مدیر عامل آبفای مشهد:جیره‌بندی بدترین گزینه برای مدیریت مصرف آب است

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: جیره‌بندی بدترین گزینه ممکن برای مدیریت مصرف آب است زیرا بر خلاف سایر انرژی‌ها، آب قابلیت ذخیره‌ سازی دارد و مردم با اعلام جیره بندی به ذخیره آب روی می آورند از این رو مدیریت و کاهش مصرف رخ نمی‌دهد.

حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی دیگر موضوع جیره بندی، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب مشهد است بر همین اساس باید طرحهایی با محور صرفه جویی و مصرف بهینه آب را اجرا کرد.

وی ادامه داد: باید با اقدامات اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به سمتی برویم که مردم به موضوع مدیریت مصرف آب توجه بیشتری داشته باشند تا در تابستان امسال با شرایط خاص تامین آب، گزینه جیره بندی مطرح نشود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: کسری بارندگی، خالی شدن مخازن سدها و افت سفره های زیر زمینی آب، باعث شده است تا رویه متفاوتی را در تامین و مصرف آب نسبت به سالهای گذشته در پیش بگیریم.

اسماعیلیان افزود: برای پایداری آب باید مصرف خود را به نصف کاهش دهیم تا از شرایط سخت کم آبی عبور کنیم.

وی با اشاره به این که آب شرب در مصرف هدر نمی‌شود افزود: ۸۰ درصد آب شرب تبدیل به فاضلاب می‌شود و قابلیت بازچرخانی و استفاده مجدد دارد و این در حالی است که آب در مصارف کشاورزی جذب ریشه شده و یا تبخیر می‌شود و کمتر به چرخه مصرف باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: میزان آب شهر مشهد در زمان اوج مصرف در تابستان دچار مشکل خواهد بود و اقداماتی برای پیشگیری از این امر در نظر گرفته شده است تا در روزهای گرم سال، در تامین آب شرب دچار مشکل نشویم.

او افزود: طی ۱۰ سال گذشته، تلاش شد تا از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی استفاده نشود و اولویت برای مصرف از منابع آبهای سطحی و سدها باشد، بر همین اساس در شرایط کنونی یکی از اقداماتی که به صورت موقت و در زمان اوج مصرف رخ خواهد داد، استفاده از منابع آبی زیرزمینی در کنار استفاده از سایر ظرفیت های آبی به غیر از حفر چاه است.

استفاده از پساب و بازچرخانی آن

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به این که چه اقداماتی بر اساس قانون برای تامین آب و انرژی مصرفی صنایع اتخاذ شده است گفت: یکی از بندهای قانونی بودجه در سال جاری، وزارت نیرو را مکلف کرده تا صنایع پرآب را ملزم به جایگزینی آب مورد نیاز خود از طریق جمع آوری و بازچرخانی پساب کند.

اسماعیلیان افزود: یکی از ظرفیت‌های تامین آب شرب، استفاده صنایع از پساب و بازچرخانی آبهای کثیف است به عنوان مثال اگر صنعت فولاد دیگر از آب شهری استفاده نکند و از منبع تامین آب خود بهره ببرد، ظرفیت بسیاری برای تامین آب شرب فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که تا چند سال آینده به نتیجه خواهد رسید و موجب افزایش ظرفیت تامین آب منطقه ما خواهد شد طرح انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی برای بهره مندی صنایع است و این در حالی است که بر اساس محاسبه انجام شده، سهم پرداخت صنایع برای استفاده از این آب، عدد قابل توجهی برای آنها نیست.

اسماعیلیان در خصوص بهره مندی از ایده های فناورانه و دانش بنیان برای تامین و مصرف آب گفت: شرکت‌های دانش بنیان تاکنون در قالب دستیابی به فناوری برای تصفیه آب و سیستم های آب شیرین کن، اقداماتی انجام داده اند و در این زمینه مشکلات چندین روستا از طریق نصب آب شیرین کن ها، برطرف شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha