۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85145875
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲۰۰ هزار راس دام سبک در کردستان علیه بروسلوز مایه‌کوبی شد

سنندج- ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گفت: در سه ماه گذشته با بکارگیری ۴۰ تیم مایه‌کوب دامی، ۲۱۸ هزار و ۲۷۵ راس دام سبک واجد شرایط (بره و بزغاله) علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد طاهر پارسافر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: این حجم عملیات در سطح ۹۶۶ واحد اپیدمیولوژیک روستایی انجام شده و بر این اساس ۶۱ درصد از هزار و ۵۹۳ روستای دارای بیش از ۱۰ راس دام سبک استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

وی افزود: تمام عملیات مایه کوبی به صورت رایگان انجام شده و از دامداران و روستاییان وجهی دریافت نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: تا پایان تیرماه سال جاری، تمام واحدهای تجمع دامی استان علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شود.

پارسافر یادآور شد: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و آموزش، تیم های کارشناسی دامپزشکی نسبت به برگزاری کلاس های آموزشی اهتمام لازم داشته و برای دامداران و روستاییان واقع در کانون های بیماری بروسلوز، کلاس‌های آموزشی را تا پایان سال جاری دایر خواهند کرد.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ است و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کند در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha