسوی گفت: همچنین دادگستری استان در بحث باغ های قصردشت نیز ورود کرد و با مداخله دادگستری جلو از بین رفتن این باغ ها و تبدیل آنها به برج و ساختمان گرفته شد.

او گفت: سیاست دادگستری در زمینه باغ شهرها نیز همانند گذشته است و هرآنچه که به شکل غیرمجاز ایجاد شده را تخریب خواهیم کرد.

برخورد با مدیران متخلف

وی تصریح کرد: در بحث مقابله با فساد مدیران نیز با ۲۳ مدیر برخورد شده یا در آستانه برخورد با آنها هستیم.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: در این زمینه ما ملاحظه هیچ فردی را نداریم و تخلف هرکس که محرز شود دستگاه قضایی با جدیت وارد عمل شده و برخورد خواهد کرد.

توسعه دادرسی الکترونیک در دستور کار

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، انجام دادرسی الکترونیک را از دیگر برنامه های دادگستری فارس دانست و گفت: به دنبال این هستیم که تا پایان امسال بخش اعظمی از دادگستری استان الکترونیک باشد و کاغذبازی در این مجموعه حذف شود.

ثبت ۹۹ درصد اراضی ملی فارس

وی، با اشاره به آمار بالای تشکیل پرونده در حوزه زمین گفت: هم اینک ۹۹ درصد اراضی ملی در استان ثبت شده که این اقدام دست زمین خواران را قطعا کوتاه خواهد کرد.

او افزود: همچنین تاکنون ۴۳ درصد از اراضی زراعی و باغی نیز به ثبت رسیده و امسال برنامه داریم که این عدد را به ۷۰ درصد برسانیم.

صدور ۹ هزار حکم جایگزین حبس

رئیس کل دادگستری فارس در خصوص احکام جایگزین حبس نیز گفت: در استان تاکنون ۹ هزار حکم جایگزین حبس صادر شده است.

موسوی افزود: امسال نیز بنا داریم این آمار را به ۲ برابر افزایش دهیم تا زندان ها نیز خالی شود و بتوانیم به موضوعات مهمتر توجه کنیم.

منتهی شدن ۵۰ درصد پرونده ها به سازش

وی، در خصوص آمار صلح و سازش در استان نیز گفت: الان به ازای هر ۱۰۰ پرونده‌ای که به شوراهای حل اختلاف وارد می شود، ۵۰ پرونده منتهی به صلح و سازش می شود.

او افزود: در قتل عمد سال گذشته ۷۱ فقره به مصالحه رسید و امسال نیز تاکنون ۳۰ فقره را به صلح و سازش رسانده ایم.

پرونده تخلف در شورا و شهرداری در مرحله تکمیل تحقیقات

رئیس کل دادگستری فارس، در خصوص روند بررسی پرونده تخلف ۲ عضو شورا و مدیران شهرداری شیراز نیز گفت: این پرونده هم اینک در شعبه دهم بازپرسی در حال تکمیل تحقیقات است. 

موسوی افزود: این پرونده و مسائل مرتبط با آن با دقت و بدون هیچ ملاحظه ای در حال پیگیری است.

وی، در خصوص آزادی متهمان این پرونده نیز گفت: اگر پس از تکمیل تحقیقات نیازی به بازداشت افراد نباشد تا صدور رای نهایی متهمان آزاد می شوند و افراد مرتبط با این پرونده نیز هم اینک با قرار وثیقه آزاد هستند و امیدواریم کیفرخواست پرونده به زودی صادر شود.

بررسی پرونده خواستگاری در حافظیه

رئیس کل دادگستری فارس، در خصوص پرونده مربوط به خواستگاری نامتعارف و مغایر با عرف جامعه ایرانی – اسلامی هم گفت: با توجه به مشهود بودن جرم ارتکابی، دادگستری به این مساله ورود کرد و با مدیر کل میراث فرهنگی استان و مدیر مجموعه حافظه یک برخورد قضایی نیز داشتیم. موسوی افزود: پرونده ای در همین ارتباط تشکیل شد تا میزان قصور مدیران در این اتفاق مشخص شود.

وی ادامه داد: این پرونده به این شکل دنبال خواهد شد که یا آنرا در دادسرا مختومه اعلام کنیم یا کیفرخواست صادر شود که این مساله هم اینک حال برررسی و به احتمال قوی در همان مرحله دادسرا مختومه شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha